Repository of the University of Belgrade Faculty of Law
University of Belgrade - Faculty of Law
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   RALF
  • Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
  •   RALF
  • Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Načelo specijalnosti žiga i zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga - pravnoekonomsko tumačenje

Specialty principle and prohibition of dilution of famous trademarks: Legal and economic interpretation

No Thumbnail
Authors
Marković, Slobodan
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Posle prikaza ekonomske zasnovanosti zaštite robnih marki žigom, u članku je izvršena analiza dva bitna instituta prava žiga: načela specijalnosti žiga (pravilo) i zabrane razvodnjavanja čuvenog žiga (izuzetak). Cilj analize je da se utvrdi ekonomska logika njihovog delovanja i da se na taj način ukaže na širinu okvira u kojem se izuzetak može tumačiti. Zaključak je da se zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga može kretati samo u okvirima osnovne ekonomske funkcije žiga, a to je povećanje efikasnosti tržišta putem smanjenja asimetrije informisanosti između ponuđača i potražilaca robe. Nasuprot tome, svojinska logika zabrane razvodnjavanja čuvenog žiga vodi preširokom tumačenju ovog izuzetka i nema svog ekonomskog opravdanja.
This article starts off with a presentation of economic foundations of trademark protection, and continues with an analysis of two essential institutes of trademark law: the specialty principle (as a rule), and the prohibition of dilution of famous trademarks (as an exception). The goal of the analysis was to reveal the economic logic behind the operation of the two, and thereby indicate the scope of the exception. The conclusion is that the prohibition of dilution of famous trademarks should exist only within the boundaries of the basic economic function of trademark, namely the promotion of market efficiency by reducing the asymmetry of information. Inversely, the proprietary economic reasoning behind the prohibition of dilution of famous trademarks leads to unjustified and excessively broad interpretation of this exception.
Keywords:
žig / robni znak / efikasnost tržišta / asimetrija informacija / trademark / market efficiency / asymmetry of information
Source:
Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 2011, 59, 1, 35-54
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd

ISSN: 0003-2565

[ Google Scholar ]
URI
https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/573
Collections
  • Radovi istraživača / Researchers’ publications
Institution/Community
Pravni fakultet / Faculty of Law University of Belgrade
TY  - JOUR
AU  - Marković, Slobodan
PY  - 2011
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/573
AB  - Posle prikaza ekonomske zasnovanosti zaštite robnih marki žigom, u članku je izvršena analiza dva bitna instituta prava žiga: načela specijalnosti žiga (pravilo) i zabrane razvodnjavanja čuvenog žiga (izuzetak). Cilj analize je da se utvrdi ekonomska logika njihovog delovanja i da se na taj način ukaže na širinu okvira u kojem se izuzetak može tumačiti. Zaključak je da se zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga može kretati samo u okvirima osnovne ekonomske funkcije žiga, a to je povećanje efikasnosti tržišta putem smanjenja asimetrije informisanosti između ponuđača i potražilaca robe. Nasuprot tome, svojinska logika zabrane razvodnjavanja čuvenog žiga vodi preširokom tumačenju ovog izuzetka i nema svog ekonomskog opravdanja.
AB  - This article starts off with a presentation of economic foundations of trademark protection, and continues with an analysis of two essential institutes of trademark law: the specialty principle (as a rule), and the prohibition of dilution of famous trademarks (as an exception). The goal of the analysis was to reveal the economic logic behind the operation of the two, and thereby indicate the scope of the exception. The conclusion is that the prohibition of dilution of famous trademarks should exist only within the boundaries of the basic economic function of trademark, namely the promotion of market efficiency by reducing the asymmetry of information. Inversely, the proprietary economic reasoning behind the prohibition of dilution of famous trademarks leads to unjustified and excessively broad interpretation of this exception.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd
T2  - Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
T1  - Načelo specijalnosti žiga i zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga - pravnoekonomsko tumačenje
T1  - Specialty principle and prohibition of dilution of famous trademarks: Legal and economic interpretation
EP  - 54
IS  - 1
SP  - 35
VL  - 59
UR  - conv_216
ER  - 
@article{
author = "Marković, Slobodan",
year = "2011",
abstract = "Posle prikaza ekonomske zasnovanosti zaštite robnih marki žigom, u članku je izvršena analiza dva bitna instituta prava žiga: načela specijalnosti žiga (pravilo) i zabrane razvodnjavanja čuvenog žiga (izuzetak). Cilj analize je da se utvrdi ekonomska logika njihovog delovanja i da se na taj način ukaže na širinu okvira u kojem se izuzetak može tumačiti. Zaključak je da se zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga može kretati samo u okvirima osnovne ekonomske funkcije žiga, a to je povećanje efikasnosti tržišta putem smanjenja asimetrije informisanosti između ponuđača i potražilaca robe. Nasuprot tome, svojinska logika zabrane razvodnjavanja čuvenog žiga vodi preširokom tumačenju ovog izuzetka i nema svog ekonomskog opravdanja., This article starts off with a presentation of economic foundations of trademark protection, and continues with an analysis of two essential institutes of trademark law: the specialty principle (as a rule), and the prohibition of dilution of famous trademarks (as an exception). The goal of the analysis was to reveal the economic logic behind the operation of the two, and thereby indicate the scope of the exception. The conclusion is that the prohibition of dilution of famous trademarks should exist only within the boundaries of the basic economic function of trademark, namely the promotion of market efficiency by reducing the asymmetry of information. Inversely, the proprietary economic reasoning behind the prohibition of dilution of famous trademarks leads to unjustified and excessively broad interpretation of this exception.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd",
journal = "Anali Pravnog fakulteta u Beogradu",
title = "Načelo specijalnosti žiga i zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga - pravnoekonomsko tumačenje, Specialty principle and prohibition of dilution of famous trademarks: Legal and economic interpretation",
pages = "54-35",
number = "1",
volume = "59",
url = "conv_216"
}
Marković, S.. (2011). Načelo specijalnosti žiga i zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga - pravnoekonomsko tumačenje. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd., 59(1), 35-54.
conv_216
Marković S. Načelo specijalnosti žiga i zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga - pravnoekonomsko tumačenje. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu. 2011;59(1):35-54.
conv_216 .
Marković, Slobodan, "Načelo specijalnosti žiga i zabrana razvodnjavanja čuvenog žiga - pravnoekonomsko tumačenje" in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 59, no. 1 (2011):35-54,
conv_216 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the RALF Repository | Send Feedback

EU_logoOpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the RALF Repository | Send Feedback

EU_logoOpenAIRERCUB