Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima
Transformation of the polis and two sophistic reflections: Protagoras and Callicles
2021
Преузимање 🢃
Чланак у часопису (Објављена верзија)
CC BY
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Poredeći Protagorinu i Kaliklovu argumentaciju iz Platonovih spisa Protagora i Gorgija, nastojim da prikažem dva sofistička odgovora na neka pitanja koja su postavile društvene prilike u Atini V veka pre nove ere. Stavovi dvojice mislilaca sazdani su od podudarnih gradivnih elemenata: 1) posmatranja čoveka kao bića vođenog težnjom ka zadovoljstvu i željom da izbegne bol; 2) konceptualnog razdvajanja prirode od zakona; 3) moralnog suda koji svoje uporišne kriterijume pronalazi u prirodi; 4) zahteva da se zakon upodobi prirodnim merilima pravde i ispravnog života. Ključno mesto razlikovanja može se pronaći u Protagorinom mitu, na mestu na kojem on upućuje na razlike između prirodnih merila koja pripisujemo samo ljudima i onih koja povezujemo sa ostatkom prirodnog sveta. TA razlika čini ishode sa svim drugačijim: Protagorin demokratski čovek koji nastoji da utiče na ishode kolektivnog političkog odlučivanja u egalitarnoj zajednici suprotstavljen je Kaliklovom aristokrati koji (treba da) v...lada nad slabijima od sebe.
By comparing Protagoras and Callicles arguments, the author outlines two accounts that respond to the questions raised by the changing social realities of 5th century BC Athens. The two sophists views are comprised of several complementary elements: 1) viewing humans as beings driven by pursuit of pleasures and avoidance of pain; 2) distinguishing law from nature; 3) views of morality as grounded in nature; 4) demanding that laws be adjusted to natural standards of justice and good life. A key point of disagreement can be found in Protagoras myth, where he distinguishes between natural principles that apply only to humans and those that pertain to the rest of the natural world. This draws an important distinction between Protagoras and Callicles: Protagoras democratic man seeking to influence the outcomes of collective political decision-making in an egalitarian community is contrasted by Callicles aristocrat who is meant to freely govern over their inferiors.
Кључне речи:
zakon / Protagora / priroda / Kalikle / demokratija / virtue / Protagoras / nature / law / CalliclesИзвор:
Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 2021, 69, 3, 541-562Институција/група
Pravni fakultet / Faculty of Law University of BelgradeTY - JOUR AU - Simendić, Marko PY - 2021 UR - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1801 AB - Poredeći Protagorinu i Kaliklovu argumentaciju iz Platonovih spisa Protagora i Gorgija, nastojim da prikažem dva sofistička odgovora na neka pitanja koja su postavile društvene prilike u Atini V veka pre nove ere. Stavovi dvojice mislilaca sazdani su od podudarnih gradivnih elemenata: 1) posmatranja čoveka kao bića vođenog težnjom ka zadovoljstvu i željom da izbegne bol; 2) konceptualnog razdvajanja prirode od zakona; 3) moralnog suda koji svoje uporišne kriterijume pronalazi u prirodi; 4) zahteva da se zakon upodobi prirodnim merilima pravde i ispravnog života. Ključno mesto razlikovanja može se pronaći u Protagorinom mitu, na mestu na kojem on upućuje na razlike između prirodnih merila koja pripisujemo samo ljudima i onih koja povezujemo sa ostatkom prirodnog sveta. TA razlika čini ishode sa svim drugačijim: Protagorin demokratski čovek koji nastoji da utiče na ishode kolektivnog političkog odlučivanja u egalitarnoj zajednici suprotstavljen je Kaliklovom aristokrati koji (treba da) vlada nad slabijima od sebe. AB - By comparing Protagoras and Callicles arguments, the author outlines two accounts that respond to the questions raised by the changing social realities of 5th century BC Athens. The two sophists views are comprised of several complementary elements: 1) viewing humans as beings driven by pursuit of pleasures and avoidance of pain; 2) distinguishing law from nature; 3) views of morality as grounded in nature; 4) demanding that laws be adjusted to natural standards of justice and good life. A key point of disagreement can be found in Protagoras myth, where he distinguishes between natural principles that apply only to humans and those that pertain to the rest of the natural world. This draws an important distinction between Protagoras and Callicles: Protagoras democratic man seeking to influence the outcomes of collective political decision-making in an egalitarian community is contrasted by Callicles aristocrat who is meant to freely govern over their inferiors. T2 - Anali Pravnog fakulteta u Beogradu T1 - Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima T1 - Transformation of the polis and two sophistic reflections: Protagoras and Callicles EP - 562 IS - 3 SP - 541 VL - 69 DO - 10.51204/Anali_PFBU_21303A UR - conv_3361 ER -
@article{ author = "Simendić, Marko", year = "2021", abstract = "Poredeći Protagorinu i Kaliklovu argumentaciju iz Platonovih spisa Protagora i Gorgija, nastojim da prikažem dva sofistička odgovora na neka pitanja koja su postavile društvene prilike u Atini V veka pre nove ere. Stavovi dvojice mislilaca sazdani su od podudarnih gradivnih elemenata: 1) posmatranja čoveka kao bića vođenog težnjom ka zadovoljstvu i željom da izbegne bol; 2) konceptualnog razdvajanja prirode od zakona; 3) moralnog suda koji svoje uporišne kriterijume pronalazi u prirodi; 4) zahteva da se zakon upodobi prirodnim merilima pravde i ispravnog života. Ključno mesto razlikovanja može se pronaći u Protagorinom mitu, na mestu na kojem on upućuje na razlike između prirodnih merila koja pripisujemo samo ljudima i onih koja povezujemo sa ostatkom prirodnog sveta. TA razlika čini ishode sa svim drugačijim: Protagorin demokratski čovek koji nastoji da utiče na ishode kolektivnog političkog odlučivanja u egalitarnoj zajednici suprotstavljen je Kaliklovom aristokrati koji (treba da) vlada nad slabijima od sebe., By comparing Protagoras and Callicles arguments, the author outlines two accounts that respond to the questions raised by the changing social realities of 5th century BC Athens. The two sophists views are comprised of several complementary elements: 1) viewing humans as beings driven by pursuit of pleasures and avoidance of pain; 2) distinguishing law from nature; 3) views of morality as grounded in nature; 4) demanding that laws be adjusted to natural standards of justice and good life. A key point of disagreement can be found in Protagoras myth, where he distinguishes between natural principles that apply only to humans and those that pertain to the rest of the natural world. This draws an important distinction between Protagoras and Callicles: Protagoras democratic man seeking to influence the outcomes of collective political decision-making in an egalitarian community is contrasted by Callicles aristocrat who is meant to freely govern over their inferiors.", journal = "Anali Pravnog fakulteta u Beogradu", title = "Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima, Transformation of the polis and two sophistic reflections: Protagoras and Callicles", pages = "562-541", number = "3", volume = "69", doi = "10.51204/Anali_PFBU_21303A", url = "conv_3361" }
Simendić, M.. (2021). Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 69(3), 541-562. https://doi.org/10.51204/Anali_PFBU_21303A conv_3361
Simendić M. Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima. in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu. 2021;69(3):541-562. doi:10.51204/Anali_PFBU_21303A conv_3361 .
Simendić, Marko, "Protagora i Kalikle - politički preobražaj polisa i dva sofistička odjeka u Platonovim delima" in Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 69, no. 3 (2021):541-562, https://doi.org/10.51204/Anali_PFBU_21303A ., conv_3361 .