Regodić, Aleksandra

Link to this page

Authority KeyName Variants
1a413ca3-52f4-4804-9b8a-22d8f1262a5d
  • Regodić, Aleksandra (2)
Projects

Author's Bibliography

Pitanje legalizacije eutanazije u okviru Saveta Evrope

Regodić, Aleksandra

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2019)

TY  - CHAP
AU  - Regodić, Aleksandra
PY  - 2019
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/2106
AB  - Чланак је посвећен разматрању лишења живота лица од стране ле-
кара, а на изричит захтев пацијента због његовог тешког здравственог
стања, као једном од облика еутаназије. Полази се од права на живот
као фундаменталног људског права, које обавезује државе да га зашти-
те у оквиру своје надлежности. Међу ситуацијама у којима је лишење
живота дозвољено, члан 2 Европске конвенције о људским правима не
наводи еутаназију. Стога, активна директна и добровољна еутаназија
је забрањена у већини националних правних поредака. Ипак, са развојем
медицине полемика о еутаназији временом добија нову димензију. У раду
се износи мишљење да државе легализацијом еутаназије, под стрикт-
но прописаним законским условима, делују у предвиђеним међународним
оквирима. У прилог томе, констатује се да се у обзир мора узети и ква-
литет живота као део члана 8 Европске конвенције којим се предвиђа
право на поштовање приватног живота. Управо је принцип ограничене
аутономије основни аргумент поборника озакоњења еутаназије. Мен-
тално способан пацијент, дакле, има право да одлучи о окончању свог
живота. На држави је да пропише јасне услове и правила процедуре и
успостави делотворну контролу ради спречавања злоупотребе.
AB  - The paper deals with consideration of the deprivation of life of a person by
a physician, and at the explicit request of the patient because of his severe health
condition as one of the forms of euthanasia. It starts from the right to life as a
fundamental human right, which obliges states to protect it within their jurisdiction.
Among the situations in which deprivation of life is permitted, Article 2 of
the European Convention on Human Rights does not list euthanasia. Therefore,
active direct and voluntary euthanasia is prohibited in most national legal systems.
However, with the development of medicine, the debate about euthanasia
has acquired a new dimension over time. The paper expresses the opinion that
by legalizing euthanasia, under strictly prescribed legal conditions, individual
countries operate within the applicable international frameworks. In support of
this view, it is noted that quality of life must also be taken into account as part
of Article 8 of the European Convention, which provides for the right to the respect for private life. It is precisely the principle of limited autonomy that is the
main argument invoked by the supporters of legalizing euthanasia. A mentally
capable patient, therefore, has the right to decide on ending his life. The state
must prescribe clear conditions and rules of procedure and establish a effective
monitoring mechanism to prevent abuse.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 9 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IX
T1  - Pitanje legalizacije eutanazije u okviru Saveta Evrope
T1  - The Euthanasia Legalisation Issue within the Council of Europe
EP  - 288
SP  - 271
ER  - 
@inbook{
author = "Regodić, Aleksandra",
year = "2019",
abstract = "Чланак је посвећен разматрању лишења живота лица од стране ле-
кара, а на изричит захтев пацијента због његовог тешког здравственог
стања, као једном од облика еутаназије. Полази се од права на живот
као фундаменталног људског права, које обавезује државе да га зашти-
те у оквиру своје надлежности. Међу ситуацијама у којима је лишење
живота дозвољено, члан 2 Европске конвенције о људским правима не
наводи еутаназију. Стога, активна директна и добровољна еутаназија
је забрањена у већини националних правних поредака. Ипак, са развојем
медицине полемика о еутаназији временом добија нову димензију. У раду
се износи мишљење да државе легализацијом еутаназије, под стрикт-
но прописаним законским условима, делују у предвиђеним међународним
оквирима. У прилог томе, констатује се да се у обзир мора узети и ква-
литет живота као део члана 8 Европске конвенције којим се предвиђа
право на поштовање приватног живота. Управо је принцип ограничене
аутономије основни аргумент поборника озакоњења еутаназије. Мен-
тално способан пацијент, дакле, има право да одлучи о окончању свог
живота. На држави је да пропише јасне услове и правила процедуре и
успостави делотворну контролу ради спречавања злоупотребе., The paper deals with consideration of the deprivation of life of a person by
a physician, and at the explicit request of the patient because of his severe health
condition as one of the forms of euthanasia. It starts from the right to life as a
fundamental human right, which obliges states to protect it within their jurisdiction.
Among the situations in which deprivation of life is permitted, Article 2 of
the European Convention on Human Rights does not list euthanasia. Therefore,
active direct and voluntary euthanasia is prohibited in most national legal systems.
However, with the development of medicine, the debate about euthanasia
has acquired a new dimension over time. The paper expresses the opinion that
by legalizing euthanasia, under strictly prescribed legal conditions, individual
countries operate within the applicable international frameworks. In support of
this view, it is noted that quality of life must also be taken into account as part
of Article 8 of the European Convention, which provides for the right to the respect for private life. It is precisely the principle of limited autonomy that is the
main argument invoked by the supporters of legalizing euthanasia. A mentally
capable patient, therefore, has the right to decide on ending his life. The state
must prescribe clear conditions and rules of procedure and establish a effective
monitoring mechanism to prevent abuse.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 9 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IX",
booktitle = "Pitanje legalizacije eutanazije u okviru Saveta Evrope, The Euthanasia Legalisation Issue within the Council of Europe",
pages = "288-271"
}
Regodić, A.. (2019). Pitanje legalizacije eutanazije u okviru Saveta Evrope. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 9 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IX
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 271-288.
Regodić A. Pitanje legalizacije eutanazije u okviru Saveta Evrope. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 9 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IX. 2019;:271-288..
Regodić, Aleksandra, "Pitanje legalizacije eutanazije u okviru Saveta Evrope" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 9 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IX (2019):271-288.

Zabrana zlostavljanja u okviru Saveta Evrope

Regodić, Aleksandra

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2018)

TY  - CHAP
AU  - Regodić, Aleksandra
PY  - 2018
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/2086
AB  - Почетни кораци у правцу забране мучења, нечовечног и
понижавајућег поступања или кажњавања предузети су на универзалном
нивоу после Другог светског рата. Временом се у оквиру Савета Европе
обезбеђују ефикаснији механизми за заштиту од злостављања, судски
и вансудски, превентивног карактера. Активност се најпре одвија у
члану 3 Европске конвенције о људским правима кроз еволуционистичко
тумачење Европског суда за људска права. Затим се надовезује примена
Европске конвенције против мучења на основу које је формиран Европски
комитет против мучења. Његов основни задатак је да посећује места
где се налазе лица лишена слободе и да упућује препоруке државама
уговорницама ради побољшања положаја тих особа. С обзиром на то да
сe у члану 3 само наводи да нико не сме бити подвргнут злостављању,
стандарди створени праксом Суда и Комитета имају велики значај. На
основу анализе пресуда и извештаја међународних тела, приметно је
да постоји раскорак између нормативног напретка и дешавања у прак-
си. Непостојање делотворног механизма за санкционисање случајева
злостављања и обештећење жртава, лоши материјални услови и
пренасељеност затворских установа само су неки од уочених проблема
са којима се Србија сусреће.
AB  - The initial steps towards the prohibition of torture, inhuman and degrading
treatment or punishment were undertaken on the universal level, after
World War II. Over time, within the Council of Europe, more effective mechanisms
for protection against abuse, judicial and non-judicial of preventive character
are provided. The activity first takes place under Article 3 of the European
Convention on Human Rights through an evolutionary interpretation by the
European Court of Human Rights. Then, the application of the European Convention
against Torture on the basis of which the European Committee against
Torture was established, is being supplemented. Its main task is to carry out
visits to places where persons are deprived of their liberty and to make recommendations
to the States Parties in order to improve the situation of those persons.
Given that Article 3 merely states that no one shall be subjected to abuse,
standards created through the practice of the Court and the Committee are of
great importance. Based on the analysis of the judgments and reports of international
bodies, it is noticeable that there is a discrepancy between normative
progress and developments in practice. The absence of an effective mechanism
for sanctioning cases of abuse and compensation of victims, poor material conditions
and the overcrowding of prison facilities are just some of the problems
that Serbia faces.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII
T1  - Zabrana zlostavljanja u okviru Saveta Evrope
T1  - The Prohibition of Abuse Within the Council of Europe
EP  - 351
SP  - 335
ER  - 
@inbook{
author = "Regodić, Aleksandra",
year = "2018",
abstract = "Почетни кораци у правцу забране мучења, нечовечног и
понижавајућег поступања или кажњавања предузети су на универзалном
нивоу после Другог светског рата. Временом се у оквиру Савета Европе
обезбеђују ефикаснији механизми за заштиту од злостављања, судски
и вансудски, превентивног карактера. Активност се најпре одвија у
члану 3 Европске конвенције о људским правима кроз еволуционистичко
тумачење Европског суда за људска права. Затим се надовезује примена
Европске конвенције против мучења на основу које је формиран Европски
комитет против мучења. Његов основни задатак је да посећује места
где се налазе лица лишена слободе и да упућује препоруке државама
уговорницама ради побољшања положаја тих особа. С обзиром на то да
сe у члану 3 само наводи да нико не сме бити подвргнут злостављању,
стандарди створени праксом Суда и Комитета имају велики значај. На
основу анализе пресуда и извештаја међународних тела, приметно је
да постоји раскорак између нормативног напретка и дешавања у прак-
си. Непостојање делотворног механизма за санкционисање случајева
злостављања и обештећење жртава, лоши материјални услови и
пренасељеност затворских установа само су неки од уочених проблема
са којима се Србија сусреће., The initial steps towards the prohibition of torture, inhuman and degrading
treatment or punishment were undertaken on the universal level, after
World War II. Over time, within the Council of Europe, more effective mechanisms
for protection against abuse, judicial and non-judicial of preventive character
are provided. The activity first takes place under Article 3 of the European
Convention on Human Rights through an evolutionary interpretation by the
European Court of Human Rights. Then, the application of the European Convention
against Torture on the basis of which the European Committee against
Torture was established, is being supplemented. Its main task is to carry out
visits to places where persons are deprived of their liberty and to make recommendations
to the States Parties in order to improve the situation of those persons.
Given that Article 3 merely states that no one shall be subjected to abuse,
standards created through the practice of the Court and the Committee are of
great importance. Based on the analysis of the judgments and reports of international
bodies, it is noticeable that there is a discrepancy between normative
progress and developments in practice. The absence of an effective mechanism
for sanctioning cases of abuse and compensation of victims, poor material conditions
and the overcrowding of prison facilities are just some of the problems
that Serbia faces.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII",
booktitle = "Zabrana zlostavljanja u okviru Saveta Evrope, The Prohibition of Abuse Within the Council of Europe",
pages = "351-335"
}
Regodić, A.. (2018). Zabrana zlostavljanja u okviru Saveta Evrope. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 335-351.
Regodić A. Zabrana zlostavljanja u okviru Saveta Evrope. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII. 2018;:335-351..
Regodić, Aleksandra, "Zabrana zlostavljanja u okviru Saveta Evrope" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII (2018):335-351.