Vučić, Olivera

Link to this page

Authority KeyName Variants
7ec86e8c-2b9b-4ff2-8f42-877d2bef1ac2
  • Vučić, Olivera (8)
Projects

Author's Bibliography

Ustavni sud Republike Srbije o zabrani povratnog dejstva zakona – istrajavanje na pogrešnom putu

Vučić, Olivera

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2018)

TY  - CHAP
AU  - Vučić, Olivera
PY  - 2018
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/2074
AB  - Одлучујући у оквиру своје кључне уставом успостављене надлеж-
ности, нормативне контроле, о сагласности закона и других општих
аката са Уставом, Уставни суд се неретко среће са оспоравањима
ваљаности одређеног закона, односно доказивања његове неуставности,
из разлога што се решењима садржаним у одредбама тог закона врши
повреда начела забране повратног дејства закона. У раду се на приме-
рима два случаја у којима се Уставни суд Републике Србије изјаснио о
повреди тог начела образлаже аргументација којом се оспорава исправ-
ност стајалишта Уставног суда и указује на слабости уставносудског
закључивања у вези са забраном ретроактивности. Последице таквог
закључивања Уставног суда стављају се у контекст правне сигурности,
односно њеног угрожавања и, у крајњем резултату, изостанка зашти-
те људских права ујемчених Уставом. Неретко се и сасвим исправно
истиче да је основна сврха контроле уставности обезбеђење заштите
уставом гарантованих људских права, те изостанак те заштите услед
неправилно утврђеног постојања повреде уставом гарантованог начела
забране повратног дејства правних аката директно доводи до кршења
тих права. Уједно, такво уставносудско поступање потпуно деградира
институцију уставног судства, обесмишљава њено постојање и затире
веру грађана у сврсисходност постојања уставносудске заштите.
AB  - When it executes its key responsibility, normative control of constitutionality,
Constitutional court often encounters allegations of unconstitutionality on
the basis of breach of non-retroactivity principle. In the article are offered two
examples in which the Constitutional Court of Serbia has dealt with this principle
and its arguments on the interpretation of non-retroactivity are criticized.
The consequences of such arguments are criticized from the viewpoint of legal
security and the breach of constitutionally guaranteed human rights. It is often
argued that the essential purpose of normative control is to secure the protection
of constitutionally guaranteed human rights, thus the lack of protection due to
wrongly interpreted principle of non-retroactivity directly breaches these rights.
At the same time, such actions by the constitutional court degrade its authority
and citizens’ trust in the purpose of its protection.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII
T1  - Ustavni sud Republike Srbije o zabrani povratnog dejstva zakona – istrajavanje na pogrešnom putu
T1  - Constitutional Court of the Republic of Serbia on Legislative Retroactivity – Enduring on the Wrong Path
EP  - 139
SP  - 127
ER  - 
@inbook{
author = "Vučić, Olivera",
year = "2018",
abstract = "Одлучујући у оквиру своје кључне уставом успостављене надлеж-
ности, нормативне контроле, о сагласности закона и других општих
аката са Уставом, Уставни суд се неретко среће са оспоравањима
ваљаности одређеног закона, односно доказивања његове неуставности,
из разлога што се решењима садржаним у одредбама тог закона врши
повреда начела забране повратног дејства закона. У раду се на приме-
рима два случаја у којима се Уставни суд Републике Србије изјаснио о
повреди тог начела образлаже аргументација којом се оспорава исправ-
ност стајалишта Уставног суда и указује на слабости уставносудског
закључивања у вези са забраном ретроактивности. Последице таквог
закључивања Уставног суда стављају се у контекст правне сигурности,
односно њеног угрожавања и, у крајњем резултату, изостанка зашти-
те људских права ујемчених Уставом. Неретко се и сасвим исправно
истиче да је основна сврха контроле уставности обезбеђење заштите
уставом гарантованих људских права, те изостанак те заштите услед
неправилно утврђеног постојања повреде уставом гарантованог начела
забране повратног дејства правних аката директно доводи до кршења
тих права. Уједно, такво уставносудско поступање потпуно деградира
институцију уставног судства, обесмишљава њено постојање и затире
веру грађана у сврсисходност постојања уставносудске заштите., When it executes its key responsibility, normative control of constitutionality,
Constitutional court often encounters allegations of unconstitutionality on
the basis of breach of non-retroactivity principle. In the article are offered two
examples in which the Constitutional Court of Serbia has dealt with this principle
and its arguments on the interpretation of non-retroactivity are criticized.
The consequences of such arguments are criticized from the viewpoint of legal
security and the breach of constitutionally guaranteed human rights. It is often
argued that the essential purpose of normative control is to secure the protection
of constitutionally guaranteed human rights, thus the lack of protection due to
wrongly interpreted principle of non-retroactivity directly breaches these rights.
At the same time, such actions by the constitutional court degrade its authority
and citizens’ trust in the purpose of its protection.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII",
booktitle = "Ustavni sud Republike Srbije o zabrani povratnog dejstva zakona – istrajavanje na pogrešnom putu, Constitutional Court of the Republic of Serbia on Legislative Retroactivity – Enduring on the Wrong Path",
pages = "139-127"
}
Vučić, O.. (2018). Ustavni sud Republike Srbije o zabrani povratnog dejstva zakona – istrajavanje na pogrešnom putu. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 127-139.
Vučić O. Ustavni sud Republike Srbije o zabrani povratnog dejstva zakona – istrajavanje na pogrešnom putu. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII. 2018;:127-139..
Vučić, Olivera, "Ustavni sud Republike Srbije o zabrani povratnog dejstva zakona – istrajavanje na pogrešnom putu" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 8 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VIII (2018):127-139.

Ustavnosudska razmatranja o umanjenju penzija : srpski i evropski pristup

Vučić, Olivera

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2017)

TY  - CHAP
AU  - Vučić, Olivera
PY  - 2017
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/2030
AB  - Уставни суд Републике Србије је својим решењем одбацио све
поднете иницијативе за покретање поступка за оцену уставности
Закона о привременом начину обрачуна пензија који је донет 2014.
године. Оцењујући све до тада поднете иницијативе неприхватљивим,
Уставни суд је стао на становиште да разлозима оспоравања који су
у њима изнети није била довољно поткрепљена тврдња да има основа
за покретање поступка за оцену уставности оспореног закона. Судије
тадашњег састава Уставног суда износиле су различиту аргументацију,
што је за последицу имало четири издвојена мишљења. Недавно је
двоје судија из сада већ бившег састава Уставног суда поднело нову
иницијативу, сматрајући да доношењем поменутог решења, сагласно
правилима уставносудског поступања, није стављена дефинитивна
тачка на било какву могућност да се изнова отвори питање уставности
овог закона.
AB  - The Constitutional court of the Republic of Serbia has dismissed filed initiatives
for the initiation of the proceeding of constitutional review of the Law
on interim modality of pensions calculation adopted in 2014. By dismissing all
the filed initiatives, the Constitutional court has ruled that the arguments contained
in them did not support the proposition that there are grounds for the
initiation of the proceeding of the law’s constitutional review. Judges that were
members of the Court at the time offered different explanations, which resulted
in four dissenting opinions. Recently, two ex judges filed a new initiative, claiming
that the dismissal did not preclude every further possibility of constitutional
review of this law, according to rules of the constitutional judiciary.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 7 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VII
T1  - Ustavnosudska razmatranja o umanjenju penzija : srpski i evropski pristup
T1  - Constitutional Court’s Considerations of the Pensions Reduction : Serbian and European Approach
EP  - 143
SP  - 120
ER  - 
@inbook{
author = "Vučić, Olivera",
year = "2017",
abstract = "Уставни суд Републике Србије је својим решењем одбацио све
поднете иницијативе за покретање поступка за оцену уставности
Закона о привременом начину обрачуна пензија који је донет 2014.
године. Оцењујући све до тада поднете иницијативе неприхватљивим,
Уставни суд је стао на становиште да разлозима оспоравања који су
у њима изнети није била довољно поткрепљена тврдња да има основа
за покретање поступка за оцену уставности оспореног закона. Судије
тадашњег састава Уставног суда износиле су различиту аргументацију,
што је за последицу имало четири издвојена мишљења. Недавно је
двоје судија из сада већ бившег састава Уставног суда поднело нову
иницијативу, сматрајући да доношењем поменутог решења, сагласно
правилима уставносудског поступања, није стављена дефинитивна
тачка на било какву могућност да се изнова отвори питање уставности
овог закона., The Constitutional court of the Republic of Serbia has dismissed filed initiatives
for the initiation of the proceeding of constitutional review of the Law
on interim modality of pensions calculation adopted in 2014. By dismissing all
the filed initiatives, the Constitutional court has ruled that the arguments contained
in them did not support the proposition that there are grounds for the
initiation of the proceeding of the law’s constitutional review. Judges that were
members of the Court at the time offered different explanations, which resulted
in four dissenting opinions. Recently, two ex judges filed a new initiative, claiming
that the dismissal did not preclude every further possibility of constitutional
review of this law, according to rules of the constitutional judiciary.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 7 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VII",
booktitle = "Ustavnosudska razmatranja o umanjenju penzija : srpski i evropski pristup, Constitutional Court’s Considerations of the Pensions Reduction : Serbian and European Approach",
pages = "143-120"
}
Vučić, O.. (2017). Ustavnosudska razmatranja o umanjenju penzija : srpski i evropski pristup. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 7 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VII
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 120-143.
Vučić O. Ustavnosudska razmatranja o umanjenju penzija : srpski i evropski pristup. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 7 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VII. 2017;:120-143..
Vučić, Olivera, "Ustavnosudska razmatranja o umanjenju penzija : srpski i evropski pristup" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 7 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VII (2017):120-143.

Obrazloženje odluke Ustavnog suda u funkciji obezbeđenja njenog dejstva

Vučić, Olivera

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2016)

TY  - CHAP
AU  - Vučić, Olivera
PY  - 2016
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/2042
AB  - Сваки поступак вођен пред уставним судом окончава се доношењем
одговарајуће одлуке која има обавезујуће дејство. Решавајући уставни спор,
уставни суд доноси различите форме аката – одлуке, решења, закључке,
којима окончава поједине фазе поступка или одлучује у смислу коначног ре-
шавања уставносудског спора. У ширем смислу, под одлуком уставног суда
подразумева се сваки акт уставног суда који се доноси током или по окон-
чању поступка. У ужем смислу, одлука је само обавезујући акт уставног
суда којим се мериторно решавају нормативни уставни спорови и спорови
вођени по поднетим уставним жалбама. Како сваки акт уставног суда,
било да је у питању одлука, решење или закључак, обавезно садржи увод,
изреку и образложење, при чему сваки од тих делова има своје јасно дефи-
нисано значење и унапред дефинисану структуру, односно елементе који
чине његову садржину, оправдано се поставља питање може ли уставни
суд, доношењем својих одлука, понајпре сачињавањем текста образложења
које их прати, начинити пропусте који могу имати негативне последице
по саму одлуку која је донета. Другим речима, колико се добро сачињеним
образложењем, у коме ће бити изнети правни аргументи који су реле-
вантни за дато спорно уставноправно питање и неупитни у смислу своје
научне и стручне заснованости, подржава само поштовање и извршење
донете одлуке. Слабости које се могу уочити у образложењима донетих
одлука Уставног суда Републике Србије указују на то да Уставни суд често
прибегава неправним аргументима којима правда доношење одлуке упра-
во такве садржине да неретко пренебрегава обавезност уставом јасно де-
финисаног решења или да препушта законодавцу неоправдано заштићену
позицију органа који води законодавну политику, не испитујући, у правој
и пуној мери, сагласност те законодавне политике са највише рангираним
правом садржаним у важећем Уставу. У раду се закључује да су слабости
образложења одлука Уставног суда извор недовољног поштовања не само
одлука праћених мањкавим образложењима, већ и самог Уставног суда који
би морао бити истинска најелитнија правничка институција у земљи.
AB  - Any procedure in front of the constitutional court ends with the adoption of
a decision that has a mandatory effect. Through the adjudication of the dispute
the constitutional court adopts various formal acts – decisions, orders, conclusions,
thus ending particular phases of the procedure, or it decides the dispute
in meritum. In the wider sense, the decision of the constitutional court is any
act of the constitutional court which is adopted during or after the procedure.
In a narrow sense, the decision is only the mandatory act of the constitutional
court which decides the normative constitutional dispute and the dispute on the
submitted constitutional appeal in meritum. As any act of the constitutional
court, whether it is decision, order, or conclusion, always consists of an introduction,
disposition and reasoning, where all these parts have their meaning
and structure, as their substantive elements, defined in advance, it is justified to
ask whether the constitutional court can, in the process of adoption of its decisions,
especially in formulating the text of the reasoning, make some omissions
which may negatively influence the adopted decision. In other words, how can
a well made reasoning, which contains legal arguments relevant for disputed
contitutional question and proper in terms of their scientific and professional
basis, support the observance and execution of the adopted decision. Visible
weaknesses in reasonings of the Constitutional court of the Republic of Serbia
indicate that the Constitutional court often cites extralegal arguments to justify the adoption of such a decision, that it often neglects the mandatory provision
of the Constitution, or that it leaves to the legislator the improperly protected
position of the organ which leads the legislative policy. At the same time, it does
not analyse properly and adequately the accordance of that policy with the law
of highest rank contained in the Constitution. In the article is concluded that
weaknesses of Constitutional court’s reasonings are the source of lack of respect
for not only the decisions with flawed reasonings, but for the Constitutional
court itself which should be the veritable and elite legal institution of the state.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 6 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VI
T1  - Obrazloženje odluke Ustavnog suda u funkciji obezbeđenja njenog dejstva
T1  - Reasoning of the Constitutional Court’s Decision as a Safeguard of Its Effect
EP  - 147
SP  - 133
ER  - 
@inbook{
author = "Vučić, Olivera",
year = "2016",
abstract = "Сваки поступак вођен пред уставним судом окончава се доношењем
одговарајуће одлуке која има обавезујуће дејство. Решавајући уставни спор,
уставни суд доноси различите форме аката – одлуке, решења, закључке,
којима окончава поједине фазе поступка или одлучује у смислу коначног ре-
шавања уставносудског спора. У ширем смислу, под одлуком уставног суда
подразумева се сваки акт уставног суда који се доноси током или по окон-
чању поступка. У ужем смислу, одлука је само обавезујући акт уставног
суда којим се мериторно решавају нормативни уставни спорови и спорови
вођени по поднетим уставним жалбама. Како сваки акт уставног суда,
било да је у питању одлука, решење или закључак, обавезно садржи увод,
изреку и образложење, при чему сваки од тих делова има своје јасно дефи-
нисано значење и унапред дефинисану структуру, односно елементе који
чине његову садржину, оправдано се поставља питање може ли уставни
суд, доношењем својих одлука, понајпре сачињавањем текста образложења
које их прати, начинити пропусте који могу имати негативне последице
по саму одлуку која је донета. Другим речима, колико се добро сачињеним
образложењем, у коме ће бити изнети правни аргументи који су реле-
вантни за дато спорно уставноправно питање и неупитни у смислу своје
научне и стручне заснованости, подржава само поштовање и извршење
донете одлуке. Слабости које се могу уочити у образложењима донетих
одлука Уставног суда Републике Србије указују на то да Уставни суд често
прибегава неправним аргументима којима правда доношење одлуке упра-
во такве садржине да неретко пренебрегава обавезност уставом јасно де-
финисаног решења или да препушта законодавцу неоправдано заштићену
позицију органа који води законодавну политику, не испитујући, у правој
и пуној мери, сагласност те законодавне политике са највише рангираним
правом садржаним у важећем Уставу. У раду се закључује да су слабости
образложења одлука Уставног суда извор недовољног поштовања не само
одлука праћених мањкавим образложењима, већ и самог Уставног суда који
би морао бити истинска најелитнија правничка институција у земљи., Any procedure in front of the constitutional court ends with the adoption of
a decision that has a mandatory effect. Through the adjudication of the dispute
the constitutional court adopts various formal acts – decisions, orders, conclusions,
thus ending particular phases of the procedure, or it decides the dispute
in meritum. In the wider sense, the decision of the constitutional court is any
act of the constitutional court which is adopted during or after the procedure.
In a narrow sense, the decision is only the mandatory act of the constitutional
court which decides the normative constitutional dispute and the dispute on the
submitted constitutional appeal in meritum. As any act of the constitutional
court, whether it is decision, order, or conclusion, always consists of an introduction,
disposition and reasoning, where all these parts have their meaning
and structure, as their substantive elements, defined in advance, it is justified to
ask whether the constitutional court can, in the process of adoption of its decisions,
especially in formulating the text of the reasoning, make some omissions
which may negatively influence the adopted decision. In other words, how can
a well made reasoning, which contains legal arguments relevant for disputed
contitutional question and proper in terms of their scientific and professional
basis, support the observance and execution of the adopted decision. Visible
weaknesses in reasonings of the Constitutional court of the Republic of Serbia
indicate that the Constitutional court often cites extralegal arguments to justify the adoption of such a decision, that it often neglects the mandatory provision
of the Constitution, or that it leaves to the legislator the improperly protected
position of the organ which leads the legislative policy. At the same time, it does
not analyse properly and adequately the accordance of that policy with the law
of highest rank contained in the Constitution. In the article is concluded that
weaknesses of Constitutional court’s reasonings are the source of lack of respect
for not only the decisions with flawed reasonings, but for the Constitutional
court itself which should be the veritable and elite legal institution of the state.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 6 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VI",
booktitle = "Obrazloženje odluke Ustavnog suda u funkciji obezbeđenja njenog dejstva, Reasoning of the Constitutional Court’s Decision as a Safeguard of Its Effect",
pages = "147-133"
}
Vučić, O.. (2016). Obrazloženje odluke Ustavnog suda u funkciji obezbeđenja njenog dejstva. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 6 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VI
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 133-147.
Vučić O. Obrazloženje odluke Ustavnog suda u funkciji obezbeđenja njenog dejstva. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 6 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VI. 2016;:133-147..
Vučić, Olivera, "Obrazloženje odluke Ustavnog suda u funkciji obezbeđenja njenog dejstva" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 6 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume VI (2016):133-147.

Ustavno sudstvo i sudska vlast - odnos uspostavljen saglasno evropskom standard

Vučić, Olivera

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2015)

TY  - CHAP
AU  - Vučić, Olivera
PY  - 2015
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1985
AB  - Od uvođenja ustavnog sudstva postavljalo se pitanje odnosa ove novouspostavljene
delatnosti državne vlati prema zakonodavnoj, izvršnoj i vlasti
redovnog sudstva. I dok je odnos prema narodnom predstavničkom telu bio ključ
osporavanja ove nove institucije u godinama neposredno vezanim za početke rada
ustavnog pravosuđa, posebno zbog činjenice da se pojavom ovog organa stvara
višestruko upitna konkurencija neposredno biranom, legitimnom predstavniku
narodne volje kome je povereno ekskluzivno pravo donošenja zakona, danas se
odnos ustavnog i redovnog pravosuđa javlja kao primarno kontroverzno pitanje.
Ustanovljavanjem nadležnosti Ustavnog suda da odlučuje o ustavnim žalbama
građana Republika Srbija se priključila krugu evropskih država, a do sada ostvarena
praksa nepobitno svedoči da je Ustavni sud Srbije u ovom delu svoje nadležnosti
uspeo da ostvari rezultate koji ne odstupaju od evropskih standarda neposredne
zaštite ljudskih prava.
AB  - From the moment of the establishment of constitutional judiciary a question was
put forward concerning the relationship of these newly established state power
towards legislative, executive and ordinary judicial power.While the relationship
towards people’s representative body was the key argument against this new institution
during its first years of existence, especially because of the fact that its appearance
was tied with a rivalry with the directly elected, legitimate representative of
people’s will to whom the exclusive right to legislate is given, today the relationship
between constitutional and ordinary judiciary is a primarily controversial question.
Through the establishment of the jurisdiction of the Constitutional court to decide
constitutional appeals of citizens the Republic of Serbia has joined a group of European
states, and the practice realised so far testifies undisputably that the Serbian
Constitutional court has achieved results in this part of its jurisdiction which do
not digress from the European standards of direct human rights protection.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 5 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume V
T1  - Ustavno sudstvo i sudska vlast - odnos uspostavljen saglasno evropskom standard
T1  - Constitutional Judiciary and Judicial Power - A Relationship Based upon European Standards
EP  - 128
SP  - 115
ER  - 
@inbook{
author = "Vučić, Olivera",
year = "2015",
abstract = "Od uvođenja ustavnog sudstva postavljalo se pitanje odnosa ove novouspostavljene
delatnosti državne vlati prema zakonodavnoj, izvršnoj i vlasti
redovnog sudstva. I dok je odnos prema narodnom predstavničkom telu bio ključ
osporavanja ove nove institucije u godinama neposredno vezanim za početke rada
ustavnog pravosuđa, posebno zbog činjenice da se pojavom ovog organa stvara
višestruko upitna konkurencija neposredno biranom, legitimnom predstavniku
narodne volje kome je povereno ekskluzivno pravo donošenja zakona, danas se
odnos ustavnog i redovnog pravosuđa javlja kao primarno kontroverzno pitanje.
Ustanovljavanjem nadležnosti Ustavnog suda da odlučuje o ustavnim žalbama
građana Republika Srbija se priključila krugu evropskih država, a do sada ostvarena
praksa nepobitno svedoči da je Ustavni sud Srbije u ovom delu svoje nadležnosti
uspeo da ostvari rezultate koji ne odstupaju od evropskih standarda neposredne
zaštite ljudskih prava., From the moment of the establishment of constitutional judiciary a question was
put forward concerning the relationship of these newly established state power
towards legislative, executive and ordinary judicial power.While the relationship
towards people’s representative body was the key argument against this new institution
during its first years of existence, especially because of the fact that its appearance
was tied with a rivalry with the directly elected, legitimate representative of
people’s will to whom the exclusive right to legislate is given, today the relationship
between constitutional and ordinary judiciary is a primarily controversial question.
Through the establishment of the jurisdiction of the Constitutional court to decide
constitutional appeals of citizens the Republic of Serbia has joined a group of European
states, and the practice realised so far testifies undisputably that the Serbian
Constitutional court has achieved results in this part of its jurisdiction which do
not digress from the European standards of direct human rights protection.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 5 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume V",
booktitle = "Ustavno sudstvo i sudska vlast - odnos uspostavljen saglasno evropskom standard, Constitutional Judiciary and Judicial Power - A Relationship Based upon European Standards",
pages = "128-115"
}
Vučić, O.. (2015). Ustavno sudstvo i sudska vlast - odnos uspostavljen saglasno evropskom standard. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 5 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume V
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 115-128.
Vučić O. Ustavno sudstvo i sudska vlast - odnos uspostavljen saglasno evropskom standard. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 5 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume V. 2015;:115-128..
Vučić, Olivera, "Ustavno sudstvo i sudska vlast - odnos uspostavljen saglasno evropskom standard" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 5 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume V (2015):115-128.

Ustavno pravosuđe između sudskog aktivizma i sudske uzdržanosti

Vučić, Olivera

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2014)

TY  - CHAP
AU  - Vučić, Olivera
PY  - 2014
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1963
AB  - Успостављање уставног судства било је праћено бројним оспора-
вањима која су полазила од политичког карактера устава као мерила
пресуђења што, неминовно, води политичкој природи уставног суд-
ства, немогућности контроле народа уставног суда као постављеног
тела, зебњи од ширине надлежности ових органа и карактера одлука
које доносе и, посебно, од поремећаја који ће њихово увођење изазвати
у погледу функционисања начела поделе власти. Посебна забринутост
исказивана је у погледу могућности да уставни суд, као самосталан ор-
ган, независтан од законодавне, извршне и власти редовних судова, у
своме деловању искаже неприхватљиву меру судског активизма, односно
недoвољну спремност на дужно уздржавање од сопственог активизма,
којим би потврдио и учинио оправданим сва упозоравања његових кри-
тичара. Искуства остварена у пракси уставносудског поступања у
САД, показују да мера исказаног судског активизма варира у зависности
од конкретних друштвених околности, природе и значаја спорних прав-
них питања која Суд решава и судијског састава који доноси одлуке, док
праксу уставног правосуђа у европским државама условљава прецизнији
нормативни оквир којим се регулише активизам суда. Посебан пример
представља уставно правосуђе у Републици Србији где су могућности су-
дијског активизма знатно изгледније.
AB  - The establishment of the constitutional judiciary was followed by numerous
dissaprovals based on the political character of the constitution as the criterium
of adjudication, which leads inevitably to the political character of the constitutional
judiciary, the incapability of the constitutional court’s control by the people
as a consequence of its nature of an appointed body, the fear of the extent of
this body’s competences and the character of its decisions and, particularly, of
the disturbances which its establishment would cause for the functioning of the
separation of powers principle. Specific concern was expressed for the possibility
for the court as the independent body, independent from the executive, legislative
and power of the ordinary courts, to voice in its activity the unacceptable measure
of judicial activism, that is the deficient readiness for the due abstinence from its own activism, which would confirm and justify all warnings of its critiques.
The experiences of the US Constitutional court activism show that the measure
of the voiced judicial activism depends on the variance of concrete social circumstances,
the nature and the importance of the pertinent legal questions and the
composition of the Court, while the constitutional judicial practice in European
states is conditioned by the more precise legal framework which regulates the judicial
activism. Specific example is the constitutional judiciary in the Republic of
Serbia where the possibilities for judicial activism are much wider.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 4 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IV
T1  - Ustavno pravosuđe između sudskog aktivizma i sudske uzdržanosti
T1  - Constitutional Jurisprudence between Judicial Activism and Judicial Abstention
EP  - 121
SP  - 109
ER  - 
@inbook{
author = "Vučić, Olivera",
year = "2014",
abstract = "Успостављање уставног судства било је праћено бројним оспора-
вањима која су полазила од политичког карактера устава као мерила
пресуђења што, неминовно, води политичкој природи уставног суд-
ства, немогућности контроле народа уставног суда као постављеног
тела, зебњи од ширине надлежности ових органа и карактера одлука
које доносе и, посебно, од поремећаја који ће њихово увођење изазвати
у погледу функционисања начела поделе власти. Посебна забринутост
исказивана је у погледу могућности да уставни суд, као самосталан ор-
ган, независтан од законодавне, извршне и власти редовних судова, у
своме деловању искаже неприхватљиву меру судског активизма, односно
недoвољну спремност на дужно уздржавање од сопственог активизма,
којим би потврдио и учинио оправданим сва упозоравања његових кри-
тичара. Искуства остварена у пракси уставносудског поступања у
САД, показују да мера исказаног судског активизма варира у зависности
од конкретних друштвених околности, природе и значаја спорних прав-
них питања која Суд решава и судијског састава који доноси одлуке, док
праксу уставног правосуђа у европским државама условљава прецизнији
нормативни оквир којим се регулише активизам суда. Посебан пример
представља уставно правосуђе у Републици Србији где су могућности су-
дијског активизма знатно изгледније., The establishment of the constitutional judiciary was followed by numerous
dissaprovals based on the political character of the constitution as the criterium
of adjudication, which leads inevitably to the political character of the constitutional
judiciary, the incapability of the constitutional court’s control by the people
as a consequence of its nature of an appointed body, the fear of the extent of
this body’s competences and the character of its decisions and, particularly, of
the disturbances which its establishment would cause for the functioning of the
separation of powers principle. Specific concern was expressed for the possibility
for the court as the independent body, independent from the executive, legislative
and power of the ordinary courts, to voice in its activity the unacceptable measure
of judicial activism, that is the deficient readiness for the due abstinence from its own activism, which would confirm and justify all warnings of its critiques.
The experiences of the US Constitutional court activism show that the measure
of the voiced judicial activism depends on the variance of concrete social circumstances,
the nature and the importance of the pertinent legal questions and the
composition of the Court, while the constitutional judicial practice in European
states is conditioned by the more precise legal framework which regulates the judicial
activism. Specific example is the constitutional judiciary in the Republic of
Serbia where the possibilities for judicial activism are much wider.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 4 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IV",
booktitle = "Ustavno pravosuđe između sudskog aktivizma i sudske uzdržanosti, Constitutional Jurisprudence between Judicial Activism and Judicial Abstention",
pages = "121-109"
}
Vučić, O.. (2014). Ustavno pravosuđe između sudskog aktivizma i sudske uzdržanosti. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 4 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IV
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 109-121.
Vučić O. Ustavno pravosuđe između sudskog aktivizma i sudske uzdržanosti. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 4 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IV. 2014;:109-121..
Vučić, Olivera, "Ustavno pravosuđe između sudskog aktivizma i sudske uzdržanosti" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 4 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume IV (2014):109-121.

Jedna (ne)evropska odluka Ustavnog suda Srbije ili „O granicama slobode parlamenta i zaštiti građana od njegove svemoći”

Vučić, Olivera

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2013)

TY  - CHAP
AU  - Vučić, Olivera
PY  - 2013
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1943
AB  - Уставни суд Србије се у веома великом броју предмета суочава са
питањем оцене уставности закона који су донети на ваљан, Уставом
прописан начин, али је за подносиоце захтева, иницијативе или пред-
лога, за оцену њихове уставности упитна садржина појединих решења
која су у њима садржана. Иако је одговарајућом уставном нормом зако-
нодавац овлашћен да уреди одређену област или одређени однос, пред Ус-
тавним судом неретко се јавља потреба да оцени усклађеност таквог
законског решења у суштини са одређеним уставним начелима или са
појединим уставом ујемченим корпусом људских права и слобода. Иако
се улога законодавца у поступку доношења предметног закона у таквим
случајевима не може довести у питање, спорно је реаговање Уставног
суда да је само решење за које се законодавац определио „ствар законо-
давне политике”, односно да представља процењено „целисходно посту-
пање” доносиоца закона, у коме је садржана одлука посланичке већине,
која у том својству има легитимитет доносиоца одлуке. Уколико би се
Уставни суд у потпуности клонио оцене уставности закона оспорених
зарад њихове садржине, односно конкретног законодавчевог решења које
подносиоци сматрају решењем које суштински крши важећи Устав,
функција уставног правосуђа била би потпуно обесмишљена, а мисија
Уставног суда као чувара Устава битно угрожена. На примеру једне одлуке Уставног суда Републике Србије анализирана су нека питања у вези
са слободом парламента у вршењу законодавне власти и улогом Уста-
вног суда у заштити грађана од последица њеног вршења.
AB  - The Constitutional court encounters in large number of cases the question
of the review of the constitutionality of laws which were adopted in rightful,
constitutionally required procedure, but for the claimants which submitted the
request, initiative or motion for the review of their constitutionality, contents
of some of their solutions are dubious. Although the legislator is authorized by the relevant constitutional norm to regulate a certain field or a relation, the
Constitutional court needs often to review the compatibility of such solution
with the essence of some constitutional principles or with some constitutionally
guaranteed body of human rights and liberties. Although the role of the legislator
in the procedure for the adoption of given law cannot be questioned, arguable
is the reaction of the Constitutional court which means that given solution
is a matter of „legislative policy” and that it represents the legislator’s assessment
of the „appropriate practice”, which contains the decision of the MP’s majority
as the legitimate decision-maker. If the Constitutional court would always stay
clear of the review of laws which were contested for their contents, actually the
concrete legislator’s solution which claimants deem as the solution that essentially
breaches the current Constitution, the function of constitutional judiciary
would be rendered meaningless, and the mission of the Constitutional court as
the guardian of the constitution gravely endangered. On the example of a decision
of the Constitutional court of the Republic of Serbia an analysis is given of
some questions which appear in relation to the freedom of parliament in exerting
legislative power and the role of the Constitutional court in the protection of
citizens from the consequences of such exertion.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 3 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume III
T1  - Jedna (ne)evropska odluka Ustavnog suda Srbije ili „O granicama slobode parlamenta i zaštiti građana od njegove svemoći”
T1  - A (non)European Decision of the Constitutional Court or „On the Limits of Parliament’s Freedom and the Protection of Citizens from its Almighty Power”
EP  - 123
SP  - 102
ER  - 
@inbook{
author = "Vučić, Olivera",
year = "2013",
abstract = "Уставни суд Србије се у веома великом броју предмета суочава са
питањем оцене уставности закона који су донети на ваљан, Уставом
прописан начин, али је за подносиоце захтева, иницијативе или пред-
лога, за оцену њихове уставности упитна садржина појединих решења
која су у њима садржана. Иако је одговарајућом уставном нормом зако-
нодавац овлашћен да уреди одређену област или одређени однос, пред Ус-
тавним судом неретко се јавља потреба да оцени усклађеност таквог
законског решења у суштини са одређеним уставним начелима или са
појединим уставом ујемченим корпусом људских права и слобода. Иако
се улога законодавца у поступку доношења предметног закона у таквим
случајевима не може довести у питање, спорно је реаговање Уставног
суда да је само решење за које се законодавац определио „ствар законо-
давне политике”, односно да представља процењено „целисходно посту-
пање” доносиоца закона, у коме је садржана одлука посланичке већине,
која у том својству има легитимитет доносиоца одлуке. Уколико би се
Уставни суд у потпуности клонио оцене уставности закона оспорених
зарад њихове садржине, односно конкретног законодавчевог решења које
подносиоци сматрају решењем које суштински крши важећи Устав,
функција уставног правосуђа била би потпуно обесмишљена, а мисија
Уставног суда као чувара Устава битно угрожена. На примеру једне одлуке Уставног суда Републике Србије анализирана су нека питања у вези
са слободом парламента у вршењу законодавне власти и улогом Уста-
вног суда у заштити грађана од последица њеног вршења., The Constitutional court encounters in large number of cases the question
of the review of the constitutionality of laws which were adopted in rightful,
constitutionally required procedure, but for the claimants which submitted the
request, initiative or motion for the review of their constitutionality, contents
of some of their solutions are dubious. Although the legislator is authorized by the relevant constitutional norm to regulate a certain field or a relation, the
Constitutional court needs often to review the compatibility of such solution
with the essence of some constitutional principles or with some constitutionally
guaranteed body of human rights and liberties. Although the role of the legislator
in the procedure for the adoption of given law cannot be questioned, arguable
is the reaction of the Constitutional court which means that given solution
is a matter of „legislative policy” and that it represents the legislator’s assessment
of the „appropriate practice”, which contains the decision of the MP’s majority
as the legitimate decision-maker. If the Constitutional court would always stay
clear of the review of laws which were contested for their contents, actually the
concrete legislator’s solution which claimants deem as the solution that essentially
breaches the current Constitution, the function of constitutional judiciary
would be rendered meaningless, and the mission of the Constitutional court as
the guardian of the constitution gravely endangered. On the example of a decision
of the Constitutional court of the Republic of Serbia an analysis is given of
some questions which appear in relation to the freedom of parliament in exerting
legislative power and the role of the Constitutional court in the protection of
citizens from the consequences of such exertion.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 3 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume III",
booktitle = "Jedna (ne)evropska odluka Ustavnog suda Srbije ili „O granicama slobode parlamenta i zaštiti građana od njegove svemoći”, A (non)European Decision of the Constitutional Court or „On the Limits of Parliament’s Freedom and the Protection of Citizens from its Almighty Power”",
pages = "123-102"
}
Vučić, O.. (2013). Jedna (ne)evropska odluka Ustavnog suda Srbije ili „O granicama slobode parlamenta i zaštiti građana od njegove svemoći”. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 3 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume III
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 102-123.
Vučić O. Jedna (ne)evropska odluka Ustavnog suda Srbije ili „O granicama slobode parlamenta i zaštiti građana od njegove svemoći”. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 3 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume III. 2013;:102-123..
Vučić, Olivera, "Jedna (ne)evropska odluka Ustavnog suda Srbije ili „O granicama slobode parlamenta i zaštiti građana od njegove svemoći”" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 3 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume III (2013):102-123.

Izbor i sastav ustavnih sudova : Mukotrpan put dostizanja evropskih standard

Vučić, Olivera

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2012)

TY  - CHAP
AU  - Vučić, Olivera
PY  - 2012
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1925
AB  - Питање састава и начина избора судија уставних судова има по-
себан значај за обезбеђење организационог аспекта независности ове
институције. Успостављен као заштитник и чувар устава и уставом
ујемчених људских права, уставни суд мора бити сачињен од судија које
одликује лични и професионални углед у друштву стечен радом у најеми-
нентнијим институцијама, највише правничко образовање, препо– зна-
тљива професионална постигнућа, осведочена лична и професио– нална
моралност, који се бирају или именују на начин који онемогућава поли-
тичке утицаје. У европским уставносудским институцијама судије нај-
чешће потичу из редова највиших универзи тетских звања и највиших
судских инстанци, доказујући на тај начин да уставни судови налажу
највиши степен стручне остварености, како би деловањем у оства-
ривању уставом успостављене надлежности ових органа били у могућ-
ности да на прави начин остваре њихову уставну мисију.
AB  - The question of composition and modality of constitutional court judges
appointment is of special importance for safeguarding the organizational aspect
of this institution’s independence. Being established as the protector and
guardian of the constitution and the constitutionally guaranteed human rights,
constitutional court must consist of judges distinguished by personal and professional
social prestige acquired from their careers in the most eminent institutions,
the highest legal education, acknowledged professional achievements,
proven personal and professional morality, which are being chosen or nominated
in the way that disables political influences. In the European constitutional
courts judges often come from the ranks of highest university academics and
highest judicial instances, proving in this way that constitutional courts require
the highest degree of vocational accomplishment, so as to properly fulfill their
constitutional mission by operating in the effectualization of the constitutionally
established jurisdiction of these organs.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II
T1  - Izbor i sastav ustavnih sudova : Mukotrpan put dostizanja evropskih standard
T1  - Election and composition of constitutional courts : Painstaking Road in Achieving European Standards
EP  - 145
SP  - 132
ER  - 
@inbook{
author = "Vučić, Olivera",
year = "2012",
abstract = "Питање састава и начина избора судија уставних судова има по-
себан значај за обезбеђење организационог аспекта независности ове
институције. Успостављен као заштитник и чувар устава и уставом
ујемчених људских права, уставни суд мора бити сачињен од судија које
одликује лични и професионални углед у друштву стечен радом у најеми-
нентнијим институцијама, највише правничко образовање, препо– зна-
тљива професионална постигнућа, осведочена лична и професио– нална
моралност, који се бирају или именују на начин који онемогућава поли-
тичке утицаје. У европским уставносудским институцијама судије нај-
чешће потичу из редова највиших универзи тетских звања и највиших
судских инстанци, доказујући на тај начин да уставни судови налажу
највиши степен стручне остварености, како би деловањем у оства-
ривању уставом успостављене надлежности ових органа били у могућ-
ности да на прави начин остваре њихову уставну мисију., The question of composition and modality of constitutional court judges
appointment is of special importance for safeguarding the organizational aspect
of this institution’s independence. Being established as the protector and
guardian of the constitution and the constitutionally guaranteed human rights,
constitutional court must consist of judges distinguished by personal and professional
social prestige acquired from their careers in the most eminent institutions,
the highest legal education, acknowledged professional achievements,
proven personal and professional morality, which are being chosen or nominated
in the way that disables political influences. In the European constitutional
courts judges often come from the ranks of highest university academics and
highest judicial instances, proving in this way that constitutional courts require
the highest degree of vocational accomplishment, so as to properly fulfill their
constitutional mission by operating in the effectualization of the constitutionally
established jurisdiction of these organs.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II",
booktitle = "Izbor i sastav ustavnih sudova : Mukotrpan put dostizanja evropskih standard, Election and composition of constitutional courts : Painstaking Road in Achieving European Standards",
pages = "145-132"
}
Vučić, O.. (2012). Izbor i sastav ustavnih sudova : Mukotrpan put dostizanja evropskih standard. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 132-145.
Vučić O. Izbor i sastav ustavnih sudova : Mukotrpan put dostizanja evropskih standard. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II. 2012;:132-145..
Vučić, Olivera, "Izbor i sastav ustavnih sudova : Mukotrpan put dostizanja evropskih standard" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 2 / Perspectives of Implementa                  tion of European Standards in Serbian Legal System : Volume II (2012):132-145.

Ustavnost ustavnog zakona : Kada Ustavni sud treba da ceni ustavnost ustavnog zakona?

Vučić, Olivera

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje, 2011)

TY  - CHAP
AU  - Vučić, Olivera
PY  - 2011
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1904
AB  - У пракси некадашње Југославије, али и у Србији и након њеног ус- тавотворног осамостаљeња, често је прибегавано доношењу уставних закона. Ова врста општих аката доношена је по поступцима различите сложености, чиме је мењана њихова правна снага и тиме однос са важећим уставима, што је било узроковано различитим правним и, чешће, политичким мотивима. Та неуједначеност пратила је и однос уставног судства према овој врсти акта, које се, без ваљаног упоришта у јасним ставовима уставноправне науке, различито односило према питању оцене сагласности уставних закона са уставом.
AB  - The Constitutional Law represents a special sort of act which had different
meanings in former socialist Yugoslavia. One of these is related to the FPRY’s
Constitutional Law of 1953, which, being adopted under the procedure for the
adoption and amendment of the constitution and regulating the particular constitutional
materia, represented the constitution itself. Second type of constitutional
laws, which is known both by the socialist constitutionalism and that
established after the fall of socialism, in the first place by the Serbian Constitution
of 1990 and followed later by the actual Constitution of 2006, are the
implementing laws which are adopted, as the constitutional creators themselves
regulate, under the different procedure from that designed for the constitutional
amendment and which contents are defined by their aim, which is the implementation
of the constitutional amendment. As for the nature of these acts, constitutional
doctrine is unanimous – their legal force is of lesser value than the
constitution. One open question is the relation of the constitutional court to the
constitutional law. The Constitutional court refuses to establish its jurisdiction
to revise the constitutionality of laws and other general acts over the constitutional
law itself, basing this position on the fact that the Constitution of the
Republic of Serbia does not explicitly acknowledge this jurisdiction.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I
T1  - Ustavnost ustavnog zakona : Kada Ustavni sud treba da ceni ustavnost ustavnog zakona?
T1  - Constitutional Law’s constitutionality :  When should Constitutional Court decide on constitutional law’s constitutionality?
EP  - 131
SP  - 118
ER  - 
@inbook{
author = "Vučić, Olivera",
year = "2011",
abstract = "У пракси некадашње Југославије, али и у Србији и након њеног ус- тавотворног осамостаљeња, често је прибегавано доношењу уставних закона. Ова врста општих аката доношена је по поступцима различите сложености, чиме је мењана њихова правна снага и тиме однос са важећим уставима, што је било узроковано различитим правним и, чешће, политичким мотивима. Та неуједначеност пратила је и однос уставног судства према овој врсти акта, које се, без ваљаног упоришта у јасним ставовима уставноправне науке, различито односило према питању оцене сагласности уставних закона са уставом., The Constitutional Law represents a special sort of act which had different
meanings in former socialist Yugoslavia. One of these is related to the FPRY’s
Constitutional Law of 1953, which, being adopted under the procedure for the
adoption and amendment of the constitution and regulating the particular constitutional
materia, represented the constitution itself. Second type of constitutional
laws, which is known both by the socialist constitutionalism and that
established after the fall of socialism, in the first place by the Serbian Constitution
of 1990 and followed later by the actual Constitution of 2006, are the
implementing laws which are adopted, as the constitutional creators themselves
regulate, under the different procedure from that designed for the constitutional
amendment and which contents are defined by their aim, which is the implementation
of the constitutional amendment. As for the nature of these acts, constitutional
doctrine is unanimous – their legal force is of lesser value than the
constitution. One open question is the relation of the constitutional court to the
constitutional law. The Constitutional court refuses to establish its jurisdiction
to revise the constitutionality of laws and other general acts over the constitutional
law itself, basing this position on the fact that the Constitution of the
Republic of Serbia does not explicitly acknowledge this jurisdiction.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I",
booktitle = "Ustavnost ustavnog zakona : Kada Ustavni sud treba da ceni ustavnost ustavnog zakona?, Constitutional Law’s constitutionality :  When should Constitutional Court decide on constitutional law’s constitutionality?",
pages = "131-118"
}
Vučić, O.. (2011). Ustavnost ustavnog zakona : Kada Ustavni sud treba da ceni ustavnost ustavnog zakona?. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu Centar za izdavaštvo i informisanje., 118-131.
Vučić O. Ustavnost ustavnog zakona : Kada Ustavni sud treba da ceni ustavnost ustavnog zakona?. in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I. 2011;:118-131..
Vučić, Olivera, "Ustavnost ustavnog zakona : Kada Ustavni sud treba da ceni ustavnost ustavnog zakona?" in Perspektive implementacije evropskih standarda u pravni sistem Srbije : zbornik radova. Knj. 1 / Perspectives of Implementation of European Standards in Serbian Legal System : Volume I (2011):118-131.