Politika i moral u teoriji države Slobodana Jovanovića
Politics and morality in Slobodan Jovanovićs theory of state
Nema prikaza
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
CC BY
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Središte misli Slobodana Jovanovića je teorija države koja povezuje njegovo celokupno delo u jedan jedinstven sistemski okvir. Zbog toga su sva pitanja kojima se bavio, uključujući i razmatranje odnosa politike i morala, u bližoj ili daljoj vezi sa njegovom teorijom države. U radu se istražuju moguća razrešenja protivrečnih makijavelističkih i platonističkih stanovišta o državi koja su ponuđena u Jovanovićevom učenju. Državni organ deluje moralno ako izvršava volju državno-pravne ličnosti, a ne svoju ili bilo koju volju tuđu državi. Pri tome, država se iz sopstvenog interesa samoograničava podelom vlasti i donošenjem zakona, što omogućuje ostvarivanje slobodne zajednice neophodne za jačanje moralnosti u državi. Izjednačavanje moralnosti i političke praktičnosti u dalekovidom utilitarizmu engleskog političkog iskustva, koje se nalazi u osnovi Berkove političke filozofije, može biti svojevrsna sinteza makijavelističkog i platonističkog učenja o državi.
The core of Slobodan Jovanovićs reflections is the theory of state, which ties his complete oeuvre into a single system framework. This is why the issues he dealt with, including considerations of the relations between politics and morality, are closely or loosely connected to his theory of state. This paper explores possible solutions to the contradictory Machiavellian and Platonist viewpoints of state put forward in Jovanovićs scholarship. State organ acts morally if executing the will of a state, not its own or any other will alien to the state. With that, the state limits itself for its own interests by separation of power and passage of laws, which provides creation of free community necessary for reinforcement of morality in the state. The equation mark between morality and political practicality in the far-sighted utilitarianism of the English political experience, underlying Burkes political philosophy, could be a synthesis sui generis of Machiavellian and Platonist ideas of st...ate. In that, Jovanović does not deem state to be the highest ideal, as he points to the existence of values above the state.
Ključne reči:
politika / moral / makijavelizam / državni interes / državna ličnost / država / state / state personality / state interest / politics / morality / MachiavellianismIzvor:
Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 2011, 59, 1, 273-293Finansiranje / projekti:
- Istorija političkih ideja i institucija na Balkanu u XIX i XX veku (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177011)
Institucija/grupa
Pravni fakultet / Faculty of Law University of BelgradeTY - JOUR AU - Milosavljević, Boris PY - 2011 UR - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1522 AB - Središte misli Slobodana Jovanovića je teorija države koja povezuje njegovo celokupno delo u jedan jedinstven sistemski okvir. Zbog toga su sva pitanja kojima se bavio, uključujući i razmatranje odnosa politike i morala, u bližoj ili daljoj vezi sa njegovom teorijom države. U radu se istražuju moguća razrešenja protivrečnih makijavelističkih i platonističkih stanovišta o državi koja su ponuđena u Jovanovićevom učenju. Državni organ deluje moralno ako izvršava volju državno-pravne ličnosti, a ne svoju ili bilo koju volju tuđu državi. Pri tome, država se iz sopstvenog interesa samoograničava podelom vlasti i donošenjem zakona, što omogućuje ostvarivanje slobodne zajednice neophodne za jačanje moralnosti u državi. Izjednačavanje moralnosti i političke praktičnosti u dalekovidom utilitarizmu engleskog političkog iskustva, koje se nalazi u osnovi Berkove političke filozofije, može biti svojevrsna sinteza makijavelističkog i platonističkog učenja o državi. AB - The core of Slobodan Jovanovićs reflections is the theory of state, which ties his complete oeuvre into a single system framework. This is why the issues he dealt with, including considerations of the relations between politics and morality, are closely or loosely connected to his theory of state. This paper explores possible solutions to the contradictory Machiavellian and Platonist viewpoints of state put forward in Jovanovićs scholarship. State organ acts morally if executing the will of a state, not its own or any other will alien to the state. With that, the state limits itself for its own interests by separation of power and passage of laws, which provides creation of free community necessary for reinforcement of morality in the state. The equation mark between morality and political practicality in the far-sighted utilitarianism of the English political experience, underlying Burkes political philosophy, could be a synthesis sui generis of Machiavellian and Platonist ideas of state. In that, Jovanović does not deem state to be the highest ideal, as he points to the existence of values above the state. T2 - Anali Pravnog fakulteta u Beogradu T1 - Politika i moral u teoriji države Slobodana Jovanovića T1 - Politics and morality in Slobodan Jovanovićs theory of state EP - 293 IS - 1 SP - 273 VL - 59 UR - conv_3119_6 ER -
@article{ author = "Milosavljević, Boris", year = "2011", abstract = "Središte misli Slobodana Jovanovića je teorija države koja povezuje njegovo celokupno delo u jedan jedinstven sistemski okvir. Zbog toga su sva pitanja kojima se bavio, uključujući i razmatranje odnosa politike i morala, u bližoj ili daljoj vezi sa njegovom teorijom države. U radu se istražuju moguća razrešenja protivrečnih makijavelističkih i platonističkih stanovišta o državi koja su ponuđena u Jovanovićevom učenju. Državni organ deluje moralno ako izvršava volju državno-pravne ličnosti, a ne svoju ili bilo koju volju tuđu državi. Pri tome, država se iz sopstvenog interesa samoograničava podelom vlasti i donošenjem zakona, što omogućuje ostvarivanje slobodne zajednice neophodne za jačanje moralnosti u državi. Izjednačavanje moralnosti i političke praktičnosti u dalekovidom utilitarizmu engleskog političkog iskustva, koje se nalazi u osnovi Berkove političke filozofije, može biti svojevrsna sinteza makijavelističkog i platonističkog učenja o državi., The core of Slobodan Jovanovićs reflections is the theory of state, which ties his complete oeuvre into a single system framework. This is why the issues he dealt with, including considerations of the relations between politics and morality, are closely or loosely connected to his theory of state. This paper explores possible solutions to the contradictory Machiavellian and Platonist viewpoints of state put forward in Jovanovićs scholarship. State organ acts morally if executing the will of a state, not its own or any other will alien to the state. With that, the state limits itself for its own interests by separation of power and passage of laws, which provides creation of free community necessary for reinforcement of morality in the state. The equation mark between morality and political practicality in the far-sighted utilitarianism of the English political experience, underlying Burkes political philosophy, could be a synthesis sui generis of Machiavellian and Platonist ideas of state. In that, Jovanović does not deem state to be the highest ideal, as he points to the existence of values above the state.", journal = "Anali Pravnog fakulteta u Beogradu", title = "Politika i moral u teoriji države Slobodana Jovanovića, Politics and morality in Slobodan Jovanovićs theory of state", pages = "293-273", number = "1", volume = "59", url = "conv_3119_6" }
Milosavljević, B.. (2011). Politika i moral u teoriji države Slobodana Jovanovića. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 59(1), 273-293. conv_3119_6
Milosavljević B. Politika i moral u teoriji države Slobodana Jovanovića. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu. 2011;59(1):273-293. conv_3119_6 .
Milosavljević, Boris, "Politika i moral u teoriji države Slobodana Jovanovića" in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 59, no. 1 (2011):273-293, conv_3119_6 .