Istorijski položaj uprave Srbije u kontekstu impelementacije evropskih standarda
The historical status of the Serbian administration in the context of implementing European standards
Abstract
Током два века уставности у Србији, положај и улога управне вла-
сти мењали су се у зависности од историјских, друштвено-политичких
и идеолошких прилика, али и у зависности од одговарајућих уставних
и законских решења. Организација власти током Првог српског устан-
ка није била чврсто постављена, са јасно разграниченим органима и
установама. Државни савет, као претеча управне власти, установљен
Сретењским уставом од 1835. године, настао је као израз тежње да се
ограничи апсолутна власт кнеза. Концентрација овлашћења у рукама
Савета током периода Уставобранитеља (1842–1858) довела је до ус-
постављања неке врсте ограничене монархије, али не у корист парла-
мента, већ у корист олигархијског Државног савета. Временом, Савет
губи политички значај и постаје административни суд Србије, кас-
није преузет од Краљевине Југославије, и коначно је укинут после Дру-
гог светског рата. У периоду социјалистичке Југославије (1945–1992),
управа у Србији организована је према моделу скупшт...инског система
јединства власти у којем су извршна и управна власт организационо и
функционално подређени делегатској скупштини. У постјугословенским
уставима Србије, управа се (1990) организује као посебна функција др-
жавне политичке власти, а Уставом од 2006. године све више као депо-
литизована професионална јавна служба
During the two centuries of Serbia’s constitutional development, the status
and role of the administration changed due to historical, socio/political and ideological
circumstances, but also due to particular constitutional and legislative
solutions. The organization of government during the Serbian uprising against
the Ottoman Empire (1804) was not consolidated with clear division between
political institutions. The State Council, as predecessor of the state administration
established by the 1835 Constitution, was created out of quest of limiting
the absolute power of the prince. The concentration of power in the hands of the
Council during the 1842–1858 period resulted in the establishment of a limited
monarchy, but not to the benefit of parliament, but rather of the State Council.
Eventually, the Council loses its political power, and is transformed into Serbia’s
Administrative Court, later taken over by the Kingdom of Yugoslavia, and finally
abolished after the Second Wo...rld War. During socialist Yugoslavia (1942–
1992), the administration in Serbia is set up according to the model of the „assembly
system of the unity of powers“, in which the administration was, both
organizationally and functionally subordinated to the assembly of delegates. In
the post-Yugoslav constitutions of Serbia, the administration was initially is set
up (1990) as a particular function of political power, but later (2006) redefined
as a politically neutral professional civil service.
Keywords:
upravna vlast / ustavna istorija Srbije / Government administration / Constitutional history of SerbiaSource:
Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I, 2011, 21-41Publisher:
- Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
Funding / projects:
- Perspectives of Implementing European Standards in the Serbian Legal System (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179059)
Collections
Institution/Community
Pravni fakultet / Faculty of Law University of BelgradeTY - CHAP AU - Lilić, Stevan PY - 2011 UR - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1897 AB - Током два века уставности у Србији, положај и улога управне вла- сти мењали су се у зависности од историјских, друштвено-политичких и идеолошких прилика, али и у зависности од одговарајућих уставних и законских решења. Организација власти током Првог српског устан- ка није била чврсто постављена, са јасно разграниченим органима и установама. Државни савет, као претеча управне власти, установљен Сретењским уставом од 1835. године, настао је као израз тежње да се ограничи апсолутна власт кнеза. Концентрација овлашћења у рукама Савета током периода Уставобранитеља (1842–1858) довела је до ус- постављања неке врсте ограничене монархије, али не у корист парла- мента, већ у корист олигархијског Државног савета. Временом, Савет губи политички значај и постаје административни суд Србије, кас- није преузет од Краљевине Југославије, и коначно је укинут после Дру- гог светског рата. У периоду социјалистичке Југославије (1945–1992), управа у Србији организована је према моделу скупштинског система јединства власти у којем су извршна и управна власт организационо и функционално подређени делегатској скупштини. У постјугословенским уставима Србије, управа се (1990) организује као посебна функција др- жавне политичке власти, а Уставом од 2006. године све више као депо- литизована професионална јавна служба AB - During the two centuries of Serbia’s constitutional development, the status and role of the administration changed due to historical, socio/political and ideological circumstances, but also due to particular constitutional and legislative solutions. The organization of government during the Serbian uprising against the Ottoman Empire (1804) was not consolidated with clear division between political institutions. The State Council, as predecessor of the state administration established by the 1835 Constitution, was created out of quest of limiting the absolute power of the prince. The concentration of power in the hands of the Council during the 1842–1858 period resulted in the establishment of a limited monarchy, but not to the benefit of parliament, but rather of the State Council. Eventually, the Council loses its political power, and is transformed into Serbia’s Administrative Court, later taken over by the Kingdom of Yugoslavia, and finally abolished after the Second World War. During socialist Yugoslavia (1942– 1992), the administration in Serbia is set up according to the model of the „assembly system of the unity of powers“, in which the administration was, both organizationally and functionally subordinated to the assembly of delegates. In the post-Yugoslav constitutions of Serbia, the administration was initially is set up (1990) as a particular function of political power, but later (2006) redefined as a politically neutral professional civil service. PB - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje T2 - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I T1 - Istorijski položaj uprave Srbije u kontekstu impelementacije evropskih standarda T1 - The historical status of the Serbian administration in the context of implementing European standards EP - 41 SP - 21 ER -
@inbook{ author = "Lilić, Stevan", year = "2011", abstract = "Током два века уставности у Србији, положај и улога управне вла- сти мењали су се у зависности од историјских, друштвено-политичких и идеолошких прилика, али и у зависности од одговарајућих уставних и законских решења. Организација власти током Првог српског устан- ка није била чврсто постављена, са јасно разграниченим органима и установама. Државни савет, као претеча управне власти, установљен Сретењским уставом од 1835. године, настао је као израз тежње да се ограничи апсолутна власт кнеза. Концентрација овлашћења у рукама Савета током периода Уставобранитеља (1842–1858) довела је до ус- постављања неке врсте ограничене монархије, али не у корист парла- мента, већ у корист олигархијског Државног савета. Временом, Савет губи политички значај и постаје административни суд Србије, кас- није преузет од Краљевине Југославије, и коначно је укинут после Дру- гог светског рата. У периоду социјалистичке Југославије (1945–1992), управа у Србији организована је према моделу скупштинског система јединства власти у којем су извршна и управна власт организационо и функционално подређени делегатској скупштини. У постјугословенским уставима Србије, управа се (1990) организује као посебна функција др- жавне политичке власти, а Уставом од 2006. године све више као депо- литизована професионална јавна служба, During the two centuries of Serbia’s constitutional development, the status and role of the administration changed due to historical, socio/political and ideological circumstances, but also due to particular constitutional and legislative solutions. The organization of government during the Serbian uprising against the Ottoman Empire (1804) was not consolidated with clear division between political institutions. The State Council, as predecessor of the state administration established by the 1835 Constitution, was created out of quest of limiting the absolute power of the prince. The concentration of power in the hands of the Council during the 1842–1858 period resulted in the establishment of a limited monarchy, but not to the benefit of parliament, but rather of the State Council. Eventually, the Council loses its political power, and is transformed into Serbia’s Administrative Court, later taken over by the Kingdom of Yugoslavia, and finally abolished after the Second World War. During socialist Yugoslavia (1942– 1992), the administration in Serbia is set up according to the model of the „assembly system of the unity of powers“, in which the administration was, both organizationally and functionally subordinated to the assembly of delegates. In the post-Yugoslav constitutions of Serbia, the administration was initially is set up (1990) as a particular function of political power, but later (2006) redefined as a politically neutral professional civil service.", publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje", journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I", booktitle = "Istorijski položaj uprave Srbije u kontekstu impelementacije evropskih standarda, The historical status of the Serbian administration in the context of implementing European standards", pages = "41-21" }
Lilić, S.. (2011). Istorijski položaj uprave Srbije u kontekstu impelementacije evropskih standarda. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 21-41.
Lilić S. Istorijski položaj uprave Srbije u kontekstu impelementacije evropskih standarda. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I. 2011;:21-41..
Lilić, Stevan, "Istorijski položaj uprave Srbije u kontekstu impelementacije evropskih standarda" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I (2011):21-41.