Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra
Television formats as (un)protected intellectual goods
2014
Preuzimanje 🢃
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Televizijski formati predstavljaju osmišljeni i u izvesnom stepenu originalni koncept određenog televizijskog programa. Prilikom sačinjavanja televizijskog programa, TV stanice se u sve većoj meri oslanjaju na formate čija uspešnost je već dokazana na inostranim televizijskim tržištima. U radu se analizira da li televizijski formati, kao intelektualna dobra, uživaju zaštitu u pravu intelektualne svojine. Autor zaključuje da samo pojedini elementi formata mogu uživati autorsko-pravnu zaštitu, dok se ona ne može priznati konceptu određenog televizijskog programa. Povrh toga, koncept televizijskog formata, pre nego što dođe do njegove realizacije, kao i tehnička uputstva za realizaciju formata, mogu se štititi kao poslovna tajna. Nakon realizacije televizijskog formata, njegov stvaralac može ostvariti zaštitu od imitacije na osnovu propisa o suzbijanju nelojalne konkurencije. Pošto imitacija per se nije zabranjena, propisi o suzbijanju nelojalne konkurencije biće povređeni samo u slučaju ...da se imitacijom izaziva zabuna ili opasnost od zabune u privrednom prometu, ili u slučaju parazitskog iskorišćavanja tuđeg rada.
A television format may be defined as a TV programme concept that exhibits certain original traits. TV stations rely extensively on formats whose success has already been proven on foreign television markets. In this paper, the author analyzes whether television formats, as intellectual goods, are protected in Intellectual Property Law, defined broadly. The author concludes that certain elements of TV formats may enjoy copyright protection, while excluding such protection to the programme concept itself. The unpublished formats (i.e. formats which have not yet been produced), as well as technical instructions for format production, can undoubtedly be protected as business secrets. Once the format is produced, its creator may prevent the imitation by relying on unfair competition rules. However, since imitation is not prohibited per se, the rules against unfair competition will be violated only in case the imitation creates confusion or possibility of confusion on the market, or in case... of slavish copying.
Ključne reči:
TV format / pravo intelektualne svojine / podražavanje / originalnost / autorsko pravo / TV format / originality / intellectual property law / imitation / copyright lawIzvor:
Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 2014, 62, 1, 84-101Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd
Finansiranje / projekti:
- Projekat Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu: Razvoj pravnog sistema Srbije i harmonizacija s pravom Evropske unije - pravni, ekonomski, politički i sociološki aspekti
Institucija/grupa
Pravni fakultet / Faculty of Law University of BelgradeTY - JOUR AU - Popović, Dušan PY - 2014 UR - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/765 AB - Televizijski formati predstavljaju osmišljeni i u izvesnom stepenu originalni koncept određenog televizijskog programa. Prilikom sačinjavanja televizijskog programa, TV stanice se u sve većoj meri oslanjaju na formate čija uspešnost je već dokazana na inostranim televizijskim tržištima. U radu se analizira da li televizijski formati, kao intelektualna dobra, uživaju zaštitu u pravu intelektualne svojine. Autor zaključuje da samo pojedini elementi formata mogu uživati autorsko-pravnu zaštitu, dok se ona ne može priznati konceptu određenog televizijskog programa. Povrh toga, koncept televizijskog formata, pre nego što dođe do njegove realizacije, kao i tehnička uputstva za realizaciju formata, mogu se štititi kao poslovna tajna. Nakon realizacije televizijskog formata, njegov stvaralac može ostvariti zaštitu od imitacije na osnovu propisa o suzbijanju nelojalne konkurencije. Pošto imitacija per se nije zabranjena, propisi o suzbijanju nelojalne konkurencije biće povređeni samo u slučaju da se imitacijom izaziva zabuna ili opasnost od zabune u privrednom prometu, ili u slučaju parazitskog iskorišćavanja tuđeg rada. AB - A television format may be defined as a TV programme concept that exhibits certain original traits. TV stations rely extensively on formats whose success has already been proven on foreign television markets. In this paper, the author analyzes whether television formats, as intellectual goods, are protected in Intellectual Property Law, defined broadly. The author concludes that certain elements of TV formats may enjoy copyright protection, while excluding such protection to the programme concept itself. The unpublished formats (i.e. formats which have not yet been produced), as well as technical instructions for format production, can undoubtedly be protected as business secrets. Once the format is produced, its creator may prevent the imitation by relying on unfair competition rules. However, since imitation is not prohibited per se, the rules against unfair competition will be violated only in case the imitation creates confusion or possibility of confusion on the market, or in case of slavish copying. PB - Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd T2 - Anali Pravnog fakulteta u Beogradu T1 - Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra T1 - Television formats as (un)protected intellectual goods EP - 101 IS - 1 SP - 84 VL - 62 DO - 10.5937/AnaliPFB1401084P UR - conv_326 ER -
@article{ author = "Popović, Dušan", year = "2014", abstract = "Televizijski formati predstavljaju osmišljeni i u izvesnom stepenu originalni koncept određenog televizijskog programa. Prilikom sačinjavanja televizijskog programa, TV stanice se u sve većoj meri oslanjaju na formate čija uspešnost je već dokazana na inostranim televizijskim tržištima. U radu se analizira da li televizijski formati, kao intelektualna dobra, uživaju zaštitu u pravu intelektualne svojine. Autor zaključuje da samo pojedini elementi formata mogu uživati autorsko-pravnu zaštitu, dok se ona ne može priznati konceptu određenog televizijskog programa. Povrh toga, koncept televizijskog formata, pre nego što dođe do njegove realizacije, kao i tehnička uputstva za realizaciju formata, mogu se štititi kao poslovna tajna. Nakon realizacije televizijskog formata, njegov stvaralac može ostvariti zaštitu od imitacije na osnovu propisa o suzbijanju nelojalne konkurencije. Pošto imitacija per se nije zabranjena, propisi o suzbijanju nelojalne konkurencije biće povređeni samo u slučaju da se imitacijom izaziva zabuna ili opasnost od zabune u privrednom prometu, ili u slučaju parazitskog iskorišćavanja tuđeg rada., A television format may be defined as a TV programme concept that exhibits certain original traits. TV stations rely extensively on formats whose success has already been proven on foreign television markets. In this paper, the author analyzes whether television formats, as intellectual goods, are protected in Intellectual Property Law, defined broadly. The author concludes that certain elements of TV formats may enjoy copyright protection, while excluding such protection to the programme concept itself. The unpublished formats (i.e. formats which have not yet been produced), as well as technical instructions for format production, can undoubtedly be protected as business secrets. Once the format is produced, its creator may prevent the imitation by relying on unfair competition rules. However, since imitation is not prohibited per se, the rules against unfair competition will be violated only in case the imitation creates confusion or possibility of confusion on the market, or in case of slavish copying.", publisher = "Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd", journal = "Anali Pravnog fakulteta u Beogradu", title = "Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra, Television formats as (un)protected intellectual goods", pages = "101-84", number = "1", volume = "62", doi = "10.5937/AnaliPFB1401084P", url = "conv_326" }
Popović, D.. (2014). Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd., 62(1), 84-101. https://doi.org/10.5937/AnaliPFB1401084P conv_326
Popović D. Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu. 2014;62(1):84-101. doi:10.5937/AnaliPFB1401084P conv_326 .
Popović, Dušan, "Televizijski formati kao (ne)zaštićena intelektualna dobra" in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 62, no. 1 (2014):84-101, https://doi.org/10.5937/AnaliPFB1401084P ., conv_326 .