Repository of the University of Belgrade Faculty of Law
University of Belgrade - Faculty of Law
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RALF
  • Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
  •   RALF
  • Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dužnost obaveštavanja u srpskom potrošačkom pravu

Information duties in Serbian consumer law

Thumbnail
2012
Download 🢃
PDF (176.9Kb)
Authors
Karanikić Mirić, Marija
Book part (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Evropsko ugovorno potrošačko pravo prožeto je idejom o dužnosti trgovca da jednostavnim i razumljivim jezikom obavesti potrošača o pojedinostima koje su od značaja za donošenje razborite ekonomske odluke. U nastojanju da srpsko pravo uskladi sa evropskim standardima zaštite potrošača, domaći zakonodavac je na načelnom nivou garantovao pravo potrošača na obaveštenost. Оsim te načelne garancije, novi Zakon o zaštiti potrošača (ZZP) sadrži čitav niz pravila o dužnosti obaveštavanja koja pada na trgovca. Tu treba ubrojati: opšta pravila o predugovornom obaveštavanju i isticanju cena, zatim zabranu različitih oblika obmanjujućeg poslovanja i njihovo prekršajno sankcionisanje, kao i pravila o apsolutnoj ništavosti nejasnih i nerazumljivih odredaba u potrošačkim ugovorima. Te norme važe za sve vrste potrošačkih ugovora. ZZP sadrži i posebna pravila o dužnosti obaveštavanja, koja se odnose na: ugovore na daljinu, a posebno na elektronsku trgovinu i pružanje finansijskih usluga na d...aljinu, zatim na ugovore zaključene izvan poslovnih prostorija trgovca, ugovore o pružanju usluga i, posebno, ugovore o pružanju usluga od opšteg ekonomskog interesa, potom na ugovor o turističkom putovanju i druge imenovane potrošačke ugovore u turizmu. Posebnim pravilima uređena je i dužnost obaveštavanja potrošača o pravu na odustanak od ugovora, to jest o zakonom garantovanom pravu potrošača da, u kratkom roku nakon zaključenja ugovora određene vrste, jednostrano raskine taj ugovor, i to besplatno i bez obaveze da navede razloge iz kojih to čini. Pored svega navedenog, ZZP sankcioniše zloupotrebu reči garancija kod ugovora o prodaji robe. U ovom radu razmotreno je nekoliko pitanja u vezi sa dužnosti trgovca da informiše potrošače na propisani način. Prvo, tu je pitanje sadržine obaveštenja koja je trgovac dužan da pruži potrošaču, a onda i pitanje vremena, odnosno kada nastaje obaveza trgovca da potrošaču pruži određena obaveštenja. To može da bude pre zaključenja ugovora, to jest u predugovornoj fazi, prilikom zaključenja ugovora ili za vreme trajanja ugovornog odnosa. Osim toga, postavlja se pitanje forme u kojoj propisana obaveštenja treba da budu stavljena potrošaču na raspolaganje. Na kraju, otvara se pitanje sankcija koje slede za povredu dužnosti obaveštavanja, a koje mogu da budu privatnopravnog ili javnopravnog karaktera.

The idea of the trader having a special duty to inform the consumer on a number of matters before, during and after contract formation is well-established in the Consumer acquis. The function of the information rules, which may be found in a number of directives, is to give power to the average consumer to make an informed economic decision, relating to, for instance, whether to enter into a contractual relationship or not, whether to make payment in whole or partially, whether to exercise a contractual right or not, etc. In October 2010, the National Assembly of the Republic of Serbia passed the new Act on Consumer Protection (ACP). The ACP aims to fully transpose into Serbian law a number of EU directives, regulations and recommendations, or at least their provisions relevant to the issues of consumer protection. This includes the abovementioned information rules. This paper covers a number of issues relating to information duties of the trader under the ACP. Firstly, the...re is the question of the appropriate timeframe, within which the trader has to provide the consumer with certain information. The information duties may belong to the pre-contractual or contractual stage of the trader-consumer relationship. Secondly, there is the question of content, i.e. of the specific data that must be provided to the consumer in a timely fashion. In addition, there are some formal requirements relating to the manner in which the information has to be provided Finally, there is the concern relating to sanctions for breach of information duties.

Keywords:
Dužnost obaveštavanja potrošača / Predugovorno obaveštavanje / Ugovorno obaveštavanje / Forma obaveštavanja / Sankcije za povredu dužnosti obaveštavanja / Information duties of the trader / Pre-contractual information duties / Contractual information duties / Formal requirements / Sanctions for breach of information duties
Source:
Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II, 2012, 199-221
Publisher:
  • Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
Funding / projects:
  • Perspectives of Implementing European Standards in the Serbian Legal System (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179059)

ISBN: 978-86-7630-416-5

[ Google Scholar ]
URI
https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1929
Collections
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
Institution/Community
Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
TY  - CHAP
AU  - Karanikić Mirić, Marija
PY  - 2012
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1929
AB  - Evropsko ugovorno potrošačko pravo prožeto je idejom o dužnosti trgovca
da jednostavnim i razumljivim jezikom obavesti potrošača o pojedinostima koje
su od značaja za donošenje razborite ekonomske odluke. U nastojanju da srpsko
pravo uskladi sa evropskim standardima zaštite potrošača, domaći zakonodavac
je na načelnom nivou garantovao pravo potrošača na obaveštenost. Оsim te načelne
garancije, novi Zakon o zaštiti potrošača (ZZP) sadrži čitav niz pravila o
dužnosti obaveštavanja koja pada na trgovca. Tu treba ubrojati: opšta pravila o
predugovornom obaveštavanju i isticanju cena, zatim zabranu različitih oblika
obmanjujućeg poslovanja i njihovo prekršajno sankcionisanje, kao i pravila o apsolutnoj
ništavosti nejasnih i nerazumljivih odredaba u potrošačkim ugovorima.
Te norme važe za sve vrste potrošačkih ugovora. ZZP sadrži i posebna pravila
o dužnosti obaveštavanja, koja se odnose na: ugovore na daljinu, a posebno na
elektronsku trgovinu i pružanje finansijskih usluga na daljinu, zatim na ugovore
zaključene izvan poslovnih prostorija trgovca, ugovore o pružanju usluga i, posebno,
ugovore o pružanju usluga od opšteg ekonomskog interesa, potom na ugovor
o turističkom putovanju i druge imenovane potrošačke ugovore u turizmu. Posebnim
pravilima uređena je i dužnost obaveštavanja potrošača o pravu na odustanak
od ugovora, to jest o zakonom garantovanom pravu potrošača da, u kratkom
roku nakon zaključenja ugovora određene vrste, jednostrano raskine taj ugovor,
i to besplatno i bez obaveze da navede razloge iz kojih to čini. Pored svega navedenog,
ZZP sankcioniše zloupotrebu reči garancija kod ugovora o prodaji robe. U
ovom radu razmotreno je nekoliko pitanja u vezi sa dužnosti trgovca da informiše
potrošače na propisani način. Prvo, tu je pitanje sadržine obaveštenja koja je trgovac
dužan da pruži potrošaču, a onda i pitanje vremena, odnosno kada nastaje
obaveza trgovca da potrošaču pruži određena obaveštenja. To može da bude pre
zaključenja ugovora, to jest u predugovornoj fazi, prilikom zaključenja ugovora ili
za vreme trajanja ugovornog odnosa. Osim toga, postavlja se pitanje forme u kojoj
propisana obaveštenja treba da budu stavljena potrošaču na raspolaganje. Na
kraju, otvara se pitanje sankcija koje slede za povredu dužnosti obaveštavanja, a
koje mogu da budu privatnopravnog ili javnopravnog karaktera.
AB  - The idea of the trader having a special duty to inform the consumer on a
number of matters before, during and after contract formation is well-established
in the Consumer acquis. The function of the information rules, which
may be found in a number of directives, is to give power to the average consumer
to make an informed economic decision, relating to, for instance, whether to
enter into a contractual relationship or not, whether to make payment in whole
or partially, whether to exercise a contractual right or not, etc.
In October 2010, the National Assembly of the Republic of Serbia passed
the new Act on Consumer Protection (ACP). The ACP aims to fully transpose
into Serbian law a number of EU directives, regulations and recommendations,
or at least their provisions relevant to the issues of consumer protection. This
includes the abovementioned information rules. This paper covers a number of
issues relating to information duties of the trader under the ACP. Firstly, there
is the question of the appropriate timeframe, within which the trader has to provide the consumer with certain information. The information duties may
belong to the pre-contractual or contractual stage of the trader-consumer relationship.
Secondly, there is the question of content, i.e. of the specific data that
must be provided to the consumer in a timely fashion. In addition, there are
some formal requirements relating to the manner in which the information has
to be provided Finally, there is the concern relating to sanctions for breach of
information duties.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II
T1  - Dužnost obaveštavanja u srpskom potrošačkom pravu
T1  - Information duties in Serbian consumer law
EP  - 221
SP  - 199
ER  - 
@inbook{
author = "Karanikić Mirić, Marija",
year = "2012",
abstract = "Evropsko ugovorno potrošačko pravo prožeto je idejom o dužnosti trgovca
da jednostavnim i razumljivim jezikom obavesti potrošača o pojedinostima koje
su od značaja za donošenje razborite ekonomske odluke. U nastojanju da srpsko
pravo uskladi sa evropskim standardima zaštite potrošača, domaći zakonodavac
je na načelnom nivou garantovao pravo potrošača na obaveštenost. Оsim te načelne
garancije, novi Zakon o zaštiti potrošača (ZZP) sadrži čitav niz pravila o
dužnosti obaveštavanja koja pada na trgovca. Tu treba ubrojati: opšta pravila o
predugovornom obaveštavanju i isticanju cena, zatim zabranu različitih oblika
obmanjujućeg poslovanja i njihovo prekršajno sankcionisanje, kao i pravila o apsolutnoj
ništavosti nejasnih i nerazumljivih odredaba u potrošačkim ugovorima.
Te norme važe za sve vrste potrošačkih ugovora. ZZP sadrži i posebna pravila
o dužnosti obaveštavanja, koja se odnose na: ugovore na daljinu, a posebno na
elektronsku trgovinu i pružanje finansijskih usluga na daljinu, zatim na ugovore
zaključene izvan poslovnih prostorija trgovca, ugovore o pružanju usluga i, posebno,
ugovore o pružanju usluga od opšteg ekonomskog interesa, potom na ugovor
o turističkom putovanju i druge imenovane potrošačke ugovore u turizmu. Posebnim
pravilima uređena je i dužnost obaveštavanja potrošača o pravu na odustanak
od ugovora, to jest o zakonom garantovanom pravu potrošača da, u kratkom
roku nakon zaključenja ugovora određene vrste, jednostrano raskine taj ugovor,
i to besplatno i bez obaveze da navede razloge iz kojih to čini. Pored svega navedenog,
ZZP sankcioniše zloupotrebu reči garancija kod ugovora o prodaji robe. U
ovom radu razmotreno je nekoliko pitanja u vezi sa dužnosti trgovca da informiše
potrošače na propisani način. Prvo, tu je pitanje sadržine obaveštenja koja je trgovac
dužan da pruži potrošaču, a onda i pitanje vremena, odnosno kada nastaje
obaveza trgovca da potrošaču pruži određena obaveštenja. To može da bude pre
zaključenja ugovora, to jest u predugovornoj fazi, prilikom zaključenja ugovora ili
za vreme trajanja ugovornog odnosa. Osim toga, postavlja se pitanje forme u kojoj
propisana obaveštenja treba da budu stavljena potrošaču na raspolaganje. Na
kraju, otvara se pitanje sankcija koje slede za povredu dužnosti obaveštavanja, a
koje mogu da budu privatnopravnog ili javnopravnog karaktera., The idea of the trader having a special duty to inform the consumer on a
number of matters before, during and after contract formation is well-established
in the Consumer acquis. The function of the information rules, which
may be found in a number of directives, is to give power to the average consumer
to make an informed economic decision, relating to, for instance, whether to
enter into a contractual relationship or not, whether to make payment in whole
or partially, whether to exercise a contractual right or not, etc.
In October 2010, the National Assembly of the Republic of Serbia passed
the new Act on Consumer Protection (ACP). The ACP aims to fully transpose
into Serbian law a number of EU directives, regulations and recommendations,
or at least their provisions relevant to the issues of consumer protection. This
includes the abovementioned information rules. This paper covers a number of
issues relating to information duties of the trader under the ACP. Firstly, there
is the question of the appropriate timeframe, within which the trader has to provide the consumer with certain information. The information duties may
belong to the pre-contractual or contractual stage of the trader-consumer relationship.
Secondly, there is the question of content, i.e. of the specific data that
must be provided to the consumer in a timely fashion. In addition, there are
some formal requirements relating to the manner in which the information has
to be provided Finally, there is the concern relating to sanctions for breach of
information duties.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II",
booktitle = "Dužnost obaveštavanja u srpskom potrošačkom pravu, Information duties in Serbian consumer law",
pages = "221-199"
}
Karanikić Mirić, M.. (2012). Dužnost obaveštavanja u srpskom potrošačkom pravu. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 199-221.
Karanikić Mirić M. Dužnost obaveštavanja u srpskom potrošačkom pravu. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II. 2012;:199-221..
Karanikić Mirić, Marija, "Dužnost obaveštavanja u srpskom potrošačkom pravu" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II (2012):199-221.

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • East Sussex County Council protiv Information Commissioner: kriterijumi za naplatu razumnog iznosa za pružanje ekoloških informacija / East Sussex County Council V Information Commissioner: The Reasonable Amount for Supplying an Environmental Information 

    Drenovak Ivanović, Mirjana (Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2015)
  • Upravni sporovi pravna zaštita slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja / Egal protection of free access to the information of public importance 

    Tomić, Zoran (Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2019)
  • Participacija zaposlenih u odlučivanju o restrukturiranju kompanija / Employees' participation in the decision-making in the event of restructuring of companies 

    Kovačević, Ljubinka (Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2016)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the RALF Repository | Send Feedback

EU_logoOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the RALF Repository | Send Feedback

EU_logoOpenAIRERCUB