Prikaz osnovnih podataka o dokumentu

Precedence of natural law

dc.creatorZdravković, Miloš
dc.date.accessioned2024-03-11T14:46:32Z
dc.date.available2024-03-11T14:46:32Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2217-2815
dc.identifier.urihttps://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/892
dc.description.abstractSavremeni jusnaturalizam promoviše stav da se prirodno pravo sastoji od tri grupe principa. Prva i najvažnija grupa principa rukovodi ljudske izbore i postupke ka ostvarivanju osnovnih ljudskih dobara, poput života, znanja, prijateljstva, koja su po sebi vredna. Druga grupa principa usmerava ljude ka valjanim izborima, koji ih vode prema osnovnim dobrima. Neki od tih principa su da treba imati jedan racionalan i koherentan životni plan, da treba delati na opšte dobro zajednice, da treba u svakoj radnji i aktu poštovati sva osnovna ljudska dobra, da treba slediti naloge svoje savesti itd. Proizvod svih ovih principa jeste moralnost. Pošto ovi principi rukovode od suda o tome šta su osnovna dobra do zaključka o tome šta je ispravno da se čini ovde i sad, oni se mogu nazvati i principima praktičke razboritosti. Treća grupa principa, koji se mogu nazvati i posebnim moralnim normama, odnosi se na dozvoljavanje ili zabranjivanje određenih ljudskih ponašanja, poput zabrane ubistva nedužne osobe. Budući da pravo ima svoju moralnu svrhu, norme pozitivnog prava treba da budu utemeljene u prirodnom pravu. Ova stara koncepcija ima dugu istoriju razvitka počev od Aristotela, preko Tome Akvinskog, sve do današnjih dana. U okviru moderne teorije prirodnog prava, ta koncepcija za osnovnu svrhu ima utvrđivanje kriterijuma kako norme pozitivnog prava treba da proističu iz prirodnopravnih principa.sr
dc.description.abstractModern jusnaturalism claims that natural law consists of three sets of principles. First and most fundamentally, a set of principles directing human choice and action toward intelligible purposes, i.e. basic human goods such as life, knowledge, friendship and health. Second, a set of intermediate moral principles directing choice and actions toward integral human fulfillment. Finally, third set of fully specific (moral) norms requires or forbids certain possible choices like forbidding killing an innocent person. Because the creating of law has a moral purpose, positive law norms have to be grounded in natural law. This old conception has own genesis from Aristotle and Thomas Aquinas to nowadays. Today, in modern natural law theory, this conception has purpose to establish criteria for deriving general norms of positive law from natural law principles.en
dc.publisherUniverzitet Union - Pravni fakultet, Beograd
dc.relationProjekat Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu: Identitetski preobražaj Srbije
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.sourcePravni zapisi
dc.subjectToma Akvinskisr
dc.subjectRobert P. Džordžsr
dc.subjectprirodnopravni principisr
dc.subjectPrirodnopravna teorijasr
dc.subjectpozitivno pravosr
dc.subjectDžon Finissr
dc.subjectAristotelsr
dc.subjectThomas Aquinasen
dc.subjectRobert P. Georgeen
dc.subjectpositive lawen
dc.subjectNatural law theoryen
dc.subjectnatural law principlesen
dc.subjectJohn Finnisen
dc.subjectAristotleen
dc.titlePrvenstvo prirodnog prava - geneza jedne idejesr
dc.titlePrecedence of natural lawen
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY
dc.citation.epage229
dc.citation.issue2
dc.citation.other7(2): 213-229
dc.citation.rankM52
dc.citation.spage213
dc.citation.volume7
dc.identifier.doi10.5937/pravzap0-12638
dc.identifier.fulltexthttps://ralf.ius.bg.ac.rs/bitstream/id/533/889.pdf
dc.identifier.rcubconv_2811
dc.type.versionpublishedVersion


Dokumenti

Thumbnail

Ovaj dokument se pojavljuje u sledećim kolekcijama

Prikaz osnovnih podataka o dokumentu