Projekat Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu: Epidemija. Pravo. Društvo

Link to this page

Projekat Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu: Epidemija. Pravo. Društvo

Authors

Publications

Uticaj pandemije izazvane virusom Kovid-19 na parnični postupak

Jakšić, Aleksandar

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Jakšić, Aleksandar
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1363
AB  - Pandemija Kovid-19 je ukazala na sve moguće slabosti pravosudnog sistema u svim državama sveta. Pandemija je posebno ogolila nedostatke u Zakonu o parničnom postupku Srbije koji se javljaju u vezi sa rokovima u postupku, načinu održavanja i naročito odlaganja ročišta. Države su različito reagovale na pandemiju. Neke, među kojima i Srbija, preduzele su kratkoročne mere radi ublažavanja prvog udara pandemije. Druge su, pak, bile opreznije, uzele u obzir mogućnost trajanja pošasti, te posebnim zakonima prilagodile način odvijanja postupka u novonastalim uslovima. U suštini, pandemija utiče na mogućnost očuvanja prava iz korpusa prava na pravično suđenje. S druge strane, pak, postupci uprkos pandemiji moraju da se odvijaju u okvirima poštovanja osnovnih procesnih prava koja čine temelj pravne države.
AB  - The COVID-19 pandemic is a health care crisis with serious human and social consequences, with challenges for the courts and the judiciary all around the world. It has created the conditions to reflect on the possibilities of applying innovative measures in the judiciary. In the context of domestic realities, we note that the gaps in the procedural legislation and other technical and legal shortcomings of the rules and institutions of civil procedural law significantly affect the access to justice. State civil courts have suspended dockets, allowed litigants to delay their cases, or are operating in person but with more limited contact. Serbian courts could not and still cannot shift to remote operation by phone or video. The so-called "virtual hearing" is not allowed by Serbian law. This article especially addresses to issues of duty to safeguard the public hearing in both the court room and in case of holding a virtual hearing.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Uticaj pandemije izazvane virusom Kovid-19 na parnični postupak
T1  - The impact of COVID-19 pandemic on civil proceedings
EP  - 61
IS  - 1
SP  - 25
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22102A
UR  - conv_2354
ER  - 
@article{
author = "Jakšić, Aleksandar",
year = "2022",
abstract = "Pandemija Kovid-19 je ukazala na sve moguće slabosti pravosudnog sistema u svim državama sveta. Pandemija je posebno ogolila nedostatke u Zakonu o parničnom postupku Srbije koji se javljaju u vezi sa rokovima u postupku, načinu održavanja i naročito odlaganja ročišta. Države su različito reagovale na pandemiju. Neke, među kojima i Srbija, preduzele su kratkoročne mere radi ublažavanja prvog udara pandemije. Druge su, pak, bile opreznije, uzele u obzir mogućnost trajanja pošasti, te posebnim zakonima prilagodile način odvijanja postupka u novonastalim uslovima. U suštini, pandemija utiče na mogućnost očuvanja prava iz korpusa prava na pravično suđenje. S druge strane, pak, postupci uprkos pandemiji moraju da se odvijaju u okvirima poštovanja osnovnih procesnih prava koja čine temelj pravne države., The COVID-19 pandemic is a health care crisis with serious human and social consequences, with challenges for the courts and the judiciary all around the world. It has created the conditions to reflect on the possibilities of applying innovative measures in the judiciary. In the context of domestic realities, we note that the gaps in the procedural legislation and other technical and legal shortcomings of the rules and institutions of civil procedural law significantly affect the access to justice. State civil courts have suspended dockets, allowed litigants to delay their cases, or are operating in person but with more limited contact. Serbian courts could not and still cannot shift to remote operation by phone or video. The so-called "virtual hearing" is not allowed by Serbian law. This article especially addresses to issues of duty to safeguard the public hearing in both the court room and in case of holding a virtual hearing.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Uticaj pandemije izazvane virusom Kovid-19 na parnični postupak, The impact of COVID-19 pandemic on civil proceedings",
pages = "61-25",
number = "1",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22102A",
url = "conv_2354"
}
Jakšić, A.. (2022). Uticaj pandemije izazvane virusom Kovid-19 na parnični postupak. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(1), 25-61.
https://doi.org/10.55836/PiP_22102A
conv_2354
Jakšić A. Uticaj pandemije izazvane virusom Kovid-19 na parnični postupak. in Pravo i privreda. 2022;60(1):25-61.
doi:10.55836/PiP_22102A
conv_2354 .
Jakšić, Aleksandar, "Uticaj pandemije izazvane virusom Kovid-19 na parnični postupak" in Pravo i privreda, 60, no. 1 (2022):25-61,
https://doi.org/10.55836/PiP_22102A .,
conv_2354 .

O sprovođenju prinudnog izvršenja u uslovima vanrednog stanja izazvanog epidemijom korona virusa

Bodiroga, Nikola

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Bodiroga, Nikola
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1248
AB  - Nastanak i širenje epidemije korona virusa predstavljalo je iza zov za funkcionisanje postojećeg pravnog okvira u oblasti prinudne realizacije subjektivnih građanskih prava. Imajući u vidu nastalu opasnost po javno zdravlje, trebalo je regulisati postupanje sudova, javnih izvršitelja i drugih organa izvršnog postupka u takvoj situaciji. U Republici Srbiji vanredno stanje uzrokovano ovom pandemijom uvedeno je 15. marta 2020. godine, a ukinuto je odlukom Skupštine Srbije od 6. maja te iste godine. Za vreme vanrednog stanja, ali i tokom trajanja različitih mera za suzbijanje epidemije, čije je važenje produženo nakon ukidanja vanrednog stanja, postavilo se pitanje na koji način će funkcionisati prinudno ostvarivanje potraživanja u skladu sa odredbama Zakona o izvršenju i obezbeđenju. U radu ćemo analizirati akte donete od strane različitih državnih organa i imalaca javnih ovlašćenja, ali i postojeći normativni okvir prinudnog izvršenja i obezbeđenja, a naročito institute izvršnog prava koji omogućavaju prekid, odlaganje i zastajanje sa izvršnim postupkom.
AB  - The purpose of this paper was to tackle conducting enforcement of civil claims in Serbia during state of emergency that has been declared because of coronavirus pandemic. Based on its constitutional powers in state of emergency Serbian Government has passed special regulation dealing with deadlines for initiating court proceedings and for filing legal remedies in the course of court proceedings. This regulation has also been applied to procedure for enforcement of civil claims. Ministry of Justice, High Judicial Council and Chamber of Public Enforcement Agents have issued various recommendations, conclusions and directives dealing with actions of courts and public enforcement agents. Since only the Serbian Government has undisputed constitutional authority to pass regulations in the state of emergency, all questions related to conducting civil enforcement had to be dealt by government regulations. In this way would have clear legal framework for enforcement of civil claims during state of emergency.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - O sprovođenju prinudnog izvršenja u uslovima vanrednog stanja izazvanog epidemijom korona virusa
T1  - Enforcement of civil claims during state of emergency declared due to the Covid-19 crisis
EP  - 304
IS  - 3
SP  - 285
VL  - 59
DO  - 10.5937/PiP2103285B
UR  - conv_2342
ER  - 
@article{
author = "Bodiroga, Nikola",
year = "2021",
abstract = "Nastanak i širenje epidemije korona virusa predstavljalo je iza zov za funkcionisanje postojećeg pravnog okvira u oblasti prinudne realizacije subjektivnih građanskih prava. Imajući u vidu nastalu opasnost po javno zdravlje, trebalo je regulisati postupanje sudova, javnih izvršitelja i drugih organa izvršnog postupka u takvoj situaciji. U Republici Srbiji vanredno stanje uzrokovano ovom pandemijom uvedeno je 15. marta 2020. godine, a ukinuto je odlukom Skupštine Srbije od 6. maja te iste godine. Za vreme vanrednog stanja, ali i tokom trajanja različitih mera za suzbijanje epidemije, čije je važenje produženo nakon ukidanja vanrednog stanja, postavilo se pitanje na koji način će funkcionisati prinudno ostvarivanje potraživanja u skladu sa odredbama Zakona o izvršenju i obezbeđenju. U radu ćemo analizirati akte donete od strane različitih državnih organa i imalaca javnih ovlašćenja, ali i postojeći normativni okvir prinudnog izvršenja i obezbeđenja, a naročito institute izvršnog prava koji omogućavaju prekid, odlaganje i zastajanje sa izvršnim postupkom., The purpose of this paper was to tackle conducting enforcement of civil claims in Serbia during state of emergency that has been declared because of coronavirus pandemic. Based on its constitutional powers in state of emergency Serbian Government has passed special regulation dealing with deadlines for initiating court proceedings and for filing legal remedies in the course of court proceedings. This regulation has also been applied to procedure for enforcement of civil claims. Ministry of Justice, High Judicial Council and Chamber of Public Enforcement Agents have issued various recommendations, conclusions and directives dealing with actions of courts and public enforcement agents. Since only the Serbian Government has undisputed constitutional authority to pass regulations in the state of emergency, all questions related to conducting civil enforcement had to be dealt by government regulations. In this way would have clear legal framework for enforcement of civil claims during state of emergency.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "O sprovođenju prinudnog izvršenja u uslovima vanrednog stanja izazvanog epidemijom korona virusa, Enforcement of civil claims during state of emergency declared due to the Covid-19 crisis",
pages = "304-285",
number = "3",
volume = "59",
doi = "10.5937/PiP2103285B",
url = "conv_2342"
}
Bodiroga, N.. (2021). O sprovođenju prinudnog izvršenja u uslovima vanrednog stanja izazvanog epidemijom korona virusa. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 59(3), 285-304.
https://doi.org/10.5937/PiP2103285B
conv_2342
Bodiroga N. O sprovođenju prinudnog izvršenja u uslovima vanrednog stanja izazvanog epidemijom korona virusa. in Pravo i privreda. 2021;59(3):285-304.
doi:10.5937/PiP2103285B
conv_2342 .
Bodiroga, Nikola, "O sprovođenju prinudnog izvršenja u uslovima vanrednog stanja izazvanog epidemijom korona virusa" in Pravo i privreda, 59, no. 3 (2021):285-304,
https://doi.org/10.5937/PiP2103285B .,
conv_2342 .

Sadržina punog upravnog spora - srpsko pravo "de lege lata" i "de lege ferenda"

Tomić, Zoran

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Tomić, Zoran
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1247
AB  - U radu su potanko razmotreni pojam i vrste punog upravnog spora, tj. spora pune jurisdikcije, najpre u francuskom, a zatim i u srpskom zakonodavstvu i sudskoj praksi. Pisac predlaže da u ovdašnjem pravu, de lege ferenda, bude priznata znatno šira sadržina dotične grane upravnog suđenja. A za tako nešto su nužni, kao konstitutivne pretpostavke, kako izgrađen sistem upravnog sudstva - bar njegova dvostepenost - tako i mnogo rigidnije pravilo o sprovođenju sudske usmene javne rasprave u skladu sa međunarodnim i nacionalnim načelom o pravu na pravično suđenje. Tekst nudi definiciju punog upravnog spora u značenju da upravni sud pred njega izneto pravno pitanje definitivno i punovažno pravno zatvara bez obzira na to da li je tome prethodilo upravno bavljenje istom stvari ili ne, i bez obzira na to da li se jedan pravni odnos tom prilikom sudski meritorno uređuje ili samo procesno završava.
AB  - The paper is dealing with the notion and types of full jurisdiction - in French and then in Serbian legislation as well as in judicial practice. The author advocates for the extension of mentioned kind of administrative jurisdiction de lege ferenda. To be able to make proposed changes, it is necessary to meet the following conditions, as constitutive assumptions, establishment of the funded system of administrative courts, i.e., a two-tier system of administrative justice, and the rule of public hearing before the administrative court in accordance with international and domestic principle of the right to fair trial. The paper starts with the definition of full jurisdiction meaning that administrative court has the power to resolve validly the controversial legal issue, regardless of whether it was preceded by a legal procedure or not as well as regardless of whether the legal relationship is resolved by merits or only ends for procedural reasons.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Sadržina punog upravnog spora - srpsko pravo "de lege lata" i "de lege ferenda"
T1  - Content of the full jurisdiction: Serbian law 'de lege lata' and 'de lege ferenda'
EP  - 226
IS  - 3
SP  - 207
VL  - 59
DO  - 10.5937/PiP2103207T
UR  - conv_2341
ER  - 
@article{
author = "Tomić, Zoran",
year = "2021",
abstract = "U radu su potanko razmotreni pojam i vrste punog upravnog spora, tj. spora pune jurisdikcije, najpre u francuskom, a zatim i u srpskom zakonodavstvu i sudskoj praksi. Pisac predlaže da u ovdašnjem pravu, de lege ferenda, bude priznata znatno šira sadržina dotične grane upravnog suđenja. A za tako nešto su nužni, kao konstitutivne pretpostavke, kako izgrađen sistem upravnog sudstva - bar njegova dvostepenost - tako i mnogo rigidnije pravilo o sprovođenju sudske usmene javne rasprave u skladu sa međunarodnim i nacionalnim načelom o pravu na pravično suđenje. Tekst nudi definiciju punog upravnog spora u značenju da upravni sud pred njega izneto pravno pitanje definitivno i punovažno pravno zatvara bez obzira na to da li je tome prethodilo upravno bavljenje istom stvari ili ne, i bez obzira na to da li se jedan pravni odnos tom prilikom sudski meritorno uređuje ili samo procesno završava., The paper is dealing with the notion and types of full jurisdiction - in French and then in Serbian legislation as well as in judicial practice. The author advocates for the extension of mentioned kind of administrative jurisdiction de lege ferenda. To be able to make proposed changes, it is necessary to meet the following conditions, as constitutive assumptions, establishment of the funded system of administrative courts, i.e., a two-tier system of administrative justice, and the rule of public hearing before the administrative court in accordance with international and domestic principle of the right to fair trial. The paper starts with the definition of full jurisdiction meaning that administrative court has the power to resolve validly the controversial legal issue, regardless of whether it was preceded by a legal procedure or not as well as regardless of whether the legal relationship is resolved by merits or only ends for procedural reasons.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Sadržina punog upravnog spora - srpsko pravo "de lege lata" i "de lege ferenda", Content of the full jurisdiction: Serbian law 'de lege lata' and 'de lege ferenda'",
pages = "226-207",
number = "3",
volume = "59",
doi = "10.5937/PiP2103207T",
url = "conv_2341"
}
Tomić, Z.. (2021). Sadržina punog upravnog spora - srpsko pravo "de lege lata" i "de lege ferenda". in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 59(3), 207-226.
https://doi.org/10.5937/PiP2103207T
conv_2341
Tomić Z. Sadržina punog upravnog spora - srpsko pravo "de lege lata" i "de lege ferenda". in Pravo i privreda. 2021;59(3):207-226.
doi:10.5937/PiP2103207T
conv_2341 .
Tomić, Zoran, "Sadržina punog upravnog spora - srpsko pravo "de lege lata" i "de lege ferenda"" in Pravo i privreda, 59, no. 3 (2021):207-226,
https://doi.org/10.5937/PiP2103207T .,
conv_2341 .
1

Državna pomoć male vrednosti

Jovanović, Nebojša

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Nebojša
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1246
AB  - U radu se razmatra državna pomoć male vrednosti (de minimis aid). Ona je jedno od izuzeća od načela zabrane državi da materijalno pomaže nekim privrednim subjektima, kako ih ne bi povlastila u odnosu na ostale i time povredila njihovu ravnopravnost na tržištu. Autor objašnjava pojam državne pomoći male vrednosti, njeno opravdanje, povlašćenje koje uživaju njen davalac i korisnik (primalac) u odnosu na ostale vrste dozvoljene državne pomoći, te načine na koje se sprečava izigravanje pravila o njenom davanju. U radu se uporedo razmatraju pravila koja u ovom pitanju važe u Evropskoj uniji i Srbiji. Zaključuje se da se srpskim pravom površno i nejasno uređuje državna pomoć male vrednosti, uz bitna odstupanja od prava EU. Osim toga, razmatra se i primerenost njenog najvećeg iznosa iz prava EU ekonomskim uslovima u Srbiji.
AB  - In this paper the author analyses de minimis state aid as an exception from the principle of prohibiting the state to help some undertakings in order not to privilege them among other undertakings and to violate their equality on the market. Author explains the notion of de minimis aid, justification of this exception from the prohibition of granting the state aid, privilege that its provider and beneficiary enjoy in comparison with other types of allowable ("compatible") state AIDS, as well as the methods of preventing the circumvention of rules about its granting. Th e author compares the rules of European Union and Serbia in this question, pointing to differences between them. Th e conclusion is that Serbia regulates de minimis aid superficially and vaguely, with important deviations from the EU law. Besides, author contemplates the adequacy of the EU allowable sum of de minimis aid within Serbian economic conditions.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Državna pomoć male vrednosti
T1  - De minimis state aid
EP  - 106
IS  - 2
SP  - 87
VL  - 59
DO  - 10.5937/PiP2102087J
UR  - conv_2340
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Nebojša",
year = "2021",
abstract = "U radu se razmatra državna pomoć male vrednosti (de minimis aid). Ona je jedno od izuzeća od načela zabrane državi da materijalno pomaže nekim privrednim subjektima, kako ih ne bi povlastila u odnosu na ostale i time povredila njihovu ravnopravnost na tržištu. Autor objašnjava pojam državne pomoći male vrednosti, njeno opravdanje, povlašćenje koje uživaju njen davalac i korisnik (primalac) u odnosu na ostale vrste dozvoljene državne pomoći, te načine na koje se sprečava izigravanje pravila o njenom davanju. U radu se uporedo razmatraju pravila koja u ovom pitanju važe u Evropskoj uniji i Srbiji. Zaključuje se da se srpskim pravom površno i nejasno uređuje državna pomoć male vrednosti, uz bitna odstupanja od prava EU. Osim toga, razmatra se i primerenost njenog najvećeg iznosa iz prava EU ekonomskim uslovima u Srbiji., In this paper the author analyses de minimis state aid as an exception from the principle of prohibiting the state to help some undertakings in order not to privilege them among other undertakings and to violate their equality on the market. Author explains the notion of de minimis aid, justification of this exception from the prohibition of granting the state aid, privilege that its provider and beneficiary enjoy in comparison with other types of allowable ("compatible") state AIDS, as well as the methods of preventing the circumvention of rules about its granting. Th e author compares the rules of European Union and Serbia in this question, pointing to differences between them. Th e conclusion is that Serbia regulates de minimis aid superficially and vaguely, with important deviations from the EU law. Besides, author contemplates the adequacy of the EU allowable sum of de minimis aid within Serbian economic conditions.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Državna pomoć male vrednosti, De minimis state aid",
pages = "106-87",
number = "2",
volume = "59",
doi = "10.5937/PiP2102087J",
url = "conv_2340"
}
Jovanović, N.. (2021). Državna pomoć male vrednosti. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 59(2), 87-106.
https://doi.org/10.5937/PiP2102087J
conv_2340
Jovanović N. Državna pomoć male vrednosti. in Pravo i privreda. 2021;59(2):87-106.
doi:10.5937/PiP2102087J
conv_2340 .
Jovanović, Nebojša, "Državna pomoć male vrednosti" in Pravo i privreda, 59, no. 2 (2021):87-106,
https://doi.org/10.5937/PiP2102087J .,
conv_2340 .

Pravne posledice poremećaja u putničkom avio-saobraćaju nastalih usled Covid-19

Janković, Svetislav

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Janković, Svetislav
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1245
AB  - U radu se razmatra pravni režim odgovornosti avio-prevozioca u slučaju krize izazvane korona virusom. Težište razmatranja je na poremećajima u saobraćaju koji se izražavaju najčešće kroz otkazivanje letova i pravima koje putnici imaju u takvim situacijama. Osnovni problem predstavlja pravno kvalifikovanje korona krize i shodno tome konačno određivanje obima i vrste putničkih prava. Zaključuje se da korona kriza predstavlja svojevrsnu društvenu višu silu, posebno imajući u vidu državne mere kojima se ograničava kretanje stanovništva, a što neposredno utiče na otkazivanje letova. Kako bi se prava putnika učinila izvesnijim u takvim situacijama, na nivou područja "Evropskog neba" je usvojeno zvanično Tumačenje kojim se potvrđuje da putnici kao potrošači uvek imaju pravo da izaberu da raskidaju ugovor koji je neizvršen usled pandemijskog razloga i da, prema tome, imaju pravo na povraćaj cene putne karte.
AB  - In the article, the author considers special legal regime of liability of an air carrier in the circumstances of the corona pandemic. Author is focused on the air traffic's disturbances which are, mainly, manifested in the cancellation of flight and, consequently, to the appropriate rights of passengers. Th e basic problem which is targeted by the author is the legal qualification of the corona crisis and, in short, deciding whether corona crisis has an attribute of force majeure. It has been derived a conclusion about corona crisis as some kind of social force majeure, especially having regard to state's measures of limiting of movement of people across the border. In order to make passengers rights in these circumstances more certain, the European Commission enacted the official interpretation of the several regulations which are dedicated to rights of passengers. Th e most important right in that official interpreted act is the right to reimbursement which in a concrete sense, means to return sum which passenger previously paid for a ticket.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Pravne posledice poremećaja u putničkom avio-saobraćaju nastalih usled Covid-19
T1  - Legal consequences of the disturbances in air traffic caused by the Covid-19 crisis
EP  - 539
IS  - 4
SP  - 523
VL  - 59
DO  - 10.5937/PiP2104523J
UR  - conv_2350
ER  - 
@article{
author = "Janković, Svetislav",
year = "2021",
abstract = "U radu se razmatra pravni režim odgovornosti avio-prevozioca u slučaju krize izazvane korona virusom. Težište razmatranja je na poremećajima u saobraćaju koji se izražavaju najčešće kroz otkazivanje letova i pravima koje putnici imaju u takvim situacijama. Osnovni problem predstavlja pravno kvalifikovanje korona krize i shodno tome konačno određivanje obima i vrste putničkih prava. Zaključuje se da korona kriza predstavlja svojevrsnu društvenu višu silu, posebno imajući u vidu državne mere kojima se ograničava kretanje stanovništva, a što neposredno utiče na otkazivanje letova. Kako bi se prava putnika učinila izvesnijim u takvim situacijama, na nivou područja "Evropskog neba" je usvojeno zvanično Tumačenje kojim se potvrđuje da putnici kao potrošači uvek imaju pravo da izaberu da raskidaju ugovor koji je neizvršen usled pandemijskog razloga i da, prema tome, imaju pravo na povraćaj cene putne karte., In the article, the author considers special legal regime of liability of an air carrier in the circumstances of the corona pandemic. Author is focused on the air traffic's disturbances which are, mainly, manifested in the cancellation of flight and, consequently, to the appropriate rights of passengers. Th e basic problem which is targeted by the author is the legal qualification of the corona crisis and, in short, deciding whether corona crisis has an attribute of force majeure. It has been derived a conclusion about corona crisis as some kind of social force majeure, especially having regard to state's measures of limiting of movement of people across the border. In order to make passengers rights in these circumstances more certain, the European Commission enacted the official interpretation of the several regulations which are dedicated to rights of passengers. Th e most important right in that official interpreted act is the right to reimbursement which in a concrete sense, means to return sum which passenger previously paid for a ticket.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Pravne posledice poremećaja u putničkom avio-saobraćaju nastalih usled Covid-19, Legal consequences of the disturbances in air traffic caused by the Covid-19 crisis",
pages = "539-523",
number = "4",
volume = "59",
doi = "10.5937/PiP2104523J",
url = "conv_2350"
}
Janković, S.. (2021). Pravne posledice poremećaja u putničkom avio-saobraćaju nastalih usled Covid-19. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 59(4), 523-539.
https://doi.org/10.5937/PiP2104523J
conv_2350
Janković S. Pravne posledice poremećaja u putničkom avio-saobraćaju nastalih usled Covid-19. in Pravo i privreda. 2021;59(4):523-539.
doi:10.5937/PiP2104523J
conv_2350 .
Janković, Svetislav, "Pravne posledice poremećaja u putničkom avio-saobraćaju nastalih usled Covid-19" in Pravo i privreda, 59, no. 4 (2021):523-539,
https://doi.org/10.5937/PiP2104523J .,
conv_2350 .

Cilj privrednog društva sa osvrtom na aktuelnu pandemiju

Radović, Vuk

(2021)

TY  - JOUR
AU  - Radović, Vuk
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1267
AB  - Imaju li privredna društva jasno određen cilj? Da li je taj cilj jedinstven za sva privredna društva? Može li privredno društvo da formuliše svoj cilj i da postupa u skladu sa njim? Da li je ovo oblast u kojoj zakonodavac treba da interveniše, do koje mere i na koji način? Kakvu ulogu treba i može da ima samo privredno društvo prilikom određivanja sopstvenog cilja? Ovo su sámo neka od pitanja na koja autor u ovom radu pokušava da dâ odgovor, imajući u vidu brojne teorijske rasprave, kao i uporedna i domaća zakonodavna rešenja. Dilema između primene akcionarske teorije i multiinteresne (stejkholderske) teorije predstavlja jednu od najvećih kontroverzi savremenog kompanijskog prava. Aktuelna pandemija je samo dodatno apostrofirala osnovne probleme ovih teorija. Imajući u vidu da se konačni odgovori u ovoj oblasti ne mogu dati, autor sagledava domaća rešenja, kako bi dao preporuke za njihovo tumačenje.
AB  - What is the purpose of companies? Is that purpose unique for all companies? Is a company allowed to formulate its own purpose and to make decisions in accordance with that purpose? Is this the area where the lawmaker should intervene, to what extent and in which manner? What role should or could a company have in determining its own purpose? These are some of the questions to which the author is trying to find the answers, taking into consideration a number of theoretical discussions, as well as comparative and domestic legislative movements. Dilemma between the shareholder theory and the stakeholders' theory represents one of the most controversial topics in modern company law. The COVID pandemic has additionally emphasized the basic problems of these theories. Bearing in mind that definite solutions in this area cannot be given, the author analyses relevant Serbian statutory provisions, in order to make certain suggestions for their adequate interpretation.
T2  - Revija Kopaoničke škole prirodnog prava
T1  - Cilj privrednog društva sa osvrtom na aktuelnu pandemiju
T1  - Corporate purpose with a look on COVID-19 pandemic
EP  - 58
IS  - 2
SP  - 25
VL  - 3
DO  - 10.5937/RKSPP2102025R
UR  - conv_2861
ER  - 
@article{
author = "Radović, Vuk",
year = "2021",
abstract = "Imaju li privredna društva jasno određen cilj? Da li je taj cilj jedinstven za sva privredna društva? Može li privredno društvo da formuliše svoj cilj i da postupa u skladu sa njim? Da li je ovo oblast u kojoj zakonodavac treba da interveniše, do koje mere i na koji način? Kakvu ulogu treba i može da ima samo privredno društvo prilikom određivanja sopstvenog cilja? Ovo su sámo neka od pitanja na koja autor u ovom radu pokušava da dâ odgovor, imajući u vidu brojne teorijske rasprave, kao i uporedna i domaća zakonodavna rešenja. Dilema između primene akcionarske teorije i multiinteresne (stejkholderske) teorije predstavlja jednu od najvećih kontroverzi savremenog kompanijskog prava. Aktuelna pandemija je samo dodatno apostrofirala osnovne probleme ovih teorija. Imajući u vidu da se konačni odgovori u ovoj oblasti ne mogu dati, autor sagledava domaća rešenja, kako bi dao preporuke za njihovo tumačenje., What is the purpose of companies? Is that purpose unique for all companies? Is a company allowed to formulate its own purpose and to make decisions in accordance with that purpose? Is this the area where the lawmaker should intervene, to what extent and in which manner? What role should or could a company have in determining its own purpose? These are some of the questions to which the author is trying to find the answers, taking into consideration a number of theoretical discussions, as well as comparative and domestic legislative movements. Dilemma between the shareholder theory and the stakeholders' theory represents one of the most controversial topics in modern company law. The COVID pandemic has additionally emphasized the basic problems of these theories. Bearing in mind that definite solutions in this area cannot be given, the author analyses relevant Serbian statutory provisions, in order to make certain suggestions for their adequate interpretation.",
journal = "Revija Kopaoničke škole prirodnog prava",
title = "Cilj privrednog društva sa osvrtom na aktuelnu pandemiju, Corporate purpose with a look on COVID-19 pandemic",
pages = "58-25",
number = "2",
volume = "3",
doi = "10.5937/RKSPP2102025R",
url = "conv_2861"
}
Radović, V.. (2021). Cilj privrednog društva sa osvrtom na aktuelnu pandemiju. in Revija Kopaoničke škole prirodnog prava, 3(2), 25-58.
https://doi.org/10.5937/RKSPP2102025R
conv_2861
Radović V. Cilj privrednog društva sa osvrtom na aktuelnu pandemiju. in Revija Kopaoničke škole prirodnog prava. 2021;3(2):25-58.
doi:10.5937/RKSPP2102025R
conv_2861 .
Radović, Vuk, "Cilj privrednog društva sa osvrtom na aktuelnu pandemiju" in Revija Kopaoničke škole prirodnog prava, 3, no. 2 (2021):25-58,
https://doi.org/10.5937/RKSPP2102025R .,
conv_2861 .

Elektronska registracija osnivanja privrednih društava u Republici Srbiji

Jevremović-Petrović, Tatjana

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Jevremović-Petrović, Tatjana
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1253
AB  - Autor se u radu bavi postupkom elektronske registracije osnivanja privrednih društava u pravu Republike Srbije. Prvi put je ovaj postu pak omogućen 2017. godine radi elektronske registracije preduzetnika, a nedugo zatim i osnivanja jednočlanog i višečlanog društva sa ograničenom odgovornošću. Postupak se u celini izvodi elektronskim putem. Omogućeno je elektronsko podnošenje registracione prijave osnivanja privrednog društva, kao i elektronsko potpisivanje prijave korišćenjem kvalifikovanog elektronskog potpisa. Takođe je predviđena mogućnost sačinjavanja i dostavljanja elektronskih ili digitalizovanih dokumenata i nji hovo elektronsko potpisivanje. Najzad, elektronska registracija se okončava dostavljanjem odluke registratora u elektronskoj formi na registrovanu elektronsku adresu za prijem elektronske pošte. Uvođenje postupka elektronske registracije, a zatim i njena šira i efikasnija primena, predstavljaju jedan od važnih ciljeva u daljem unapređenju efikasnosti postupka osnivanja privrednog društva u Republici Srbiji. Ovaj postupak došao je do izražaja i tokom pandemije Covid-19, te iskustva iz tog perioda mogu da budu od značaja u daljem unapređenju ovog postupka.
AB  - In this paper author presents an overview of the procedure of electronic registration of the companies' formation in the Serbian law. This procedure was made possible for the first time in 2017 for the purpose of electronic registration of entrepreneurs, and shortly afterward the establishment of a single-member and multi-member limited liability company. The procedure is performed entirely electronically. It is possible to submit electronically the registration application for founding a company, as well as to electronically sign the application using a qualified electronic signature. The possibility of composing and submitting electronic or digitized documents and their electronic signing is also envisaged. Finally, electronic registration ends with the delivery of the registrar's decision in the electronic form to the registered e-mail address. The introduction of the electronic registration procedure, and then its wider and more efficient application, represents one of the important goals in further improvement in the efficiency of the procedure of establishing a company in Serbia. This procedure came to the fore during the Covid-19 pandemic, and the experiences from that period may be important in the further improvement of this procedure.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Elektronska registracija osnivanja privrednih društava u Republici Srbiji
T1  - On-line registration of companies in the Republic of Serbia
EP  - 325
IS  - 3
SP  - 305
VL  - 59
DO  - 10.5937/PiP2103305J
UR  - conv_2343
ER  - 
@article{
author = "Jevremović-Petrović, Tatjana",
year = "2021",
abstract = "Autor se u radu bavi postupkom elektronske registracije osnivanja privrednih društava u pravu Republike Srbije. Prvi put je ovaj postu pak omogućen 2017. godine radi elektronske registracije preduzetnika, a nedugo zatim i osnivanja jednočlanog i višečlanog društva sa ograničenom odgovornošću. Postupak se u celini izvodi elektronskim putem. Omogućeno je elektronsko podnošenje registracione prijave osnivanja privrednog društva, kao i elektronsko potpisivanje prijave korišćenjem kvalifikovanog elektronskog potpisa. Takođe je predviđena mogućnost sačinjavanja i dostavljanja elektronskih ili digitalizovanih dokumenata i nji hovo elektronsko potpisivanje. Najzad, elektronska registracija se okončava dostavljanjem odluke registratora u elektronskoj formi na registrovanu elektronsku adresu za prijem elektronske pošte. Uvođenje postupka elektronske registracije, a zatim i njena šira i efikasnija primena, predstavljaju jedan od važnih ciljeva u daljem unapređenju efikasnosti postupka osnivanja privrednog društva u Republici Srbiji. Ovaj postupak došao je do izražaja i tokom pandemije Covid-19, te iskustva iz tog perioda mogu da budu od značaja u daljem unapređenju ovog postupka., In this paper author presents an overview of the procedure of electronic registration of the companies' formation in the Serbian law. This procedure was made possible for the first time in 2017 for the purpose of electronic registration of entrepreneurs, and shortly afterward the establishment of a single-member and multi-member limited liability company. The procedure is performed entirely electronically. It is possible to submit electronically the registration application for founding a company, as well as to electronically sign the application using a qualified electronic signature. The possibility of composing and submitting electronic or digitized documents and their electronic signing is also envisaged. Finally, electronic registration ends with the delivery of the registrar's decision in the electronic form to the registered e-mail address. The introduction of the electronic registration procedure, and then its wider and more efficient application, represents one of the important goals in further improvement in the efficiency of the procedure of establishing a company in Serbia. This procedure came to the fore during the Covid-19 pandemic, and the experiences from that period may be important in the further improvement of this procedure.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Elektronska registracija osnivanja privrednih društava u Republici Srbiji, On-line registration of companies in the Republic of Serbia",
pages = "325-305",
number = "3",
volume = "59",
doi = "10.5937/PiP2103305J",
url = "conv_2343"
}
Jevremović-Petrović, T.. (2021). Elektronska registracija osnivanja privrednih društava u Republici Srbiji. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 59(3), 305-325.
https://doi.org/10.5937/PiP2103305J
conv_2343
Jevremović-Petrović T. Elektronska registracija osnivanja privrednih društava u Republici Srbiji. in Pravo i privreda. 2021;59(3):305-325.
doi:10.5937/PiP2103305J
conv_2343 .
Jevremović-Petrović, Tatjana, "Elektronska registracija osnivanja privrednih društava u Republici Srbiji" in Pravo i privreda, 59, no. 3 (2021):305-325,
https://doi.org/10.5937/PiP2103305J .,
conv_2343 .

Dobrovoljno ograničenje slobode transfera sredstava u poslovanju privrednih subjekata u uslovima pandemije

Jovanović, Marko; Lepetić, Jelena

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Marko
AU  - Lepetić, Jelena
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1252
AB  - Pandemija korona virusa nametnula je velike izazove u svim sferama života, pa tako i u pravu. Pravne norme su morale da se prilagode tzv. "novoj normalnosti" i reše mnoga sporna pitanja koja je pandemija nametnula. U ovom radu autori razmatraju jedan specifičan vid uticaja pandemije na privredno pravo - dobrovoljno ograničenje slobode transfera sredstava, do koga je, u Republici Srbiji, došlo stupanjem na snagu nekoliko uredaba i zakona usvojenih u sklopu pokušaja umanjivanja ili otklanjanja štetnih posledica pandemije na poslovanje privrednih subjekata. Institut dobrovoljnog ograničenja slobode transfera sredstava ispitan je sa stanovišta kompanijskog i prava stranih ulaganja. Nakon analize zabrane isplate dobiti, autori zaključuju da je u uslovima pandemije donošenje nestandardnih mera nužno; da se ove mere moraju donositi brzinom koju diktira pandemija, ali da prilikom njihovog formulisanja ipak treba voditi računa da dugoročna šteta ne nadvlada kratkoročnu dobit.
AB  - Corona virus pandemic posed great challenges in all spheres of life. Quite naturally, law had to face those challenges, adapt to the "new normal" and bring viable solutions to many problems created by the pandemic. In this paper the authors focus on one specific manifestation of the influence of pandemic on business law - voluntary abstention of business entities from enjoying free transfer of funds. In the Republic of Serbia, this abstention came to effect with entry into force of several laws and bylaws enacted with the aim of neutralizing the negative consequences of the pandemic on economy and business. The voluntary abstention is analysed from the standpoint of company law and the rules on protection of foreign direct investment. After evaluating the prohibition on profit distribution to shareholders, the authors conclude that the enactment of atypical, non-standard measures is necessary during the pandemic and that these measures need to be adopted promptly enough to timely address the problems that they are supposed to solve, but during their enactment one must bear in mind that the short-term benefits should not be off set by long-term damage.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Dobrovoljno ograničenje slobode transfera sredstava u poslovanju privrednih subjekata u uslovima pandemije
T1  - Voluntary abstention of business entities from enjoying free transfer of funds during pandemic
EP  - 522
IS  - 4
SP  - 489
VL  - 59
DO  - 10.5937/PiP2104489J
UR  - conv_2349
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Marko and Lepetić, Jelena",
year = "2021",
abstract = "Pandemija korona virusa nametnula je velike izazove u svim sferama života, pa tako i u pravu. Pravne norme su morale da se prilagode tzv. "novoj normalnosti" i reše mnoga sporna pitanja koja je pandemija nametnula. U ovom radu autori razmatraju jedan specifičan vid uticaja pandemije na privredno pravo - dobrovoljno ograničenje slobode transfera sredstava, do koga je, u Republici Srbiji, došlo stupanjem na snagu nekoliko uredaba i zakona usvojenih u sklopu pokušaja umanjivanja ili otklanjanja štetnih posledica pandemije na poslovanje privrednih subjekata. Institut dobrovoljnog ograničenja slobode transfera sredstava ispitan je sa stanovišta kompanijskog i prava stranih ulaganja. Nakon analize zabrane isplate dobiti, autori zaključuju da je u uslovima pandemije donošenje nestandardnih mera nužno; da se ove mere moraju donositi brzinom koju diktira pandemija, ali da prilikom njihovog formulisanja ipak treba voditi računa da dugoročna šteta ne nadvlada kratkoročnu dobit., Corona virus pandemic posed great challenges in all spheres of life. Quite naturally, law had to face those challenges, adapt to the "new normal" and bring viable solutions to many problems created by the pandemic. In this paper the authors focus on one specific manifestation of the influence of pandemic on business law - voluntary abstention of business entities from enjoying free transfer of funds. In the Republic of Serbia, this abstention came to effect with entry into force of several laws and bylaws enacted with the aim of neutralizing the negative consequences of the pandemic on economy and business. The voluntary abstention is analysed from the standpoint of company law and the rules on protection of foreign direct investment. After evaluating the prohibition on profit distribution to shareholders, the authors conclude that the enactment of atypical, non-standard measures is necessary during the pandemic and that these measures need to be adopted promptly enough to timely address the problems that they are supposed to solve, but during their enactment one must bear in mind that the short-term benefits should not be off set by long-term damage.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Dobrovoljno ograničenje slobode transfera sredstava u poslovanju privrednih subjekata u uslovima pandemije, Voluntary abstention of business entities from enjoying free transfer of funds during pandemic",
pages = "522-489",
number = "4",
volume = "59",
doi = "10.5937/PiP2104489J",
url = "conv_2349"
}
Jovanović, M.,& Lepetić, J.. (2021). Dobrovoljno ograničenje slobode transfera sredstava u poslovanju privrednih subjekata u uslovima pandemije. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 59(4), 489-522.
https://doi.org/10.5937/PiP2104489J
conv_2349
Jovanović M, Lepetić J. Dobrovoljno ograničenje slobode transfera sredstava u poslovanju privrednih subjekata u uslovima pandemije. in Pravo i privreda. 2021;59(4):489-522.
doi:10.5937/PiP2104489J
conv_2349 .
Jovanović, Marko, Lepetić, Jelena, "Dobrovoljno ograničenje slobode transfera sredstava u poslovanju privrednih subjekata u uslovima pandemije" in Pravo i privreda, 59, no. 4 (2021):489-522,
https://doi.org/10.5937/PiP2104489J .,
conv_2349 .

Uticaj epidemije na javnobeležničku delatnost

Đurđević, Dejan

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Đurđević, Dejan
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1251
AB  - Autor analizira kako je rešeno obavljanje javnobeležničke delatnosti u uslovima vanrednog stanja. Poseban osvrt dat je na mogućnost da se negativan uticaj epidemije na javnobeležničku delatnost prevaziđe primenom opštih pravila javnobeležničke delatnosti (prekid vanparničnog postupka), kao i na preporuke Ministarstva pravde za rad javnih beležnika za vreme vanrednog stanja proglašenog 15. marta 2020. godine.
AB  - The main topic of this paper is the manner in which the notary service has been organized and provided in Serbia during the state of emergency, which was declared on March 15, 2020 due to the COVID-19 outbreak. The author gives special attention to the possibility to resolve practical problems by adherence to the general rules and principles of the notary service (especially the rules on stay of non-contentious proceedings). The author also examines the contents and applicability of the recommendations issued by the Ministry of Justice of Serbia during the state of emergency.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Uticaj epidemije na javnobeležničku delatnost
T1  - The influence of the epidemic on notary service
EP  - 488
IS  - 4
SP  - 473
VL  - 59
DO  - 10.5937/PiP2104473D
UR  - conv_2348
ER  - 
@article{
author = "Đurđević, Dejan",
year = "2021",
abstract = "Autor analizira kako je rešeno obavljanje javnobeležničke delatnosti u uslovima vanrednog stanja. Poseban osvrt dat je na mogućnost da se negativan uticaj epidemije na javnobeležničku delatnost prevaziđe primenom opštih pravila javnobeležničke delatnosti (prekid vanparničnog postupka), kao i na preporuke Ministarstva pravde za rad javnih beležnika za vreme vanrednog stanja proglašenog 15. marta 2020. godine., The main topic of this paper is the manner in which the notary service has been organized and provided in Serbia during the state of emergency, which was declared on March 15, 2020 due to the COVID-19 outbreak. The author gives special attention to the possibility to resolve practical problems by adherence to the general rules and principles of the notary service (especially the rules on stay of non-contentious proceedings). The author also examines the contents and applicability of the recommendations issued by the Ministry of Justice of Serbia during the state of emergency.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Uticaj epidemije na javnobeležničku delatnost, The influence of the epidemic on notary service",
pages = "488-473",
number = "4",
volume = "59",
doi = "10.5937/PiP2104473D",
url = "conv_2348"
}
Đurđević, D.. (2021). Uticaj epidemije na javnobeležničku delatnost. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 59(4), 473-488.
https://doi.org/10.5937/PiP2104473D
conv_2348
Đurđević D. Uticaj epidemije na javnobeležničku delatnost. in Pravo i privreda. 2021;59(4):473-488.
doi:10.5937/PiP2104473D
conv_2348 .
Đurđević, Dejan, "Uticaj epidemije na javnobeležničku delatnost" in Pravo i privreda, 59, no. 4 (2021):473-488,
https://doi.org/10.5937/PiP2104473D .,
conv_2348 .

Osiguranje u doba korone - katastrofalni rizici u doba pandemije

Petrović-Tomić, Nataša

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Petrović-Tomić, Nataša
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1250
AB  - U radu se analizira pandemija COVID-19 virusa iz ugla tržišta osiguranja. Autorka polazi od pretpostavke da su osiguravači jedini privredni subjekti koji mogu biti partneri države u postupku upravljanja rizikom pandemije. Naime, pandemija je katastrofalni i globalni rizik, i kao takva testira kapacitete ne samo tržišta (re)osiguranja, već i spremnost države da sinhronizovanom akcijom sa privatnim sektorom spremno odgovori novim izazovima. Pod tim primarno mislimo na saniranje ekonomskih posledica izazvanih korona virusom. Da bi mogli da ponude cenovno pristupačno osiguranje rizika korone, osiguravači treba da dobiju subvencije dela premija od države, kao i subvencije dela pokrivenih šteta. Partnerstvo države i sektora osiguranja ne završava se time. Država treba da preuzme proaktivnu ulogu u administriranju rizika pandemije i u edukaciji svih potencijalno oštećenih lica.
AB  - In the paper is analysed pandemic of COVID-19 from the point of view of insurance market. Author starts from the assumption that insurers are the only companies that could be partners of the state in the process of administration of pandemic risk. Namely, pandemic is a kind of catastrophic and global risk that put on test not only capacities of (re)insurance market but also the readiness of the state to respond to new challenges with synchronized action with the private sector. This primarily refers to the remediation of eco-bomb consequences caused by corona virus. In order to be able to offer affordable insurance of corona risk insurers should receive a subsidy of part of the premiums from the state as well as the subsidy of the part of covered damages. The state should assume proactive role in the process of administrating risk of pandemic and educating all potentially injured persons.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Osiguranje u doba korone - katastrofalni rizici u doba pandemije
T1  - Insurance in the time of corona virus: Catastrophic risks in the light of pandemic
EP  - 344
IS  - 3
SP  - 326
VL  - 59
DO  - 10.5937/PiP2103326P
UR  - conv_2344
ER  - 
@article{
author = "Petrović-Tomić, Nataša",
year = "2021",
abstract = "U radu se analizira pandemija COVID-19 virusa iz ugla tržišta osiguranja. Autorka polazi od pretpostavke da su osiguravači jedini privredni subjekti koji mogu biti partneri države u postupku upravljanja rizikom pandemije. Naime, pandemija je katastrofalni i globalni rizik, i kao takva testira kapacitete ne samo tržišta (re)osiguranja, već i spremnost države da sinhronizovanom akcijom sa privatnim sektorom spremno odgovori novim izazovima. Pod tim primarno mislimo na saniranje ekonomskih posledica izazvanih korona virusom. Da bi mogli da ponude cenovno pristupačno osiguranje rizika korone, osiguravači treba da dobiju subvencije dela premija od države, kao i subvencije dela pokrivenih šteta. Partnerstvo države i sektora osiguranja ne završava se time. Država treba da preuzme proaktivnu ulogu u administriranju rizika pandemije i u edukaciji svih potencijalno oštećenih lica., In the paper is analysed pandemic of COVID-19 from the point of view of insurance market. Author starts from the assumption that insurers are the only companies that could be partners of the state in the process of administration of pandemic risk. Namely, pandemic is a kind of catastrophic and global risk that put on test not only capacities of (re)insurance market but also the readiness of the state to respond to new challenges with synchronized action with the private sector. This primarily refers to the remediation of eco-bomb consequences caused by corona virus. In order to be able to offer affordable insurance of corona risk insurers should receive a subsidy of part of the premiums from the state as well as the subsidy of the part of covered damages. The state should assume proactive role in the process of administrating risk of pandemic and educating all potentially injured persons.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Osiguranje u doba korone - katastrofalni rizici u doba pandemije, Insurance in the time of corona virus: Catastrophic risks in the light of pandemic",
pages = "344-326",
number = "3",
volume = "59",
doi = "10.5937/PiP2103326P",
url = "conv_2344"
}
Petrović-Tomić, N.. (2021). Osiguranje u doba korone - katastrofalni rizici u doba pandemije. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 59(3), 326-344.
https://doi.org/10.5937/PiP2103326P
conv_2344
Petrović-Tomić N. Osiguranje u doba korone - katastrofalni rizici u doba pandemije. in Pravo i privreda. 2021;59(3):326-344.
doi:10.5937/PiP2103326P
conv_2344 .
Petrović-Tomić, Nataša, "Osiguranje u doba korone - katastrofalni rizici u doba pandemije" in Pravo i privreda, 59, no. 3 (2021):326-344,
https://doi.org/10.5937/PiP2103326P .,
conv_2344 .

Interpretacija i konstrukcija - prilog razmatranju razlike između primjene prava i stvaranja prava

Spaić, Bojan

(Univerzitet Union - Pravni fakultet, Beograd, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Spaić, Bojan
PY  - 2021
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1259
AB  - U okviru svojih redovnih aktivnosti sudovi pripisuju značenja pravnim tekstovima da bi utvrdili normativnu situaciju stranaka u sporu. Aktivnost pripisivanja značenja pravnim tekstovima od strane sudova uobičajeno nazivamo autoritativnim tumačenjem prava. U velikom broju slučajeva, značenje koje tekstu pripisuje sud na različite načine odstupa od onoga što bi laici, pa čak i pravnici očekivali, a sama odstupanja se u pravnoj teoriji objašnjavaju na različite načine. U svrhu objašnjenja koriste se pojmovi stvaranja i primjene prava, ekstenzivnog i restriktivnog tumačenja, secundum, praeter i contra legem presuđivanja. U ovom radu se pak razmatraju shvatanja interpretacije, konstrukcije i njihovog odnosa, kao moguća objašnjenja situacija u kojima autoritativno tumačenje odstupa od očekivanja stručne i laičke javnosti. U tu svrhu, izlažu se savremena tekstualistička i intencionalistička (kognitivistička) shvatanja interpretacije i konstrukcije i upoređuju se sa savremenim skeptičkim shvatanjima. Uprkos jednostavnosti i intuitivnoj prihvatljivosti nekih kognitivističkih stanovišta, pokazuje se da skeptička shvatanja daju bolju teorijsku osnovu za razmatranje primjene i stvaranja prava od strane sudova. Samo razlikovanje između interpretacije i konstrukcije pokazuje se kao korisno teorijsko oruđe za objašnjenje postupanja sudova, kao i za preciziranje postojećih teorijskih razlikovanja.
AB  - As part of their regular activities, courts attach meaning to legal texts to determine the normative situation of the parties to the dispute. The activity of attributing meaning to legal texts by the courts is commonly called authoritative interpretation of law. In many cases, the meaning attributed to the text by the court deviates significantly from what laymen and even lawyers would expect, and the deviations themselves are explained in different ways in legal theory. In the purpose of explanation, the terms creation and application of law, extensive and restrictive interpretation, secundum, praeter and contra legem adjudication are used. This paper introduces and explains the concepts of interpretation, construction and their relationship, as possible explanations of situations in which authoritative judicial interpretations deviate from the expectations of the professional and lay public. For this purpose, contemporary textualist and intentionalist (cognitivist) conceptions of interpretation and construction are presented and compared with contemporary skeptical (realist, antiformalist) conceptions. Despite the simplicity and intuitive acceptability of some cognitivist views, skepticism is shown to provide a better theoretical basis for considering the application and creation of rights by courts. The very distinction between interpretation and construction proves to be a useful theoretical tool for explaining the actions of courts, as well as for specifying existing theoretical distinctions.
PB  - Univerzitet Union - Pravni fakultet, Beograd
T2  - Pravni zapisi
T1  - Interpretacija i konstrukcija - prilog razmatranju razlike između primjene prava i stvaranja prava
T1  - Interpretation and construction: An addendum to the discussion about creation and application of law
EP  - 61
IS  - 1
SP  - 29
VL  - 12
DO  - 10.5937/pravzap0-31882
UR  - conv_2817
ER  - 
@article{
author = "Spaić, Bojan",
year = "2021",
abstract = "U okviru svojih redovnih aktivnosti sudovi pripisuju značenja pravnim tekstovima da bi utvrdili normativnu situaciju stranaka u sporu. Aktivnost pripisivanja značenja pravnim tekstovima od strane sudova uobičajeno nazivamo autoritativnim tumačenjem prava. U velikom broju slučajeva, značenje koje tekstu pripisuje sud na različite načine odstupa od onoga što bi laici, pa čak i pravnici očekivali, a sama odstupanja se u pravnoj teoriji objašnjavaju na različite načine. U svrhu objašnjenja koriste se pojmovi stvaranja i primjene prava, ekstenzivnog i restriktivnog tumačenja, secundum, praeter i contra legem presuđivanja. U ovom radu se pak razmatraju shvatanja interpretacije, konstrukcije i njihovog odnosa, kao moguća objašnjenja situacija u kojima autoritativno tumačenje odstupa od očekivanja stručne i laičke javnosti. U tu svrhu, izlažu se savremena tekstualistička i intencionalistička (kognitivistička) shvatanja interpretacije i konstrukcije i upoređuju se sa savremenim skeptičkim shvatanjima. Uprkos jednostavnosti i intuitivnoj prihvatljivosti nekih kognitivističkih stanovišta, pokazuje se da skeptička shvatanja daju bolju teorijsku osnovu za razmatranje primjene i stvaranja prava od strane sudova. Samo razlikovanje između interpretacije i konstrukcije pokazuje se kao korisno teorijsko oruđe za objašnjenje postupanja sudova, kao i za preciziranje postojećih teorijskih razlikovanja., As part of their regular activities, courts attach meaning to legal texts to determine the normative situation of the parties to the dispute. The activity of attributing meaning to legal texts by the courts is commonly called authoritative interpretation of law. In many cases, the meaning attributed to the text by the court deviates significantly from what laymen and even lawyers would expect, and the deviations themselves are explained in different ways in legal theory. In the purpose of explanation, the terms creation and application of law, extensive and restrictive interpretation, secundum, praeter and contra legem adjudication are used. This paper introduces and explains the concepts of interpretation, construction and their relationship, as possible explanations of situations in which authoritative judicial interpretations deviate from the expectations of the professional and lay public. For this purpose, contemporary textualist and intentionalist (cognitivist) conceptions of interpretation and construction are presented and compared with contemporary skeptical (realist, antiformalist) conceptions. Despite the simplicity and intuitive acceptability of some cognitivist views, skepticism is shown to provide a better theoretical basis for considering the application and creation of rights by courts. The very distinction between interpretation and construction proves to be a useful theoretical tool for explaining the actions of courts, as well as for specifying existing theoretical distinctions.",
publisher = "Univerzitet Union - Pravni fakultet, Beograd",
journal = "Pravni zapisi",
title = "Interpretacija i konstrukcija - prilog razmatranju razlike između primjene prava i stvaranja prava, Interpretation and construction: An addendum to the discussion about creation and application of law",
pages = "61-29",
number = "1",
volume = "12",
doi = "10.5937/pravzap0-31882",
url = "conv_2817"
}
Spaić, B.. (2021). Interpretacija i konstrukcija - prilog razmatranju razlike između primjene prava i stvaranja prava. in Pravni zapisi
Univerzitet Union - Pravni fakultet, Beograd., 12(1), 29-61.
https://doi.org/10.5937/pravzap0-31882
conv_2817
Spaić B. Interpretacija i konstrukcija - prilog razmatranju razlike između primjene prava i stvaranja prava. in Pravni zapisi. 2021;12(1):29-61.
doi:10.5937/pravzap0-31882
conv_2817 .
Spaić, Bojan, "Interpretacija i konstrukcija - prilog razmatranju razlike između primjene prava i stvaranja prava" in Pravni zapisi, 12, no. 1 (2021):29-61,
https://doi.org/10.5937/pravzap0-31882 .,
conv_2817 .
2