Репозиторијум Правног факултета Универзитета у Београду
Универзитет у Београду - Правни факултет
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • Српски (ћирилица) 
    • Енглески
    • Српски (ћирилица)
    • Српски (латиница)
  • Пријава
Преглед записа 
  •   RALF
  • Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
  • Anali Pravnog fakulteta u Beogradu / The Annals of the Faculty of Law in Belgrade
  • Преглед записа
  •   RALF
  • Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
  • Anali Pravnog fakulteta u Beogradu / The Annals of the Faculty of Law in Belgrade
  • Преглед записа
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima

Transformation of the polis and two sophistic reflections: Protagoras and Callicles

Thumbnail
2021
Преузимање 🢃
1794.pdf (297.6Kb)
Аутори
Simendić, Marko
Чланак у часопису (Објављена верзија)
CC BY
Метаподаци
Приказ свих података о документу
Апстракт
Poredeći Protagorinu i Kaliklovu argumentaciju iz Platonovih spisa Protagora i Gorgija, nastojim da prikažem dva sofistička odgovora na neka pitanja koja su postavile društvene prilike u Atini V veka pre nove ere. Stavovi dvojice mislilaca sazdani su od podudarnih gradivnih elemenata: 1) posmatranja čoveka kao bića vođenog težnjom ka zadovoljstvu i željom da izbegne bol; 2) konceptualnog razdvajanja prirode od zakona; 3) moralnog suda koji svoje uporišne kriterijume pronalazi u prirodi; 4) zahteva da se zakon upodobi prirodnim merilima pravde i ispravnog života. Ključno mesto razlikovanja može se pronaći u Protagorinom mitu, na mestu na kojem on upućuje na razlike između prirodnih merila koja pripisujemo samo ljudima i onih koja povezujemo sa ostatkom prirodnog sveta. TA razlika čini ishode sa svim drugačijim: Protagorin demokratski čovek koji nastoji da utiče na ishode kolektivnog političkog odlučivanja u egalitarnoj zajednici suprotstavljen je Kaliklovom aristokrati koji (treba da) v...lada nad slabijima od sebe.

By comparing Protagoras and Callicles arguments, the author outlines two accounts that respond to the questions raised by the changing social realities of 5th century BC Athens. The two sophists views are comprised of several complementary elements: 1) viewing humans as beings driven by pursuit of pleasures and avoidance of pain; 2) distinguishing law from nature; 3) views of morality as grounded in nature; 4) demanding that laws be adjusted to natural standards of justice and good life. A key point of disagreement can be found in Protagoras myth, where he distinguishes between natural principles that apply only to humans and those that pertain to the rest of the natural world. This draws an important distinction between Protagoras and Callicles: Protagoras democratic man seeking to influence the outcomes of collective political decision-making in an egalitarian community is contrasted by Callicles aristocrat who is meant to freely govern over their inferiors.
Кључне речи:
zakon / Protagora / priroda / Kalikle / demokratija / virtue / Protagoras / nature / law / Callicles
Извор:
Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 2021, 69, 3, 541-562

DOI: 10.51204/Anali_PFBU_21303A

ISSN: 0003-2565

[ Google Scholar ]
URI
https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1801
Колекције
  • Anali Pravnog fakulteta u Beogradu / The Annals of the Faculty of Law in Belgrade
Институција/група
Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
TY  - JOUR
AU  - Simendić, Marko
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1801
AB  - Poredeći Protagorinu i Kaliklovu argumentaciju iz Platonovih spisa Protagora i Gorgija, nastojim da prikažem dva sofistička odgovora na neka pitanja koja su postavile društvene prilike u Atini V veka pre nove ere. Stavovi dvojice mislilaca sazdani su od podudarnih gradivnih elemenata: 1) posmatranja čoveka kao bića vođenog težnjom ka zadovoljstvu i željom da izbegne bol; 2) konceptualnog razdvajanja prirode od zakona; 3) moralnog suda koji svoje uporišne kriterijume pronalazi u prirodi; 4) zahteva da se zakon upodobi prirodnim merilima pravde i ispravnog života. Ključno mesto razlikovanja može se pronaći u Protagorinom mitu, na mestu na kojem on upućuje na razlike između prirodnih merila koja pripisujemo samo ljudima i onih koja povezujemo sa ostatkom prirodnog sveta. TA razlika čini ishode sa svim drugačijim: Protagorin demokratski čovek koji nastoji da utiče na ishode kolektivnog političkog odlučivanja u egalitarnoj zajednici suprotstavljen je Kaliklovom aristokrati koji (treba da) vlada nad slabijima od sebe.
AB  - By comparing Protagoras and Callicles arguments, the author outlines two accounts that respond to the questions raised by the changing social realities of 5th century BC Athens. The two sophists views are comprised of several complementary elements: 1) viewing humans as beings driven by pursuit of pleasures and avoidance of pain; 2) distinguishing law from nature; 3) views of morality as grounded in nature; 4) demanding that laws be adjusted to natural standards of justice and good life. A key point of disagreement can be found in Protagoras myth, where he distinguishes between natural principles that apply only to humans and those that pertain to the rest of the natural world. This draws an important distinction between Protagoras and Callicles: Protagoras democratic man seeking to influence the outcomes of collective political decision-making in an egalitarian community is contrasted by Callicles aristocrat who is meant to freely govern over their inferiors.
T2  - Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
T1  - Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima
T1  - Transformation of the polis and two sophistic reflections: Protagoras and Callicles
EP  - 562
IS  - 3
SP  - 541
VL  - 69
DO  - 10.51204/Anali_PFBU_21303A
UR  - conv_3361
ER  - 
@article{
author = "Simendić, Marko",
year = "2021",
abstract = "Poredeći Protagorinu i Kaliklovu argumentaciju iz Platonovih spisa Protagora i Gorgija, nastojim da prikažem dva sofistička odgovora na neka pitanja koja su postavile društvene prilike u Atini V veka pre nove ere. Stavovi dvojice mislilaca sazdani su od podudarnih gradivnih elemenata: 1) posmatranja čoveka kao bića vođenog težnjom ka zadovoljstvu i željom da izbegne bol; 2) konceptualnog razdvajanja prirode od zakona; 3) moralnog suda koji svoje uporišne kriterijume pronalazi u prirodi; 4) zahteva da se zakon upodobi prirodnim merilima pravde i ispravnog života. Ključno mesto razlikovanja može se pronaći u Protagorinom mitu, na mestu na kojem on upućuje na razlike između prirodnih merila koja pripisujemo samo ljudima i onih koja povezujemo sa ostatkom prirodnog sveta. TA razlika čini ishode sa svim drugačijim: Protagorin demokratski čovek koji nastoji da utiče na ishode kolektivnog političkog odlučivanja u egalitarnoj zajednici suprotstavljen je Kaliklovom aristokrati koji (treba da) vlada nad slabijima od sebe., By comparing Protagoras and Callicles arguments, the author outlines two accounts that respond to the questions raised by the changing social realities of 5th century BC Athens. The two sophists views are comprised of several complementary elements: 1) viewing humans as beings driven by pursuit of pleasures and avoidance of pain; 2) distinguishing law from nature; 3) views of morality as grounded in nature; 4) demanding that laws be adjusted to natural standards of justice and good life. A key point of disagreement can be found in Protagoras myth, where he distinguishes between natural principles that apply only to humans and those that pertain to the rest of the natural world. This draws an important distinction between Protagoras and Callicles: Protagoras democratic man seeking to influence the outcomes of collective political decision-making in an egalitarian community is contrasted by Callicles aristocrat who is meant to freely govern over their inferiors.",
journal = "Anali Pravnog fakulteta u Beogradu",
title = "Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima, Transformation of the polis and two sophistic reflections: Protagoras and Callicles",
pages = "562-541",
number = "3",
volume = "69",
doi = "10.51204/Anali_PFBU_21303A",
url = "conv_3361"
}
Simendić, M.. (2021). Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 69(3), 541-562.
https://doi.org/10.51204/Anali_PFBU_21303A
conv_3361
Simendić M. Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu. 2021;69(3):541-562.
doi:10.51204/Anali_PFBU_21303A
conv_3361 .
Simendić, Marko, "Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima" in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 69, no. 3 (2021):541-562,
https://doi.org/10.51204/Anali_PFBU_21303A .,
conv_3361 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О репозиторијуму RALF | Пошаљите запажања

EU_logoOpenAIRERCUB
 

 

Комплетан репозиторијумГрупеАуториНасловиТемеОва институцијаАуториНасловиТеме

Статистика

Преглед статистика

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
О репозиторијуму RALF | Пошаљите запажања

EU_logoOpenAIRERCUB