Projekat Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu: Savremeni problemi pravnog sistema Srbije

Link to this page

Projekat Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu: Savremeni problemi pravnog sistema Srbije

Authors

Publications

Od činjenica do istine u poreskom postupku

Ilić-Popov, Gordana; Popović, Dejan

(Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Ilić-Popov, Gordana
AU  - Popović, Dejan
PY  - 2023
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1393
AB  - Utvrđivanje poreza je glavni cilj poreskog upravnog odnosa, koji podrazumeva ustanovljavanje pojedinačne poreske obaveze konkretnog poreskog obveznika. Ono pretpostavlja prethodno prikupljanje svih činjenica koje mogu da doprinesu pravilnom i tačnom utvrđivanju poreske osnovice, a potom i iznosa poreskog duga. Zahtev koji se postavlja pred poreski organ je da ustanovi materijalnu istinu i stvarno stanje tako što će tačno i potpuno utvrditi sve poreskopravno relevantne činjenice na kojima će zasnovati svoje odluke, što je polazna hipoteza autora. Objektivne, verodostojne i obuhvatne činjenice utvrđene od strane Poreske uprave, odnosno prikupljene od poreskih obveznika ili trećih lica sprečavaju diskreciono rešavanje poreske upravne stvari i istovremeno obezbeđuju delotvornost i ekonomičnost poreskog postupka. Postizanje materijalne istine mora, pritom, da bude praćeno doslednim poštovanjem principa zakonitosti i jednakosti u oporezivanju.
AB  - Tax assessment, which implies the establishment of individual tax liability of the specific taxpayer, precedes tax collection. It presupposes the prior collection of all facts that can contribute to correct and accurate determination of the taxable base and, subsequently, the amount of the tax debt. In the modern information age, the possibility of finding out various facts has significantly increased, but they always require verification. The facts must reflect the tax situation of the taxpayer as objectively and completely as possible. However, the demand for equal treatment of taxpayers in the same or similar tax situations is faced with the reality in which the Tax Administration carries out a large number of tax procedures every year so that the standard of proof in the form of full conviction cannot be achieved. The authors' initial hypothesis is that the tax authorities should base their tax decisions on all tax-relevant facts which enable them to come to the substantive truth in the tax procedure. Objective, credible and comprehensive facts which are determined by the Tax Administration and collected from taxpayers or third parties prevent discretionary resolution of tax administrative matters and, concurrently, ensure the effectiveness and economy of tax procedure. The "path" to establish a tax solution based on the correct application of the material tax law is not always quick and simple, but it is important to arrive at substantive truth through established facts. Achieving the substantive truth must be accompanied by consistent observance of the principles of legality and equality in taxation.
PB  - Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš
T2  - Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu
T1  - Od činjenica do istine u poreskom postupku
T1  - From facts to truth in tax procedure
EP  - 35
IS  - 98
SP  - 15
VL  - 62
DO  - 10.5937/zrpfn1-45264
UR  - conv_1694
ER  - 
@article{
author = "Ilić-Popov, Gordana and Popović, Dejan",
year = "2023",
abstract = "Utvrđivanje poreza je glavni cilj poreskog upravnog odnosa, koji podrazumeva ustanovljavanje pojedinačne poreske obaveze konkretnog poreskog obveznika. Ono pretpostavlja prethodno prikupljanje svih činjenica koje mogu da doprinesu pravilnom i tačnom utvrđivanju poreske osnovice, a potom i iznosa poreskog duga. Zahtev koji se postavlja pred poreski organ je da ustanovi materijalnu istinu i stvarno stanje tako što će tačno i potpuno utvrditi sve poreskopravno relevantne činjenice na kojima će zasnovati svoje odluke, što je polazna hipoteza autora. Objektivne, verodostojne i obuhvatne činjenice utvrđene od strane Poreske uprave, odnosno prikupljene od poreskih obveznika ili trećih lica sprečavaju diskreciono rešavanje poreske upravne stvari i istovremeno obezbeđuju delotvornost i ekonomičnost poreskog postupka. Postizanje materijalne istine mora, pritom, da bude praćeno doslednim poštovanjem principa zakonitosti i jednakosti u oporezivanju., Tax assessment, which implies the establishment of individual tax liability of the specific taxpayer, precedes tax collection. It presupposes the prior collection of all facts that can contribute to correct and accurate determination of the taxable base and, subsequently, the amount of the tax debt. In the modern information age, the possibility of finding out various facts has significantly increased, but they always require verification. The facts must reflect the tax situation of the taxpayer as objectively and completely as possible. However, the demand for equal treatment of taxpayers in the same or similar tax situations is faced with the reality in which the Tax Administration carries out a large number of tax procedures every year so that the standard of proof in the form of full conviction cannot be achieved. The authors' initial hypothesis is that the tax authorities should base their tax decisions on all tax-relevant facts which enable them to come to the substantive truth in the tax procedure. Objective, credible and comprehensive facts which are determined by the Tax Administration and collected from taxpayers or third parties prevent discretionary resolution of tax administrative matters and, concurrently, ensure the effectiveness and economy of tax procedure. The "path" to establish a tax solution based on the correct application of the material tax law is not always quick and simple, but it is important to arrive at substantive truth through established facts. Achieving the substantive truth must be accompanied by consistent observance of the principles of legality and equality in taxation.",
publisher = "Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš",
journal = "Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu",
title = "Od činjenica do istine u poreskom postupku, From facts to truth in tax procedure",
pages = "35-15",
number = "98",
volume = "62",
doi = "10.5937/zrpfn1-45264",
url = "conv_1694"
}
Ilić-Popov, G.,& Popović, D.. (2023). Od činjenica do istine u poreskom postupku. in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu
Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš., 62(98), 15-35.
https://doi.org/10.5937/zrpfn1-45264
conv_1694
Ilić-Popov G, Popović D. Od činjenica do istine u poreskom postupku. in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu. 2023;62(98):15-35.
doi:10.5937/zrpfn1-45264
conv_1694 .
Ilić-Popov, Gordana, Popović, Dejan, "Od činjenica do istine u poreskom postupku" in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, 62, no. 98 (2023):15-35,
https://doi.org/10.5937/zrpfn1-45264 .,
conv_1694 .

Poziv na ponudu iz ugla uporednog i srpskog prava

Džipković, Ksenija

(Univerzitet u Novom Sadu - Pravni fakultet, Novi Sad, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Džipković, Ksenija
PY  - 2023
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1405
AB  - Autorka polazi od analize poziva na ponudu, karakteristika i pravnih posledica ove ugovorne inicijative. Njene specifičnosti izdvojene su i kroz poređenje sa drugim ugovornim inicijativama - ponudom, pozivom na pregovore, jednostranim obećanjem i javnim obećanjem nagrade. Centralni deo rada je posvećen analizi slučajeva koji se smatraju ponudom u srpskom, francuskom, švajcarskom, nemačkom i engleskom pravu. To su reklame, oglasi, katalozi i njima slična oglašavanja, izlaganje robe sa ili bez označene cene, aukcije i tenderi. Prikazana je i pravna priroda onlajn oglasa i aukcija. Autorka nastoji da objasni razloge konkretnih uporednopravnih rešenja i izvede zaključke koji opravdavaju kvalifikaciju ugovornih inicijativa kao poziva na ponudu, odnosno kritikuje predočena rešenja. Takođe, posebna pažnja je posvećena analizi srpskog pozitivnog prava, čije odredbe se porede sa rešenjima drugih pravnih sistema, od kojih su neka poslužila kao uzor našem zakonodavcu.
AB  - The author begins with an analysis of an invitation to treat, its characteristics and legal consequences. Its peculiarities are also highlighted through comparison with other contractual initiatives - an offer, an invitation to negotiations, a unilateral promise, and a public promise of reward. The central part of the work is devoted to the analysis of cases that are qualified as the invitation to treat in Serbian, French, Swiss, German, and English law. These are advertisements, dis play of goods with or without a marked price, auctions, and tenders. The legal nature of online advertisements and online auctions is presented as well. The author explains the reasons for specific comparative law solutions and draws conclusions that justify the qualification of contractual initiatives as invitations to treat or she criticizes the solutions presented. Also, attention is devoted to the analysis of Serbian positive law since its provisions are compared with the solutions of other legal systems. Furthermore, some of those provisions served as a model for Serbian legislator.
PB  - Univerzitet u Novom Sadu - Pravni fakultet, Novi Sad
T2  - Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
T1  - Poziv na ponudu iz ugla uporednog i srpskog prava
T1  - Invitation to treat from the perspective of comparative and Serbian law
EP  - 793
IS  - 3
SP  - 769
VL  - 57
DO  - 10.5937/zrpfns57-46897
UR  - conv_2605
ER  - 
@article{
author = "Džipković, Ksenija",
year = "2023",
abstract = "Autorka polazi od analize poziva na ponudu, karakteristika i pravnih posledica ove ugovorne inicijative. Njene specifičnosti izdvojene su i kroz poređenje sa drugim ugovornim inicijativama - ponudom, pozivom na pregovore, jednostranim obećanjem i javnim obećanjem nagrade. Centralni deo rada je posvećen analizi slučajeva koji se smatraju ponudom u srpskom, francuskom, švajcarskom, nemačkom i engleskom pravu. To su reklame, oglasi, katalozi i njima slična oglašavanja, izlaganje robe sa ili bez označene cene, aukcije i tenderi. Prikazana je i pravna priroda onlajn oglasa i aukcija. Autorka nastoji da objasni razloge konkretnih uporednopravnih rešenja i izvede zaključke koji opravdavaju kvalifikaciju ugovornih inicijativa kao poziva na ponudu, odnosno kritikuje predočena rešenja. Takođe, posebna pažnja je posvećena analizi srpskog pozitivnog prava, čije odredbe se porede sa rešenjima drugih pravnih sistema, od kojih su neka poslužila kao uzor našem zakonodavcu., The author begins with an analysis of an invitation to treat, its characteristics and legal consequences. Its peculiarities are also highlighted through comparison with other contractual initiatives - an offer, an invitation to negotiations, a unilateral promise, and a public promise of reward. The central part of the work is devoted to the analysis of cases that are qualified as the invitation to treat in Serbian, French, Swiss, German, and English law. These are advertisements, dis play of goods with or without a marked price, auctions, and tenders. The legal nature of online advertisements and online auctions is presented as well. The author explains the reasons for specific comparative law solutions and draws conclusions that justify the qualification of contractual initiatives as invitations to treat or she criticizes the solutions presented. Also, attention is devoted to the analysis of Serbian positive law since its provisions are compared with the solutions of other legal systems. Furthermore, some of those provisions served as a model for Serbian legislator.",
publisher = "Univerzitet u Novom Sadu - Pravni fakultet, Novi Sad",
journal = "Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad",
title = "Poziv na ponudu iz ugla uporednog i srpskog prava, Invitation to treat from the perspective of comparative and Serbian law",
pages = "793-769",
number = "3",
volume = "57",
doi = "10.5937/zrpfns57-46897",
url = "conv_2605"
}
Džipković, K.. (2023). Poziv na ponudu iz ugla uporednog i srpskog prava. in Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
Univerzitet u Novom Sadu - Pravni fakultet, Novi Sad., 57(3), 769-793.
https://doi.org/10.5937/zrpfns57-46897
conv_2605
Džipković K. Poziv na ponudu iz ugla uporednog i srpskog prava. in Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad. 2023;57(3):769-793.
doi:10.5937/zrpfns57-46897
conv_2605 .
Džipković, Ksenija, "Poziv na ponudu iz ugla uporednog i srpskog prava" in Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad, 57, no. 3 (2023):769-793,
https://doi.org/10.5937/zrpfns57-46897 .,
conv_2605 .

Neustavnost Zakona o opštem upravnom postupku - Ustavni sud kao 'pozitivni zakonodavac'

Cucić, Vuk

(Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Cucić, Vuk
PY  - 2023
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1392
AB  - Ustavni sud je oglasio neustavnom odredbu čl. 178, st. 3 ZUP, kojom je određen objektivni rok za ponavljanje upravnog postupka. Ustavni sud je utvrdio da je postojanje pomenutog roka neustavno u odnosu na dva od 12 razloga za ponavljanje postupka, konkretno, kad do ponavljanja postupka dolazi usled toga što su Ustavni sud po ustavnoj žalbi ili Evropski sud po predstavci utvrdili da je rešenjem donetim u upravnom postupku povređeno neko Ustavom ili Evropskom konvencijom zajemčeno pravo. Nažalost, odredba čl. 178, st. 3 ZUP propisivala je objektivni rok za svih 12 razloga za ponavljanje postupka. Njenim uklanjanjem je Ustavni sud izašao iz svoje uloge 'negativnog zakonodavca', te umesto zakonodavca izvršio pravno-politički izbor, uklanjajući i delove norme koji nisu nesaglasni sa Ustavom. Autor kritički sagledava predmetnu odluku Ustavnog suda, sa stanovišta njenog obima, njene pravne osnovanosti i njenih posledica. Kritici je podvrgnuta i uloga zakonodavca, koji je propustio priliku da izmeni odnosnu odredbu tokom šest meseci koje mu je na raspolaganju ostavio Ustavni sud.
AB  - The Constitutional Court of Serbia declared Article 178(3) of the General Administra-tive Procedure Act (GAPA) unconstitutional. This provision sets an objective deadline for reopening of the administrative procedure. The Constitutional Court found that this deadline is unconstitutional when the procedure is reopened as a result of the Constitutional Court decision on constitutional appeal or the ECtHR judgment determining that a decision rendered in an administrative proceeding violated a right guaranteed by the Constitution or the European Convention on Human Rights (ECHR). Unfortunately, the said GAPA provision prescribed an objective deadline for other 10 reasons for reopening of the procedure. By declaring this provision unconstitutional, the Constitutional Court stepped out of its role of the 'negative legislator' and made a legislative choice instead of the legislator, by removing par-ts of the norm that are not inconsistent with the Constitution. When making this decision, the Constitutional Court relied on its previous decisions, which removed the same provisions on the objective deadline for reopening of the civil litigation and misdemeanor proceedings. The Constitutional Court ignored the fact that this is an administrative procedure and, erroneously, referred to the inconsistency of the GAPA with the provisions of the Constitution and the ECHR, which guarantee the right to a fair trial, judicial protection and legal remedy. The second, equally unfounded, premise on which the Constitutional Court based its decision is the be-lief that the abolition of the objective deadline for reopening of the administrative procedure was necessary in order to enable the removal of the consequences of violations of the rights determined by the Constitutional Court or the ECtHR. By leaving only a subjective deadline, which is difficult to prove in practice, the level of legal certainty has been lowered. Finally, in its case law, the ECtHR considered that the existence of a limitless possibility of the official removal of final legal acts constituted a violation of Article 6 of the ECHR. The Constitutional Court's abolition of the objective deadline for reopening of the procedure has made this possible.
PB  - Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš
T2  - Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu
T1  - Neustavnost Zakona o opštem upravnom postupku - Ustavni sud kao 'pozitivni zakonodavac'
T1  - Unconstitutionality of the General Administrative Procedure Act: The Constitutional Court as the 'positive legislator'
EP  - 193
IS  - 98
SP  - 175
VL  - 62
DO  - 10.5937/zrpfn1-43808
UR  - conv_1695
ER  - 
@article{
author = "Cucić, Vuk",
year = "2023",
abstract = "Ustavni sud je oglasio neustavnom odredbu čl. 178, st. 3 ZUP, kojom je određen objektivni rok za ponavljanje upravnog postupka. Ustavni sud je utvrdio da je postojanje pomenutog roka neustavno u odnosu na dva od 12 razloga za ponavljanje postupka, konkretno, kad do ponavljanja postupka dolazi usled toga što su Ustavni sud po ustavnoj žalbi ili Evropski sud po predstavci utvrdili da je rešenjem donetim u upravnom postupku povređeno neko Ustavom ili Evropskom konvencijom zajemčeno pravo. Nažalost, odredba čl. 178, st. 3 ZUP propisivala je objektivni rok za svih 12 razloga za ponavljanje postupka. Njenim uklanjanjem je Ustavni sud izašao iz svoje uloge 'negativnog zakonodavca', te umesto zakonodavca izvršio pravno-politički izbor, uklanjajući i delove norme koji nisu nesaglasni sa Ustavom. Autor kritički sagledava predmetnu odluku Ustavnog suda, sa stanovišta njenog obima, njene pravne osnovanosti i njenih posledica. Kritici je podvrgnuta i uloga zakonodavca, koji je propustio priliku da izmeni odnosnu odredbu tokom šest meseci koje mu je na raspolaganju ostavio Ustavni sud., The Constitutional Court of Serbia declared Article 178(3) of the General Administra-tive Procedure Act (GAPA) unconstitutional. This provision sets an objective deadline for reopening of the administrative procedure. The Constitutional Court found that this deadline is unconstitutional when the procedure is reopened as a result of the Constitutional Court decision on constitutional appeal or the ECtHR judgment determining that a decision rendered in an administrative proceeding violated a right guaranteed by the Constitution or the European Convention on Human Rights (ECHR). Unfortunately, the said GAPA provision prescribed an objective deadline for other 10 reasons for reopening of the procedure. By declaring this provision unconstitutional, the Constitutional Court stepped out of its role of the 'negative legislator' and made a legislative choice instead of the legislator, by removing par-ts of the norm that are not inconsistent with the Constitution. When making this decision, the Constitutional Court relied on its previous decisions, which removed the same provisions on the objective deadline for reopening of the civil litigation and misdemeanor proceedings. The Constitutional Court ignored the fact that this is an administrative procedure and, erroneously, referred to the inconsistency of the GAPA with the provisions of the Constitution and the ECHR, which guarantee the right to a fair trial, judicial protection and legal remedy. The second, equally unfounded, premise on which the Constitutional Court based its decision is the be-lief that the abolition of the objective deadline for reopening of the administrative procedure was necessary in order to enable the removal of the consequences of violations of the rights determined by the Constitutional Court or the ECtHR. By leaving only a subjective deadline, which is difficult to prove in practice, the level of legal certainty has been lowered. Finally, in its case law, the ECtHR considered that the existence of a limitless possibility of the official removal of final legal acts constituted a violation of Article 6 of the ECHR. The Constitutional Court's abolition of the objective deadline for reopening of the procedure has made this possible.",
publisher = "Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš",
journal = "Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu",
title = "Neustavnost Zakona o opštem upravnom postupku - Ustavni sud kao 'pozitivni zakonodavac', Unconstitutionality of the General Administrative Procedure Act: The Constitutional Court as the 'positive legislator'",
pages = "193-175",
number = "98",
volume = "62",
doi = "10.5937/zrpfn1-43808",
url = "conv_1695"
}
Cucić, V.. (2023). Neustavnost Zakona o opštem upravnom postupku - Ustavni sud kao 'pozitivni zakonodavac'. in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu
Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš., 62(98), 175-193.
https://doi.org/10.5937/zrpfn1-43808
conv_1695
Cucić V. Neustavnost Zakona o opštem upravnom postupku - Ustavni sud kao 'pozitivni zakonodavac'. in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu. 2023;62(98):175-193.
doi:10.5937/zrpfn1-43808
conv_1695 .
Cucić, Vuk, "Neustavnost Zakona o opštem upravnom postupku - Ustavni sud kao 'pozitivni zakonodavac'" in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, 62, no. 98 (2023):175-193,
https://doi.org/10.5937/zrpfn1-43808 .,
conv_1695 .

Odnos između zabrane proterivanja i zabrane kolektivnog proterivanja u kontekstu pristupa teritoriji - standardi Evropskog suda za ljudska prava i njihov značaj za pravni sistem Republike Srbije

Čučković, Bojana

(Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Čučković, Bojana
PY  - 2023
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1391
AB  - Član 3. EKLjP dugo je dominirao u slučajevima koji su se ticali uskraćivanja pristupa teritoriji država ugovornica licima kojima je potrebna međunarodna zaštita. Međutim, poslednjih godina je za izgradnju standarda u vezi s pristupom teritoriji od sve većeg značaja i praksa Evropskog suda u vezi s članom 4 Protokola broj 4. S obzirom na okolnost da uslovi za pristup teritoriji nisu istovetni kada se predstavka razmatra u vezi sa članom 3. ili članom 4. Protokola br. 4, postavlja se pitanje njihovog međusobnog odnosa. Autorka je bila podstaknuta da ispita ovo pitanje kratkom konstatacijom Suda u predmetu Šarifi da odnos između tumačenja polja primene člana 4. Protokola br. 4 i domašaja načela non-refoulement nije bez značaja i naknadnim redovnim uključivanjem razmatranja člana 3. u kontekstu ispitivanja dostupnosti načina legalnog ulaska, novog standarda uvedenog u kontroverznoj presudi Velikog veća u slučaju N.D. i N.T.. Nakon izlaganja osnovnih i dobro poznatih razlika između načela non-refoulement i zabrane kolektivnog proterivanja, u radu se ispituje tvrdnja da su zabrana proterivanja i zabrana kolektivnog proterivanja odvojene zabrane koje imaju samostalno postojanje, ali koje su, u specifičnom kontekstu pristupa teritoriji, međusobno višestruko povezane. U radu se iznosi i kritika pojedinih standarda koje je u vezi s pristupom teritoriji iznedrila skorija praksa Suda u slučajevima kolektivnog proterivanja, te ukazuje na korektivni značaj načela non-refoulement. Takođe, u radu se pruža pregled pravnog okvira Republike Srbije relevantnog za pristup teritoriji i ukazuje na to kako treba tumačiti pojedine odredbe srpskih propisa da bi njihova primena bila u skladu s međunarodnim standardima.
AB  - This article examines the relationship between the prohibition of refoulement contained in Article 3 of the European Convention on Human Rights and the prohibition of collective expulsion of aliens guaranteed by Article 4 of Protocol No. 4. After identifying common and distinctive elements of the two provisions, the author tests the main hypothesis that the prohibition of refoulement and the prohibition of collective expulsion are separate prohibitions with an independent existence but that they are intertwined in a variety of ways in the specific context of access to territory. The analysis has led to the conclusion that, despite the open questions that remain, the linkage between the two provisions can be used for corrective purposes, particularly in light of the recent lowering of standards by the ECtHR in relation to the prohibition of collective expulsion. It is also suggested that the difference between the positive obligations contained in the two ECHR articles has no significance for the authorities acting on the ground. As the protection afforded by the two prohibitions is complementary , national authorities must ensure that both border practices at and outside the means of legal entry comply with the ECHR standards in relation to both provisions.
PB  - Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš
T2  - Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu
T1  - Odnos između zabrane proterivanja i zabrane kolektivnog proterivanja u kontekstu pristupa teritoriji - standardi Evropskog suda za ljudska prava i njihov značaj za pravni sistem Republike Srbije
T1  - The relationship between the prohibition of refoulement and the prohibition of collective expulsion in the context of access to territory: Standards of the European Court of Human Rights and their relevance for the legal system of the Republic of Serbia
EP  - 76
IS  - 99
SP  - 57
VL  - 62
DO  - 10.5937/zrpfn0-45584
UR  - conv_1696
ER  - 
@article{
author = "Čučković, Bojana",
year = "2023",
abstract = "Član 3. EKLjP dugo je dominirao u slučajevima koji su se ticali uskraćivanja pristupa teritoriji država ugovornica licima kojima je potrebna međunarodna zaštita. Međutim, poslednjih godina je za izgradnju standarda u vezi s pristupom teritoriji od sve većeg značaja i praksa Evropskog suda u vezi s članom 4 Protokola broj 4. S obzirom na okolnost da uslovi za pristup teritoriji nisu istovetni kada se predstavka razmatra u vezi sa članom 3. ili članom 4. Protokola br. 4, postavlja se pitanje njihovog međusobnog odnosa. Autorka je bila podstaknuta da ispita ovo pitanje kratkom konstatacijom Suda u predmetu Šarifi da odnos između tumačenja polja primene člana 4. Protokola br. 4 i domašaja načela non-refoulement nije bez značaja i naknadnim redovnim uključivanjem razmatranja člana 3. u kontekstu ispitivanja dostupnosti načina legalnog ulaska, novog standarda uvedenog u kontroverznoj presudi Velikog veća u slučaju N.D. i N.T.. Nakon izlaganja osnovnih i dobro poznatih razlika između načela non-refoulement i zabrane kolektivnog proterivanja, u radu se ispituje tvrdnja da su zabrana proterivanja i zabrana kolektivnog proterivanja odvojene zabrane koje imaju samostalno postojanje, ali koje su, u specifičnom kontekstu pristupa teritoriji, međusobno višestruko povezane. U radu se iznosi i kritika pojedinih standarda koje je u vezi s pristupom teritoriji iznedrila skorija praksa Suda u slučajevima kolektivnog proterivanja, te ukazuje na korektivni značaj načela non-refoulement. Takođe, u radu se pruža pregled pravnog okvira Republike Srbije relevantnog za pristup teritoriji i ukazuje na to kako treba tumačiti pojedine odredbe srpskih propisa da bi njihova primena bila u skladu s međunarodnim standardima., This article examines the relationship between the prohibition of refoulement contained in Article 3 of the European Convention on Human Rights and the prohibition of collective expulsion of aliens guaranteed by Article 4 of Protocol No. 4. After identifying common and distinctive elements of the two provisions, the author tests the main hypothesis that the prohibition of refoulement and the prohibition of collective expulsion are separate prohibitions with an independent existence but that they are intertwined in a variety of ways in the specific context of access to territory. The analysis has led to the conclusion that, despite the open questions that remain, the linkage between the two provisions can be used for corrective purposes, particularly in light of the recent lowering of standards by the ECtHR in relation to the prohibition of collective expulsion. It is also suggested that the difference between the positive obligations contained in the two ECHR articles has no significance for the authorities acting on the ground. As the protection afforded by the two prohibitions is complementary , national authorities must ensure that both border practices at and outside the means of legal entry comply with the ECHR standards in relation to both provisions.",
publisher = "Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš",
journal = "Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu",
title = "Odnos između zabrane proterivanja i zabrane kolektivnog proterivanja u kontekstu pristupa teritoriji - standardi Evropskog suda za ljudska prava i njihov značaj za pravni sistem Republike Srbije, The relationship between the prohibition of refoulement and the prohibition of collective expulsion in the context of access to territory: Standards of the European Court of Human Rights and their relevance for the legal system of the Republic of Serbia",
pages = "76-57",
number = "99",
volume = "62",
doi = "10.5937/zrpfn0-45584",
url = "conv_1696"
}
Čučković, B.. (2023). Odnos između zabrane proterivanja i zabrane kolektivnog proterivanja u kontekstu pristupa teritoriji - standardi Evropskog suda za ljudska prava i njihov značaj za pravni sistem Republike Srbije. in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu
Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš., 62(99), 57-76.
https://doi.org/10.5937/zrpfn0-45584
conv_1696
Čučković B. Odnos između zabrane proterivanja i zabrane kolektivnog proterivanja u kontekstu pristupa teritoriji - standardi Evropskog suda za ljudska prava i njihov značaj za pravni sistem Republike Srbije. in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu. 2023;62(99):57-76.
doi:10.5937/zrpfn0-45584
conv_1696 .
Čučković, Bojana, "Odnos između zabrane proterivanja i zabrane kolektivnog proterivanja u kontekstu pristupa teritoriji - standardi Evropskog suda za ljudska prava i njihov značaj za pravni sistem Republike Srbije" in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, 62, no. 99 (2023):57-76,
https://doi.org/10.5937/zrpfn0-45584 .,
conv_1696 .

Obavezujuće dejstvo pojedinačnih pravnih akata - dejstvo presude krivičnog suda u pravnom poretku

Jakšić, Aleksandar

(Savez udruženja pravnika Srbije, Beograd, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Jakšić, Aleksandar
PY  - 2023
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1433
AB  - Jedinstvo pravnog poretka je temelj pravne države. Ono podrazumeva i unutrašnju harmoniju odlučivanja, tj. odsustvo protivrečnih sudskih odluka u jedinstvenom pravnom sistemu. Da bi se ovaj ideal ostvario nužno je da pravni sistem predvidi da pravnosnažni i konačni pojedinačni pravni akti međusobno obavezuju državne organe. Jedinstvo pravnog sistema naročito garantuje vezanost građanskog suda osuđujućim pravnosnažnim presudama krivičnog suda. Ali i oslobađajućim, kada se njima rešava kakvo prethodno pitanje koje je od značaja za odlučivanje u građanskom postupku. Vezanost građanskog suda presudama krivičnog obezbeđena je tek kada se pravnosnažnoj presudi krivičnog suda prizna dejstvo erga omnes. Iz ugla posmatranja Ustava Srbije, kao i Evropske konvencije o ljudskim pravima i osnovnim slobodama principi samostalnosti sudova u donošenju odluka, njihova vezanost Ustavom i zakonom nisu smetnja da zakonodavac odredi da pravnosnažna presuda krivičnog suda obavezuje građanski sud. Da bi se postigla pravna sigurnost i predvidivost, izbegla mogućnost donošenja protivrečnih sudskih odluka nužno je da se zadre u decenijama važeća shvatanja o predmetu spora i o granicama pravnosnažnosti sudskih judikata. Takođe, nužno je proširiti domašaj primene principa venire contra factum proprium i prekluzije radi ostvarenja procesnopravne pravičnosti.
AB  - The unity of the legal order is the foundation of the rule of law. It also implies the internal harmony of decision-making, ie. the absence of contradictory court decisions in the unified legal system. In order to realize this ideal, it is necessary for the legal system to foresee that legally binding and final individual legal acts mutually bind state bodies. The unity of the legal system can be only achieved when the system provides that conviction judgment rendered by a criminal court bind civil court in the subsequent civil proceedings. Civil courts should be also bound by a decision rendered by a criminal court if the defendant is acquitted of the charge, in case criminal court has solved some preliminary question that is important for deciding in civil proceedings. Such a system exists in Austria and Serbia. In principle, a verdict rendered by a criminal court should produce effects erga omnes. On the other hand, in Germany and Anglo-Saxon legal systems, the principle of independence of criminal and civil justice applies. However, the difference between the previous and the latter system is not as significant as it seems at first glance, because the judgment of the criminal court in civil proceedings has a significant probative value. From the point of view of the Constitution of Serbia, as well as the European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms, the principles of independence of the courts in making decisions, the requirement that a court must only be bound by the Constitution and the law are not an obstacle for the legislator to determine that the final judgment of the criminal court binds the civil court. The principle of res judicata, which forms one of the foundations of the rule of law, is much broader in Anglo-Saxon than in Euro-continental law. This particularly applies to the application of the institute issue or collateral estoppel which derives from the Roman principle of venire contra factum proprium. The principle serves to prevent substantial injustice. The principle of the rule of law requires legal certainty and predictability which implies the absence of contradictory court decisions in a unified legal system. In order to avoid the possibility of making contradictory court decisions, it is necessary to reexamine the ambit of the res judicata principle and to extend the application of the principle of venire contra factum proprium and preclusion in order to achieve procedural fairness.
PB  - Savez udruženja pravnika Srbije, Beograd
T2  - Arhiv za pravne i društvene nauke
T1  - Obavezujuće dejstvo pojedinačnih pravnih akata - dejstvo presude krivičnog suda u pravnom poretku
T1  - Binding effect of individual legal acts: The effect of a criminal court verdict in the legal system
EP  - 60
IS  - 2
SP  - 9
VL  - 118
DO  - 10.5937/adpn2302009J
UR  - conv_888
ER  - 
@article{
author = "Jakšić, Aleksandar",
year = "2023",
abstract = "Jedinstvo pravnog poretka je temelj pravne države. Ono podrazumeva i unutrašnju harmoniju odlučivanja, tj. odsustvo protivrečnih sudskih odluka u jedinstvenom pravnom sistemu. Da bi se ovaj ideal ostvario nužno je da pravni sistem predvidi da pravnosnažni i konačni pojedinačni pravni akti međusobno obavezuju državne organe. Jedinstvo pravnog sistema naročito garantuje vezanost građanskog suda osuđujućim pravnosnažnim presudama krivičnog suda. Ali i oslobađajućim, kada se njima rešava kakvo prethodno pitanje koje je od značaja za odlučivanje u građanskom postupku. Vezanost građanskog suda presudama krivičnog obezbeđena je tek kada se pravnosnažnoj presudi krivičnog suda prizna dejstvo erga omnes. Iz ugla posmatranja Ustava Srbije, kao i Evropske konvencije o ljudskim pravima i osnovnim slobodama principi samostalnosti sudova u donošenju odluka, njihova vezanost Ustavom i zakonom nisu smetnja da zakonodavac odredi da pravnosnažna presuda krivičnog suda obavezuje građanski sud. Da bi se postigla pravna sigurnost i predvidivost, izbegla mogućnost donošenja protivrečnih sudskih odluka nužno je da se zadre u decenijama važeća shvatanja o predmetu spora i o granicama pravnosnažnosti sudskih judikata. Takođe, nužno je proširiti domašaj primene principa venire contra factum proprium i prekluzije radi ostvarenja procesnopravne pravičnosti., The unity of the legal order is the foundation of the rule of law. It also implies the internal harmony of decision-making, ie. the absence of contradictory court decisions in the unified legal system. In order to realize this ideal, it is necessary for the legal system to foresee that legally binding and final individual legal acts mutually bind state bodies. The unity of the legal system can be only achieved when the system provides that conviction judgment rendered by a criminal court bind civil court in the subsequent civil proceedings. Civil courts should be also bound by a decision rendered by a criminal court if the defendant is acquitted of the charge, in case criminal court has solved some preliminary question that is important for deciding in civil proceedings. Such a system exists in Austria and Serbia. In principle, a verdict rendered by a criminal court should produce effects erga omnes. On the other hand, in Germany and Anglo-Saxon legal systems, the principle of independence of criminal and civil justice applies. However, the difference between the previous and the latter system is not as significant as it seems at first glance, because the judgment of the criminal court in civil proceedings has a significant probative value. From the point of view of the Constitution of Serbia, as well as the European Convention on Human Rights and Fundamental Freedoms, the principles of independence of the courts in making decisions, the requirement that a court must only be bound by the Constitution and the law are not an obstacle for the legislator to determine that the final judgment of the criminal court binds the civil court. The principle of res judicata, which forms one of the foundations of the rule of law, is much broader in Anglo-Saxon than in Euro-continental law. This particularly applies to the application of the institute issue or collateral estoppel which derives from the Roman principle of venire contra factum proprium. The principle serves to prevent substantial injustice. The principle of the rule of law requires legal certainty and predictability which implies the absence of contradictory court decisions in a unified legal system. In order to avoid the possibility of making contradictory court decisions, it is necessary to reexamine the ambit of the res judicata principle and to extend the application of the principle of venire contra factum proprium and preclusion in order to achieve procedural fairness.",
publisher = "Savez udruženja pravnika Srbije, Beograd",
journal = "Arhiv za pravne i društvene nauke",
title = "Obavezujuće dejstvo pojedinačnih pravnih akata - dejstvo presude krivičnog suda u pravnom poretku, Binding effect of individual legal acts: The effect of a criminal court verdict in the legal system",
pages = "60-9",
number = "2",
volume = "118",
doi = "10.5937/adpn2302009J",
url = "conv_888"
}
Jakšić, A.. (2023). Obavezujuće dejstvo pojedinačnih pravnih akata - dejstvo presude krivičnog suda u pravnom poretku. in Arhiv za pravne i društvene nauke
Savez udruženja pravnika Srbije, Beograd., 118(2), 9-60.
https://doi.org/10.5937/adpn2302009J
conv_888
Jakšić A. Obavezujuće dejstvo pojedinačnih pravnih akata - dejstvo presude krivičnog suda u pravnom poretku. in Arhiv za pravne i društvene nauke. 2023;118(2):9-60.
doi:10.5937/adpn2302009J
conv_888 .
Jakšić, Aleksandar, "Obavezujuće dejstvo pojedinačnih pravnih akata - dejstvo presude krivičnog suda u pravnom poretku" in Arhiv za pravne i društvene nauke, 118, no. 2 (2023):9-60,
https://doi.org/10.5937/adpn2302009J .,
conv_888 .

Efikasnost zajedničkog istražnog tima kao instrumenta za prikupljanje i razmenu dokaza u prekograničnim istragama

Lukić-Radović, Maja; Manojlović-Nedeljković, Milena

(Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Lukić-Radović, Maja
AU  - Manojlović-Nedeljković, Milena
PY  - 2023
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1396
AB  - U ovom radu se na prvom mestu razmatra pravni okvir za formiranje i funkcionisanje zajedničkog istražnog tima na nivou Evropske unije, sa naglaskom na posledicama koje ova pravila mogu imati na uobličavanje zakonodavnog okvira Republike Srbije u ovoj oblasti, koji takođe predstavlja predmet analize autora, pri čemu je posebna pažnja posvećena praktičnim razmatranjima u postupku formiranja zajedničkog istražnog tima i originalnim elementima ovog progresivnog sredstva međunarodne saradnje. Drugo žarište ovog rada je podrška koju Evrodžast može pružiti u postupku formiranja i funkcionisanja zajedničkih istražnih timova čiji su učesnici kako države članice Evropske unije, tako i države koje nisu članice Evropske unije, te se u radu takođe razmatra i saradnja Republike Srbije sa Evrodžastom i predstavljaju mogućnosti za dalje unapređivanje međunarodne saradnje sa državama članicama Evropske unije nakon potpisivanja Sporazuma o saradnji Evrodžasta i Republike Srbije 2019. godine, uz navođenje primera zajedničkog istražnog tima koji je podržan od strane Evrodžasta, kao ilustracije prednosti ovog instrumenta međunarodne saradnje.
AB  - This paper primarily considers the legal framework for the formation and functioning of a joint investigation team at the level of the European Union, with specific reference to the consequences that these rules may have on shaping the legislative framework of the Republic of Serbia in this area. In analyzing the Serbian normative framework, the authors particularly focus on practical considerations in the process of setting up of a joint investigation team and the original elements of this progressive tool of international cooperation, established and funded by Eurojust (EU Agency for Criminal Justice Cooperation). The second focal point of this paper is the support that may be provided by Eurojust in the process of formation and functioning of joint investigative teams, whose participants include both EU Member States and non-EU countries. In this regard, the authors consider the cooperation of the Republic of Serbia with Eurojust and present the opportunities for further strengthening of international cooperation with the EU Member States Union after signing the Cooperation Agreement between Eurojust and the Republic of Serbia in 2019. The advantages of this instrument of international cooperation are illustrated by referring to successful examples of joint investigation teams supported by Eurojust.
PB  - Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš
T2  - Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu
T1  - Efikasnost zajedničkog istražnog tima kao instrumenta za prikupljanje i razmenu dokaza u prekograničnim istragama
T1  - Effectiveness of the joint investigation team as an instrument for gathering and exchange of evidence in cross-border investigations
EP  - 124
IS  - 100
SP  - 93
VL  - 62
DO  - 10.5937/zrpfn0-46661
UR  - conv_1693
ER  - 
@article{
author = "Lukić-Radović, Maja and Manojlović-Nedeljković, Milena",
year = "2023",
abstract = "U ovom radu se na prvom mestu razmatra pravni okvir za formiranje i funkcionisanje zajedničkog istražnog tima na nivou Evropske unije, sa naglaskom na posledicama koje ova pravila mogu imati na uobličavanje zakonodavnog okvira Republike Srbije u ovoj oblasti, koji takođe predstavlja predmet analize autora, pri čemu je posebna pažnja posvećena praktičnim razmatranjima u postupku formiranja zajedničkog istražnog tima i originalnim elementima ovog progresivnog sredstva međunarodne saradnje. Drugo žarište ovog rada je podrška koju Evrodžast može pružiti u postupku formiranja i funkcionisanja zajedničkih istražnih timova čiji su učesnici kako države članice Evropske unije, tako i države koje nisu članice Evropske unije, te se u radu takođe razmatra i saradnja Republike Srbije sa Evrodžastom i predstavljaju mogućnosti za dalje unapređivanje međunarodne saradnje sa državama članicama Evropske unije nakon potpisivanja Sporazuma o saradnji Evrodžasta i Republike Srbije 2019. godine, uz navođenje primera zajedničkog istražnog tima koji je podržan od strane Evrodžasta, kao ilustracije prednosti ovog instrumenta međunarodne saradnje., This paper primarily considers the legal framework for the formation and functioning of a joint investigation team at the level of the European Union, with specific reference to the consequences that these rules may have on shaping the legislative framework of the Republic of Serbia in this area. In analyzing the Serbian normative framework, the authors particularly focus on practical considerations in the process of setting up of a joint investigation team and the original elements of this progressive tool of international cooperation, established and funded by Eurojust (EU Agency for Criminal Justice Cooperation). The second focal point of this paper is the support that may be provided by Eurojust in the process of formation and functioning of joint investigative teams, whose participants include both EU Member States and non-EU countries. In this regard, the authors consider the cooperation of the Republic of Serbia with Eurojust and present the opportunities for further strengthening of international cooperation with the EU Member States Union after signing the Cooperation Agreement between Eurojust and the Republic of Serbia in 2019. The advantages of this instrument of international cooperation are illustrated by referring to successful examples of joint investigation teams supported by Eurojust.",
publisher = "Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš",
journal = "Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu",
title = "Efikasnost zajedničkog istražnog tima kao instrumenta za prikupljanje i razmenu dokaza u prekograničnim istragama, Effectiveness of the joint investigation team as an instrument for gathering and exchange of evidence in cross-border investigations",
pages = "124-93",
number = "100",
volume = "62",
doi = "10.5937/zrpfn0-46661",
url = "conv_1693"
}
Lukić-Radović, M.,& Manojlović-Nedeljković, M.. (2023). Efikasnost zajedničkog istražnog tima kao instrumenta za prikupljanje i razmenu dokaza u prekograničnim istragama. in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu
Univerzitet u Nišu - Pravni fakultet, Niš., 62(100), 93-124.
https://doi.org/10.5937/zrpfn0-46661
conv_1693
Lukić-Radović M, Manojlović-Nedeljković M. Efikasnost zajedničkog istražnog tima kao instrumenta za prikupljanje i razmenu dokaza u prekograničnim istragama. in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu. 2023;62(100):93-124.
doi:10.5937/zrpfn0-46661
conv_1693 .
Lukić-Radović, Maja, Manojlović-Nedeljković, Milena, "Efikasnost zajedničkog istražnog tima kao instrumenta za prikupljanje i razmenu dokaza u prekograničnim istragama" in Zbornik radova Pravnog fakulteta u Nišu, 62, no. 100 (2023):93-124,
https://doi.org/10.5937/zrpfn0-46661 .,
conv_1693 .

O izvršenju na digitalnim dobrima

Tešić, Nenad

(Univerzitet u Novom Sadu - Pravni fakultet, Novi Sad, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Tešić, Nenad
PY  - 2023
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1419
AB  - U centru naše analize u ovoj prilici našlo se prinudno namirenje izvršnih poverilaca iz digitalnih dobara. Pri tom, potraživanje može da glasi na kripto dobra, ali i na nacionalnu ili stranu valutu. Iako zakonodavac ne isključuje mogućnost da se u izvršnom postupku namire i potraživanja obezbeđena zalogom, takav razvoj događaja će u praksi biti srazmerno manje zastupljen. Po pravilu će, za slučaj neizmirenja ugovorne obaveze, založni poverilac, putem samoizvršivog (pametnog) ugovora, za sebe ugovoriti vansudsko namirenje preuzimanjem predmeta zaloge. Stoga je akcenat u radu stavljen na prinudno namirenje onih potraživanja koja nisu obezbeđena. Digitalna imovina je posebnim zakonom izrečno regulisana u srpskom pravu. Međutim, prinudnom izvršenju na digitalnim dobrima nije poklonjena primerena pažnja. Zakonodavac u materijalnopravnoj normi krajnje šturo upućuje da će se u pogledu izvršenja na digitalnoj imovini primenjivati Zakon o izvršenju i obezbeđenju, a da ni odnosna porocesnopravna norma o izvršenju na drugim imovinskim pravima izvršnog dužnika (patent, žig i drugo) nije mnogo opširnija. Od stupanja na snagu Zakona o digitalnoj imovini, u ovom pogledu se ništa značajnije nije promenilo, pravna književnost je ostala nema u pogledu prinudnog namirenja neobezbeđenih poverilaca iz digitalne imovine. Izgleda da u sudskoj praksi nije bilo predloga za izvršenje na digitalnoj imovini, tako da domaći sudovi nisu obajavljivali svoj stav ovim povodom. Kod takvog stanja stvari, pred pravnim piscima se otvaraju dva puta: jedan jednostavniji i dobro popločan koji počiva na tvrdnji da je prinudno izvršenje na digitalnim dobrima u srpskom pravu do izrečnog zakonskog normiranja posebnog sredstva izvršenja nedopušteno i drugi "puteljak kroz trnje" po kome je na osnovu postojećih propisa u našem pravu dopušteno izvršenje na digitalnim dobrima, ali da bi imajući u vidu imperativ pravne sigurnosti i međunarodne akte usmerene na harmonizaciju prava izvršenja de lege ferenda, bez odlaganja, trebalo detaljno formulisati procesne norme u pogledu posebnog sredstva izvršenja koje bi naročito vodile računa o prirodi i specifičnim odlikama digitalnih dobara.
AB  - Digital assets are becoming increasingly important in today's society. Crypto currencies and crypto-tokens are considered as property by market participants and, more recently, by the courts. Recognition of the economic value of digital assets has also raised the issue of the possibility of forced execution on this subject - matter. As of 2020, digital property in the Republic of Serbia is regulated by a special law, including the collection of claims secured by digital assets. However, for the execution of unsecured claims on digital assets, the legislator refers to the general rules of the Law on Enforcement and Security. Such a legislative approach raises numerous dilemmas. It remains unclear: which enforceable title can be used as a basis for execution against digital assets; what kind of claims can be settled in this way; how the creditor has to specify the subject - matter of the enforcement; how to prevent the debtor from disposing of digital assets despite the commencement of enforcement procedure; how to secure the cooperation of debtors as well as third parties (i.e. custodians) in terms of information disclosure, transfer of private key etc. The very nature of crypto assets implies decentralisation, volatility and the ability to vanish ("disappearability"). These inherent characteristics make cryptoassets the challenging subject for enforcement. Accordingly the legal rules in this case should be fine-tuned in a way that is to a reasonable extent creditor-friendly in terms of efficiency, without neglecting the appropriate balance with the principle of proportionality in enforcement, as well as the compliance of enforcement agents' actions with fundamental rights and ethical principles, such as the protection of privacy etc. Digital assets can easily be transferred - "in the blink of an eye" - from one account to another, from an online wallet to an offline wallet, from one owner to another or (divided into smaller parts) to multiple owners, from one digital assets to another, from one jurisdiction to several etc., which makes the enforcement process extremely complex and, in some cases, even impossible. Therefore, enforcement procedure on digital assets must be particularly urgent. In this context, it is common for the creditor to request some form of interim measure - a pre-judgment attachment of digital assets - which the court should decide on in a short period of time. Ideally, this measure should have global effect, not limited to a single state or jurisdiction. In legal literature, such a measure is generally referred to as a "worldwide freezing order", which is intended to be universally enforceable without prior recognition by national courts. In addition, the law should allow the creditor to seek an injunction in respect of specific digital assets without identifying the holder(s) - in relation to unknown person(s).
PB  - Univerzitet u Novom Sadu - Pravni fakultet, Novi Sad
T2  - Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
T1  - O izvršenju na digitalnim dobrima
T1  - On enforcement in digital assets
EP  - 1206
IS  - 4
SP  - 1161
VL  - 57
DO  - 10.5937/zrpfns57-48237
UR  - conv_2606
ER  - 
@article{
author = "Tešić, Nenad",
year = "2023",
abstract = "U centru naše analize u ovoj prilici našlo se prinudno namirenje izvršnih poverilaca iz digitalnih dobara. Pri tom, potraživanje može da glasi na kripto dobra, ali i na nacionalnu ili stranu valutu. Iako zakonodavac ne isključuje mogućnost da se u izvršnom postupku namire i potraživanja obezbeđena zalogom, takav razvoj događaja će u praksi biti srazmerno manje zastupljen. Po pravilu će, za slučaj neizmirenja ugovorne obaveze, založni poverilac, putem samoizvršivog (pametnog) ugovora, za sebe ugovoriti vansudsko namirenje preuzimanjem predmeta zaloge. Stoga je akcenat u radu stavljen na prinudno namirenje onih potraživanja koja nisu obezbeđena. Digitalna imovina je posebnim zakonom izrečno regulisana u srpskom pravu. Međutim, prinudnom izvršenju na digitalnim dobrima nije poklonjena primerena pažnja. Zakonodavac u materijalnopravnoj normi krajnje šturo upućuje da će se u pogledu izvršenja na digitalnoj imovini primenjivati Zakon o izvršenju i obezbeđenju, a da ni odnosna porocesnopravna norma o izvršenju na drugim imovinskim pravima izvršnog dužnika (patent, žig i drugo) nije mnogo opširnija. Od stupanja na snagu Zakona o digitalnoj imovini, u ovom pogledu se ništa značajnije nije promenilo, pravna književnost je ostala nema u pogledu prinudnog namirenja neobezbeđenih poverilaca iz digitalne imovine. Izgleda da u sudskoj praksi nije bilo predloga za izvršenje na digitalnoj imovini, tako da domaći sudovi nisu obajavljivali svoj stav ovim povodom. Kod takvog stanja stvari, pred pravnim piscima se otvaraju dva puta: jedan jednostavniji i dobro popločan koji počiva na tvrdnji da je prinudno izvršenje na digitalnim dobrima u srpskom pravu do izrečnog zakonskog normiranja posebnog sredstva izvršenja nedopušteno i drugi "puteljak kroz trnje" po kome je na osnovu postojećih propisa u našem pravu dopušteno izvršenje na digitalnim dobrima, ali da bi imajući u vidu imperativ pravne sigurnosti i međunarodne akte usmerene na harmonizaciju prava izvršenja de lege ferenda, bez odlaganja, trebalo detaljno formulisati procesne norme u pogledu posebnog sredstva izvršenja koje bi naročito vodile računa o prirodi i specifičnim odlikama digitalnih dobara., Digital assets are becoming increasingly important in today's society. Crypto currencies and crypto-tokens are considered as property by market participants and, more recently, by the courts. Recognition of the economic value of digital assets has also raised the issue of the possibility of forced execution on this subject - matter. As of 2020, digital property in the Republic of Serbia is regulated by a special law, including the collection of claims secured by digital assets. However, for the execution of unsecured claims on digital assets, the legislator refers to the general rules of the Law on Enforcement and Security. Such a legislative approach raises numerous dilemmas. It remains unclear: which enforceable title can be used as a basis for execution against digital assets; what kind of claims can be settled in this way; how the creditor has to specify the subject - matter of the enforcement; how to prevent the debtor from disposing of digital assets despite the commencement of enforcement procedure; how to secure the cooperation of debtors as well as third parties (i.e. custodians) in terms of information disclosure, transfer of private key etc. The very nature of crypto assets implies decentralisation, volatility and the ability to vanish ("disappearability"). These inherent characteristics make cryptoassets the challenging subject for enforcement. Accordingly the legal rules in this case should be fine-tuned in a way that is to a reasonable extent creditor-friendly in terms of efficiency, without neglecting the appropriate balance with the principle of proportionality in enforcement, as well as the compliance of enforcement agents' actions with fundamental rights and ethical principles, such as the protection of privacy etc. Digital assets can easily be transferred - "in the blink of an eye" - from one account to another, from an online wallet to an offline wallet, from one owner to another or (divided into smaller parts) to multiple owners, from one digital assets to another, from one jurisdiction to several etc., which makes the enforcement process extremely complex and, in some cases, even impossible. Therefore, enforcement procedure on digital assets must be particularly urgent. In this context, it is common for the creditor to request some form of interim measure - a pre-judgment attachment of digital assets - which the court should decide on in a short period of time. Ideally, this measure should have global effect, not limited to a single state or jurisdiction. In legal literature, such a measure is generally referred to as a "worldwide freezing order", which is intended to be universally enforceable without prior recognition by national courts. In addition, the law should allow the creditor to seek an injunction in respect of specific digital assets without identifying the holder(s) - in relation to unknown person(s).",
publisher = "Univerzitet u Novom Sadu - Pravni fakultet, Novi Sad",
journal = "Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad",
title = "O izvršenju na digitalnim dobrima, On enforcement in digital assets",
pages = "1206-1161",
number = "4",
volume = "57",
doi = "10.5937/zrpfns57-48237",
url = "conv_2606"
}
Tešić, N.. (2023). O izvršenju na digitalnim dobrima. in Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad
Univerzitet u Novom Sadu - Pravni fakultet, Novi Sad., 57(4), 1161-1206.
https://doi.org/10.5937/zrpfns57-48237
conv_2606
Tešić N. O izvršenju na digitalnim dobrima. in Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad. 2023;57(4):1161-1206.
doi:10.5937/zrpfns57-48237
conv_2606 .
Tešić, Nenad, "O izvršenju na digitalnim dobrima" in Zbornik radova Pravnog fakulteta, Novi Sad, 57, no. 4 (2023):1161-1206,
https://doi.org/10.5937/zrpfns57-48237 .,
conv_2606 .

Pravni režim nepokretnosti stečenih sredstvima iz ugovora o kreditu zaključenog pre ili u toku trajanja braka

Dolović-Bojić, Katarina

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Dolović-Bojić, Katarina
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1369
AB  - U vremenu u kojem se kupovina nepokretnosti - pre svega stanova - u značajnoj meri finansira sredstvima iz kredita, a u kojem statistika beleži povećan broj razvoda brakova, postaje aktuelno pitanje pravnog režima nepokretnosti stečenih sredstvima iz ugovora o kreditu. Neophodno je razgraničiti dve grupe slučajeva: prvo, slučajeve kada je jedan supružnik pre braka zaključio ugovor o kreditu i tim sredstvima finansirao kupovinu nepokretnosti, pri čemu je kredit nastavio da otplaćuje u braku; i drugo, slučajeve u kojima je nepokretnost finansirana sredstvima iz kredita kupljena u braku, da bi nakon prestanka braka jedan supružnik nastavio da otplaćuje kredit. Autor zapaža da osetljivost pojedinih situacija nekada navodi sudove da umesto putem striktne primene propisa krenu putem načela pravičnosti. Iako je svako udaljavanje od slova zakona opasno, nesporno je da je položaj sudova često nezavidan kada je reč o imovinskim odnosima supružnika, budući da se odlukom utiče i na živote članova jedne porodice.
AB  - In a time when the purchase of real estate - especially apartments - is largely financed by long-term loan agreements, and when statistics show that the number of divorces is increasing year after year, the question of the real estate legal regime acquired through loan agreements is becoming an increasingly important issue. In order to properly understand the problem of the legal regime of real estate, it is necessary to distinguish two groups of cases: firstly, the cases when one spouse concluded a loan contract before marriage and used that money to finance the purchase of a certain real estate; secondly, the cases in which the real estate was financed with funds from the loan acquired during marriage, but which (the marriage) was shortly after terminated and only one spouse continued to repay the loan.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Pravni režim nepokretnosti stečenih sredstvima iz ugovora o kreditu zaključenog pre ili u toku trajanja braka
T1  - Legal regime of real estate acquired with funds from a loan contract concluded before or during the marriage
EP  - 316
IS  - 2
SP  - 297
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22206A
UR  - conv_2362
ER  - 
@article{
author = "Dolović-Bojić, Katarina",
year = "2022",
abstract = "U vremenu u kojem se kupovina nepokretnosti - pre svega stanova - u značajnoj meri finansira sredstvima iz kredita, a u kojem statistika beleži povećan broj razvoda brakova, postaje aktuelno pitanje pravnog režima nepokretnosti stečenih sredstvima iz ugovora o kreditu. Neophodno je razgraničiti dve grupe slučajeva: prvo, slučajeve kada je jedan supružnik pre braka zaključio ugovor o kreditu i tim sredstvima finansirao kupovinu nepokretnosti, pri čemu je kredit nastavio da otplaćuje u braku; i drugo, slučajeve u kojima je nepokretnost finansirana sredstvima iz kredita kupljena u braku, da bi nakon prestanka braka jedan supružnik nastavio da otplaćuje kredit. Autor zapaža da osetljivost pojedinih situacija nekada navodi sudove da umesto putem striktne primene propisa krenu putem načela pravičnosti. Iako je svako udaljavanje od slova zakona opasno, nesporno je da je položaj sudova često nezavidan kada je reč o imovinskim odnosima supružnika, budući da se odlukom utiče i na živote članova jedne porodice., In a time when the purchase of real estate - especially apartments - is largely financed by long-term loan agreements, and when statistics show that the number of divorces is increasing year after year, the question of the real estate legal regime acquired through loan agreements is becoming an increasingly important issue. In order to properly understand the problem of the legal regime of real estate, it is necessary to distinguish two groups of cases: firstly, the cases when one spouse concluded a loan contract before marriage and used that money to finance the purchase of a certain real estate; secondly, the cases in which the real estate was financed with funds from the loan acquired during marriage, but which (the marriage) was shortly after terminated and only one spouse continued to repay the loan.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Pravni režim nepokretnosti stečenih sredstvima iz ugovora o kreditu zaključenog pre ili u toku trajanja braka, Legal regime of real estate acquired with funds from a loan contract concluded before or during the marriage",
pages = "316-297",
number = "2",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22206A",
url = "conv_2362"
}
Dolović-Bojić, K.. (2022). Pravni režim nepokretnosti stečenih sredstvima iz ugovora o kreditu zaključenog pre ili u toku trajanja braka. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(2), 297-316.
https://doi.org/10.55836/PiP_22206A
conv_2362
Dolović-Bojić K. Pravni režim nepokretnosti stečenih sredstvima iz ugovora o kreditu zaključenog pre ili u toku trajanja braka. in Pravo i privreda. 2022;60(2):297-316.
doi:10.55836/PiP_22206A
conv_2362 .
Dolović-Bojić, Katarina, "Pravni režim nepokretnosti stečenih sredstvima iz ugovora o kreditu zaključenog pre ili u toku trajanja braka" in Pravo i privreda, 60, no. 2 (2022):297-316,
https://doi.org/10.55836/PiP_22206A .,
conv_2362 .

Vansudsko rešavanje sporova iz osiguranja u režimu Zakona o zaštiti potrošača - privilegija izuzeća ili diskriminacije osiguranja?!

Petrović-Tomić, Nataša

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Petrović-Tomić, Nataša
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1368
AB  - Jedna od najznačajnijih novina Zakona o zaštiti potrošača iz 2021. godine je uvođenje obavezne medijacije za trgovce. Ali, domašaj navedene izmene može se ceniti tek kada se ima u vidu da postoje oblasti u kojima se odeljak koji uređuje vansudsko rešavanje sporova ne primenjuje. Jedna od njih je oblast finansijskih usluga. Narodna banka Srbije donela je podzakonski akt kojim je bliže uredila vansudske procedure u oblasti osiguranja. Autorka se bavi pitanjem opravdanosti izuzimanja sektora osiguranja od obavezne medijacije na predlog potrošača. Da li će takvo rešenje doprineti unapređenju zaštite potrošača usluga osiguranja u postupku medijacije? Ili će sektor osiguranja i dalje čamiti u mraku? Da li je osiguranje zaista toliko "posebno" da zaslužuje privilegiju izuzeća? Ili se u stvari radi o diskriminaciji osiguranja, koja na duže staze pogađa korisnike usluga?
AB  - Introduction of mandatory mediation for professionals is one of the most important legal novelties of Law on consumer protection (2021). But the range of above-mentioned change could be assessed only when it is borne in mind that there are areas in which the sector governing alternative dispute resolution does not apply. Financial services are one of them. Central bank of Serbia passed a bylaw which regulated it in more details alternative dispute resolution procedures in the field of insurance. Th e author is dealing with the issue of justification of exemption of insurance sector from mandatory mediation. Whether such a solution will contribute to the improvement of consumer protection in the mediation process? Or the insurance sector will continue to languish in the dark? Whether insurance is really so "special" that it deserves the privilege of exemption? Or it is in fact discrimination of insurance, which in the long run affects consumers of insurance services.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Vansudsko rešavanje sporova iz osiguranja u režimu Zakona o zaštiti potrošača - privilegija izuzeća ili diskriminacije osiguranja?!
T1  - Alternative dispute resolution of insurance disputes according to Law on consumer protection: The privilege of exemption or discrimination of insurance
EP  - 296
IS  - 2
SP  - 275
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22205A
UR  - conv_2361
ER  - 
@article{
author = "Petrović-Tomić, Nataša",
year = "2022",
abstract = "Jedna od najznačajnijih novina Zakona o zaštiti potrošača iz 2021. godine je uvođenje obavezne medijacije za trgovce. Ali, domašaj navedene izmene može se ceniti tek kada se ima u vidu da postoje oblasti u kojima se odeljak koji uređuje vansudsko rešavanje sporova ne primenjuje. Jedna od njih je oblast finansijskih usluga. Narodna banka Srbije donela je podzakonski akt kojim je bliže uredila vansudske procedure u oblasti osiguranja. Autorka se bavi pitanjem opravdanosti izuzimanja sektora osiguranja od obavezne medijacije na predlog potrošača. Da li će takvo rešenje doprineti unapređenju zaštite potrošača usluga osiguranja u postupku medijacije? Ili će sektor osiguranja i dalje čamiti u mraku? Da li je osiguranje zaista toliko "posebno" da zaslužuje privilegiju izuzeća? Ili se u stvari radi o diskriminaciji osiguranja, koja na duže staze pogađa korisnike usluga?, Introduction of mandatory mediation for professionals is one of the most important legal novelties of Law on consumer protection (2021). But the range of above-mentioned change could be assessed only when it is borne in mind that there are areas in which the sector governing alternative dispute resolution does not apply. Financial services are one of them. Central bank of Serbia passed a bylaw which regulated it in more details alternative dispute resolution procedures in the field of insurance. Th e author is dealing with the issue of justification of exemption of insurance sector from mandatory mediation. Whether such a solution will contribute to the improvement of consumer protection in the mediation process? Or the insurance sector will continue to languish in the dark? Whether insurance is really so "special" that it deserves the privilege of exemption? Or it is in fact discrimination of insurance, which in the long run affects consumers of insurance services.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Vansudsko rešavanje sporova iz osiguranja u režimu Zakona o zaštiti potrošača - privilegija izuzeća ili diskriminacije osiguranja?!, Alternative dispute resolution of insurance disputes according to Law on consumer protection: The privilege of exemption or discrimination of insurance",
pages = "296-275",
number = "2",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22205A",
url = "conv_2361"
}
Petrović-Tomić, N.. (2022). Vansudsko rešavanje sporova iz osiguranja u režimu Zakona o zaštiti potrošača - privilegija izuzeća ili diskriminacije osiguranja?!. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(2), 275-296.
https://doi.org/10.55836/PiP_22205A
conv_2361
Petrović-Tomić N. Vansudsko rešavanje sporova iz osiguranja u režimu Zakona o zaštiti potrošača - privilegija izuzeća ili diskriminacije osiguranja?!. in Pravo i privreda. 2022;60(2):275-296.
doi:10.55836/PiP_22205A
conv_2361 .
Petrović-Tomić, Nataša, "Vansudsko rešavanje sporova iz osiguranja u režimu Zakona o zaštiti potrošača - privilegija izuzeća ili diskriminacije osiguranja?!" in Pravo i privreda, 60, no. 2 (2022):275-296,
https://doi.org/10.55836/PiP_22205A .,
conv_2361 .

Kompatibilnost upravno-procesnih načela

Tomić, Zoran

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Tomić, Zoran
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1366
AB  - Članak se bavi načelima upravno-procesnog prava Srbije, ali ima i širi domašaj s obzirom na evropska načela "dobre uprave". Načela čiste upravne procedure i one upravno sudske su - polazno uzev - bitno drugačija. Kako zbog prirode i "duha" ovih postupaka, tako i zbog njihove arhitektonike. No, između njih se pronalaze i značajne veze, imajući u vidu sukcesivnost toka upravne i upravno-sudske delatnosti, kao definitivne, kontrolno-pravne funkcije. Ako ih gesla oficijelnosti i dispozitivnosti ponajviše odvajaju, kao i položaj glavnih učesnika u tim postupcima - pored dvostepenosti upravnog, odnosno jednostepenosti sudskoga rada u upravnom sporu - tako ih pojedina načela, kao što su zakonitost, istina, postulat razumnosti roka odlučivanja, utvrđivanje činjenica na usmenoj javnoj raspravi uz zakonski predviđena odstupanja), pravnosnažnost, kao i upotreba jezika - čine bliskim.
AB  - The article is dealing with the principles of administrative procedural law of Serbia but is also of importance from the point of view of European principle of "good administration". Principles of pure administrative procedure and those of administrative dispute are substantially different. But, having in mind succession in the course of administrative procedure and administrative dispute existing connection between principles of two procedures is obvious. While principle of publicity and principle of dispositivity are contrary to each other, as well as the position of the main participants in mentioned procedure, some principles, as principle of legality, principle of reasonable time for decisionmaking, establishing the facts at an oral public hearing, principle of finality, use of language, etc. - make them familiar.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Kompatibilnost upravno-procesnih načela
T1  - Compatibility of principles of administrative procedural law
EP  - 223
IS  - 2
SP  - 205
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22201A
UR  - conv_2359
ER  - 
@article{
author = "Tomić, Zoran",
year = "2022",
abstract = "Članak se bavi načelima upravno-procesnog prava Srbije, ali ima i širi domašaj s obzirom na evropska načela "dobre uprave". Načela čiste upravne procedure i one upravno sudske su - polazno uzev - bitno drugačija. Kako zbog prirode i "duha" ovih postupaka, tako i zbog njihove arhitektonike. No, između njih se pronalaze i značajne veze, imajući u vidu sukcesivnost toka upravne i upravno-sudske delatnosti, kao definitivne, kontrolno-pravne funkcije. Ako ih gesla oficijelnosti i dispozitivnosti ponajviše odvajaju, kao i položaj glavnih učesnika u tim postupcima - pored dvostepenosti upravnog, odnosno jednostepenosti sudskoga rada u upravnom sporu - tako ih pojedina načela, kao što su zakonitost, istina, postulat razumnosti roka odlučivanja, utvrđivanje činjenica na usmenoj javnoj raspravi uz zakonski predviđena odstupanja), pravnosnažnost, kao i upotreba jezika - čine bliskim., The article is dealing with the principles of administrative procedural law of Serbia but is also of importance from the point of view of European principle of "good administration". Principles of pure administrative procedure and those of administrative dispute are substantially different. But, having in mind succession in the course of administrative procedure and administrative dispute existing connection between principles of two procedures is obvious. While principle of publicity and principle of dispositivity are contrary to each other, as well as the position of the main participants in mentioned procedure, some principles, as principle of legality, principle of reasonable time for decisionmaking, establishing the facts at an oral public hearing, principle of finality, use of language, etc. - make them familiar.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Kompatibilnost upravno-procesnih načela, Compatibility of principles of administrative procedural law",
pages = "223-205",
number = "2",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22201A",
url = "conv_2359"
}
Tomić, Z.. (2022). Kompatibilnost upravno-procesnih načela. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(2), 205-223.
https://doi.org/10.55836/PiP_22201A
conv_2359
Tomić Z. Kompatibilnost upravno-procesnih načela. in Pravo i privreda. 2022;60(2):205-223.
doi:10.55836/PiP_22201A
conv_2359 .
Tomić, Zoran, "Kompatibilnost upravno-procesnih načela" in Pravo i privreda, 60, no. 2 (2022):205-223,
https://doi.org/10.55836/PiP_22201A .,
conv_2359 .

Kombinovanje metoda prodaje imovine stečajnog dužnika

Mišković, Maša

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Mišković, Maša
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1364
AB  - Zakon o stečaju predviđa tri metoda prodaje imovine stečajnog dužnika: javno nadmetanje, javno prikupljanje ponuda i neposrednu pogodbu. U sudskoj praksi se postavilo pitanje (ne)mogućnosti kombinovanja metoda prodaje imovine stečajnog dužnika. Primera radi, postavlja se pitanje da li je moguće imovinu stečajnog dužnika prodati tako što će se najpre sprovesti postupak javnog prikupljanja ponuda, a zatim nastaviti postupak javnog nadmetanja, sa ciljem da se dođe do najveće moguće vrednosti imovine stečajnog dužnika. Dakle, osnovno pitanje na koje u radu treba odgovoriti je da li je moguće kombinovanje metoda prodaje imovine stečajnog dužnika, ako je tako moguće postići najveću vrednost njegove imovine. Ovo pitanje je značajno, imajući u vidu da je osnovni cilj stečaja najpovoljnije kolektivno namirenje stečajnih poverilaca ostvarivanjem najveće moguće vrednosti imovine stečajnog dužnika.
AB  - Serbian Law on Bankruptcy provides for three methods of sale of bankruptcy debtor's property: public auction, public collection of offers and direct agreement. The case law raises the question of the (im)possibility of combining the methods of sale of the bankruptcy debtor's property. For example, the question arises whether it is possible to sell the bankruptcy debtor's property, firstly, by conducting a public collection of offers, and after that a public auction, in order to reach the highest possible value of the bankruptcy debtor's property. Hence, the main question in this paper is whether it is possible to combine the methods of sale of the bankruptcy debtor's property, if it represents a way of achieving the highest value of the bankruptcy debtor's property. This issue is important, given that the main aim of bankruptcy shall be to ensure the most favorable collective settlement of bankruptcy creditors by achieving the highest possible value for the bankruptcy debtor's property.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Kombinovanje metoda prodaje imovine stečajnog dužnika
T1  - Combining methods of sale of bankruptcy debtor's property
EP  - 137
IS  - 1
SP  - 122
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22106A
UR  - conv_2355
ER  - 
@article{
author = "Mišković, Maša",
year = "2022",
abstract = "Zakon o stečaju predviđa tri metoda prodaje imovine stečajnog dužnika: javno nadmetanje, javno prikupljanje ponuda i neposrednu pogodbu. U sudskoj praksi se postavilo pitanje (ne)mogućnosti kombinovanja metoda prodaje imovine stečajnog dužnika. Primera radi, postavlja se pitanje da li je moguće imovinu stečajnog dužnika prodati tako što će se najpre sprovesti postupak javnog prikupljanja ponuda, a zatim nastaviti postupak javnog nadmetanja, sa ciljem da se dođe do najveće moguće vrednosti imovine stečajnog dužnika. Dakle, osnovno pitanje na koje u radu treba odgovoriti je da li je moguće kombinovanje metoda prodaje imovine stečajnog dužnika, ako je tako moguće postići najveću vrednost njegove imovine. Ovo pitanje je značajno, imajući u vidu da je osnovni cilj stečaja najpovoljnije kolektivno namirenje stečajnih poverilaca ostvarivanjem najveće moguće vrednosti imovine stečajnog dužnika., Serbian Law on Bankruptcy provides for three methods of sale of bankruptcy debtor's property: public auction, public collection of offers and direct agreement. The case law raises the question of the (im)possibility of combining the methods of sale of the bankruptcy debtor's property. For example, the question arises whether it is possible to sell the bankruptcy debtor's property, firstly, by conducting a public collection of offers, and after that a public auction, in order to reach the highest possible value of the bankruptcy debtor's property. Hence, the main question in this paper is whether it is possible to combine the methods of sale of the bankruptcy debtor's property, if it represents a way of achieving the highest value of the bankruptcy debtor's property. This issue is important, given that the main aim of bankruptcy shall be to ensure the most favorable collective settlement of bankruptcy creditors by achieving the highest possible value for the bankruptcy debtor's property.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Kombinovanje metoda prodaje imovine stečajnog dužnika, Combining methods of sale of bankruptcy debtor's property",
pages = "137-122",
number = "1",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22106A",
url = "conv_2355"
}
Mišković, M.. (2022). Kombinovanje metoda prodaje imovine stečajnog dužnika. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(1), 122-137.
https://doi.org/10.55836/PiP_22106A
conv_2355
Mišković M. Kombinovanje metoda prodaje imovine stečajnog dužnika. in Pravo i privreda. 2022;60(1):122-137.
doi:10.55836/PiP_22106A
conv_2355 .
Mišković, Maša, "Kombinovanje metoda prodaje imovine stečajnog dužnika" in Pravo i privreda, 60, no. 1 (2022):122-137,
https://doi.org/10.55836/PiP_22106A .,
conv_2355 .

Javna preduzeća - stari i novi izazovi

Lepetić, Jelena

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Lepetić, Jelena
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1375
AB  - U ovom radu, autor analizira pravila kojima su regulisana javna preduzeća. Nakon izlaganja o terminološkim problemima, data je definicija javnih preduzeća. Ukazano je na nepotrebnost postojanja javnih preduzeća kao posebne vrste privrednih subjekata, kao i na to da je potrebno sačiniti usaglašenu strategiju u pogledu budućnosti svih javnih preduzeća, a ne samo onih čiji je osnivač država. Takođe, istaknuta je i potreba usaglašavanja zakona, kao i neophodnost prilagođavanja pravila o organima javnih preduzeća potrebama više osni vača. Dalje su prikazane razlike između pravila o upravljanju javnim preduzećima i privrednim društvima. Autor zaključuje da je neophodno načelno primeniti opšta pravila i na javna preduzeća, pri čemu se pojedina specijalna pravila mogu predvideti opštim ili posebnim zakonom. Na kraju, obrađeno je i pitanje uravnotežene zastupljenosti polova u organima upravljanja i nadzora javnih preduzeća.
AB  - In this paper, the author analyses rules which regulate public enterprises. The definition of public enterprises is provided after presenting the terminological issues. The paper points out that the existence of public enterprises as a special type of business entities is unnecessary, as well as that coordinated strategy regarding the future of all public enterprises, not only those founded by the state, should be drawn up. Also, the need to harmonize laws is highlighted as well as the necessity of adjusting the rules regarding the organization of public enterprises to the needs of multiple founders. Furthermore, the differences between the rules on the management of public enterprises and commercial companies are described. The author concludes that, in principle, it is necessary to apply general rules to public enterprises as well, whereby any special rules may be stipulated by general or special law. Finally, the issue of gender balance on management and supervisory boards of public enterprises is also examined.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Javna preduzeća - stari i novi izazovi
T1  - Public enterprises: Old and new challenges
EP  - 694
IS  - 4
SP  - 675
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22404A
UR  - conv_2369
ER  - 
@article{
author = "Lepetić, Jelena",
year = "2022",
abstract = "U ovom radu, autor analizira pravila kojima su regulisana javna preduzeća. Nakon izlaganja o terminološkim problemima, data je definicija javnih preduzeća. Ukazano je na nepotrebnost postojanja javnih preduzeća kao posebne vrste privrednih subjekata, kao i na to da je potrebno sačiniti usaglašenu strategiju u pogledu budućnosti svih javnih preduzeća, a ne samo onih čiji je osnivač država. Takođe, istaknuta je i potreba usaglašavanja zakona, kao i neophodnost prilagođavanja pravila o organima javnih preduzeća potrebama više osni vača. Dalje su prikazane razlike između pravila o upravljanju javnim preduzećima i privrednim društvima. Autor zaključuje da je neophodno načelno primeniti opšta pravila i na javna preduzeća, pri čemu se pojedina specijalna pravila mogu predvideti opštim ili posebnim zakonom. Na kraju, obrađeno je i pitanje uravnotežene zastupljenosti polova u organima upravljanja i nadzora javnih preduzeća., In this paper, the author analyses rules which regulate public enterprises. The definition of public enterprises is provided after presenting the terminological issues. The paper points out that the existence of public enterprises as a special type of business entities is unnecessary, as well as that coordinated strategy regarding the future of all public enterprises, not only those founded by the state, should be drawn up. Also, the need to harmonize laws is highlighted as well as the necessity of adjusting the rules regarding the organization of public enterprises to the needs of multiple founders. Furthermore, the differences between the rules on the management of public enterprises and commercial companies are described. The author concludes that, in principle, it is necessary to apply general rules to public enterprises as well, whereby any special rules may be stipulated by general or special law. Finally, the issue of gender balance on management and supervisory boards of public enterprises is also examined.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Javna preduzeća - stari i novi izazovi, Public enterprises: Old and new challenges",
pages = "694-675",
number = "4",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22404A",
url = "conv_2369"
}
Lepetić, J.. (2022). Javna preduzeća - stari i novi izazovi. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(4), 675-694.
https://doi.org/10.55836/PiP_22404A
conv_2369
Lepetić J. Javna preduzeća - stari i novi izazovi. in Pravo i privreda. 2022;60(4):675-694.
doi:10.55836/PiP_22404A
conv_2369 .
Lepetić, Jelena, "Javna preduzeća - stari i novi izazovi" in Pravo i privreda, 60, no. 4 (2022):675-694,
https://doi.org/10.55836/PiP_22404A .,
conv_2369 .

Priroda i status Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova - projekat Evropske unije sproveden po "propisima Kosova"

Gajić, Aleksandar

(Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd i Institut za uporedno pravo, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Gajić, Aleksandar
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1386
AB  - U ovom radu autor razmatra pitanja vezana za prirodu i status Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova čije osnivanje je projektovano od Evropske unije (u oblasti spoljne i bezbednosne politike) i sprovedeno putem instrumentarija tzv. Republike Kosovo uz punu logističku i finansijsku podršku Evropske unije. Po prirodi stvari, imajući u vidu da se bavi ključnim događajima iz perioda 1998-2000.godine, ove pravosudne institucije će se nužno baviti pravnim kvalifikacijama i statusom glavnih učesnika u sukobima na teritoriji Kosova i Metohije. Pravni i institucionalni okvir koji je nastao formiranjem Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova upravo omogućava sprovođenje politike tužilaštva koja ide u pravcu "legalizacije" Oslobodilačke vojske Kosova i jačanja zahteva pojedinih političkih aktera za nezavisnošću Kosova.
AB  - In this article, the Author considers various issues concerning the nature and the status of the Kosovo Specialist Chambers and Specialist Prosecutor's Office whose establishment was projected by the European Union (in the field of foreign and security policy) and implemented through legal instruments of the so-called "Republic of Kosovo", with the full logistical and financial support of the European Union. Those judicial institutions deal with key events from 1998 to 2000 and also with the legal qualifications and status under international law of the main actors in the conflict on the territory of Kosovo and Metohija. The institutional and Legal framework established by the creation of the Kosovo Specialist Chambers and Specialist Prosecutor's Office enables implementation of the prosecutorial policy that goes in the direction of the "legalization" of the Kosovo Liberation Army and strengthening the claim of certain political actors for Kosovo independence.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd i Institut za uporedno pravo, Beograd
T2  - Crimen (Beograd)
T1  - Priroda i status Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova - projekat Evropske unije sproveden po "propisima Kosova"
T1  - The nature and the status of the Kosovo Specialist Chambers and Specialist Prosecutor's Office: The European Union project implemented through "Kosovo legislation"
EP  - 246
IS  - 3
SP  - 231
VL  - 13
DO  - 10.5937/crimen2203231G
UR  - conv_2801
ER  - 
@article{
author = "Gajić, Aleksandar",
year = "2022",
abstract = "U ovom radu autor razmatra pitanja vezana za prirodu i status Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova čije osnivanje je projektovano od Evropske unije (u oblasti spoljne i bezbednosne politike) i sprovedeno putem instrumentarija tzv. Republike Kosovo uz punu logističku i finansijsku podršku Evropske unije. Po prirodi stvari, imajući u vidu da se bavi ključnim događajima iz perioda 1998-2000.godine, ove pravosudne institucije će se nužno baviti pravnim kvalifikacijama i statusom glavnih učesnika u sukobima na teritoriji Kosova i Metohije. Pravni i institucionalni okvir koji je nastao formiranjem Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova upravo omogućava sprovođenje politike tužilaštva koja ide u pravcu "legalizacije" Oslobodilačke vojske Kosova i jačanja zahteva pojedinih političkih aktera za nezavisnošću Kosova., In this article, the Author considers various issues concerning the nature and the status of the Kosovo Specialist Chambers and Specialist Prosecutor's Office whose establishment was projected by the European Union (in the field of foreign and security policy) and implemented through legal instruments of the so-called "Republic of Kosovo", with the full logistical and financial support of the European Union. Those judicial institutions deal with key events from 1998 to 2000 and also with the legal qualifications and status under international law of the main actors in the conflict on the territory of Kosovo and Metohija. The institutional and Legal framework established by the creation of the Kosovo Specialist Chambers and Specialist Prosecutor's Office enables implementation of the prosecutorial policy that goes in the direction of the "legalization" of the Kosovo Liberation Army and strengthening the claim of certain political actors for Kosovo independence.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd i Institut za uporedno pravo, Beograd",
journal = "Crimen (Beograd)",
title = "Priroda i status Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova - projekat Evropske unije sproveden po "propisima Kosova", The nature and the status of the Kosovo Specialist Chambers and Specialist Prosecutor's Office: The European Union project implemented through "Kosovo legislation"",
pages = "246-231",
number = "3",
volume = "13",
doi = "10.5937/crimen2203231G",
url = "conv_2801"
}
Gajić, A.. (2022). Priroda i status Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova - projekat Evropske unije sproveden po "propisima Kosova". in Crimen (Beograd)
Univerzitet u Beogradu - Pravni fakultet, Beograd i Institut za uporedno pravo, Beograd., 13(3), 231-246.
https://doi.org/10.5937/crimen2203231G
conv_2801
Gajić A. Priroda i status Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova - projekat Evropske unije sproveden po "propisima Kosova". in Crimen (Beograd). 2022;13(3):231-246.
doi:10.5937/crimen2203231G
conv_2801 .
Gajić, Aleksandar, "Priroda i status Specijalizovanih veća i Specijalizovanog tužilaštva Kosova - projekat Evropske unije sproveden po "propisima Kosova"" in Crimen (Beograd), 13, no. 3 (2022):231-246,
https://doi.org/10.5937/crimen2203231G .,
conv_2801 .

(Ne)izvesnost cene putne karte u vazdušnom saobraćaju

Janković, Svetislav

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Janković, Svetislav
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1372
AB  - U radu se razmatra neizvesnost koju trpe potrošači pri kupovini avio-karata. Ona se ispoljava u dva oblika. Prvo, kao nedorečenost u ceni karte prilikom njene kupovine, tako što se u početnim koracima kupovine ističe jedna cena, a docnije, pri neposrednom zaključenju ugovora, potrošaču se predočava druga, konačna cena uvećana najčešće za naknade za registrovani prtljag, obroke u toku leta i osiguranje. Drugi oblik neizvesnosti postoji kada je prevoz vazduhoplovom sastavni deo složenijeg ugovora o organizovanju putovanja. Tada je moguće da se poveća ukupna cena čitavog paket aranžmana zbog povećanja cene prevoza, najčešće iz razloga promena na tržištu nafte. Zaključuje se da su oba povećanja cene karte neopravdana, s obzirom na to da stvaraju neizvesnost na strani potrošača, iako je drugi oblik pravno uređen, i najčešće nedvosmisleno predočen korisniku.
AB  - In the article, the author considers the uncertainty in the price of air tickets which is manifested in two ways. The first one is difficulty in cognition of real price of ticket due to many of advertising methods which are aimed to attract as many as possible new passengers. Usually, the price at the beginning of the process of purchasing the ticket is much lower than the final price at the end of the process of its purchase. The second example of uncertainty is present in the package tour arrangement where is possible to increase the overall price due to reasons on the carrier's side (usually due to an increase in the price of fuel). The author concludes that both of the aforementioned occasions of increasing the price of the tickets are unacceptable because of protecting reasons of consumers.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - (Ne)izvesnost cene putne karte u vazdušnom saobraćaju
T1  - (Un)certainty in the price of air ticket
EP  - 498
IS  - 3
SP  - 478
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22304A
UR  - conv_2365
ER  - 
@article{
author = "Janković, Svetislav",
year = "2022",
abstract = "U radu se razmatra neizvesnost koju trpe potrošači pri kupovini avio-karata. Ona se ispoljava u dva oblika. Prvo, kao nedorečenost u ceni karte prilikom njene kupovine, tako što se u početnim koracima kupovine ističe jedna cena, a docnije, pri neposrednom zaključenju ugovora, potrošaču se predočava druga, konačna cena uvećana najčešće za naknade za registrovani prtljag, obroke u toku leta i osiguranje. Drugi oblik neizvesnosti postoji kada je prevoz vazduhoplovom sastavni deo složenijeg ugovora o organizovanju putovanja. Tada je moguće da se poveća ukupna cena čitavog paket aranžmana zbog povećanja cene prevoza, najčešće iz razloga promena na tržištu nafte. Zaključuje se da su oba povećanja cene karte neopravdana, s obzirom na to da stvaraju neizvesnost na strani potrošača, iako je drugi oblik pravno uređen, i najčešće nedvosmisleno predočen korisniku., In the article, the author considers the uncertainty in the price of air tickets which is manifested in two ways. The first one is difficulty in cognition of real price of ticket due to many of advertising methods which are aimed to attract as many as possible new passengers. Usually, the price at the beginning of the process of purchasing the ticket is much lower than the final price at the end of the process of its purchase. The second example of uncertainty is present in the package tour arrangement where is possible to increase the overall price due to reasons on the carrier's side (usually due to an increase in the price of fuel). The author concludes that both of the aforementioned occasions of increasing the price of the tickets are unacceptable because of protecting reasons of consumers.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "(Ne)izvesnost cene putne karte u vazdušnom saobraćaju, (Un)certainty in the price of air ticket",
pages = "498-478",
number = "3",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22304A",
url = "conv_2365"
}
Janković, S.. (2022). (Ne)izvesnost cene putne karte u vazdušnom saobraćaju. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(3), 478-498.
https://doi.org/10.55836/PiP_22304A
conv_2365
Janković S. (Ne)izvesnost cene putne karte u vazdušnom saobraćaju. in Pravo i privreda. 2022;60(3):478-498.
doi:10.55836/PiP_22304A
conv_2365 .
Janković, Svetislav, "(Ne)izvesnost cene putne karte u vazdušnom saobraćaju" in Pravo i privreda, 60, no. 3 (2022):478-498,
https://doi.org/10.55836/PiP_22304A .,
conv_2365 .

Uspostavljanje i jačanje unije tržišta kapitala EU

Jevremović-Petrović, Tatjana

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Jevremović-Petrović, Tatjana
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1359
AB  - U centru pažnje ovog rada je ideja formiranja i jačanja unije tržišta kapitala EU. Reč je o jednom ambicioznom političkom, ekonomskom i pravnom projektu EU. Ova ideja, usmerena na formiranje jedinstvenog evropskog tržišta kapitala, se do sada realizovala u brojnim pravnim reformama i drugim aktivnostima i merama. Izvršene su značajne izmene pravnog okvira finansijskih tržišta, naročito tržišta kapitala, te nema važnije teme u ovoj oblasti koja je zaobiđena. Cilj rada je da upozna domaću stručnu javnost sa idejom stvaranja unije tržišta kapitala EU. Rad pruža celovitu sliku razloga koji su doveli do reforme tržišta kapitala i prikazuje kako je ona do sada sprovedena. Rad ukazuje i na dalje reforme koje se mogu očekivati. Na taj način se pruža mogućnost domaćoj javnosti da sagleda ideju unije tržišta kapitala EU, kako bi sa više razumevanja mogla da prati reforme koje se sprovode u oblasti tržišta kapitala u Republici Srbiji.
AB  - In this paper the author presents an overview of the idea of forming and strengthening the capital markets union (CMU) - an ambitious political, economic and legal project of the EU. This idea, aimed at the formation of a single European capital market, has so far been implemented through numerous legal reforms and other activities and measures. Significant changes were made to the current legal framework of financial markets, especially capital markets, and no important topic in this area has been bypassed. The paper aims to familiarize domestic public with the idea of creating the EU CMU. It also provides a comprehensive view of the reasons that led to reform and its implementation in the EU so far, as well as expected further reforms. The domestic public is given the opportunity to look at the EU CMU idea in order to follow reforms in the Republic of Serbia with greater understanding.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Uspostavljanje i jačanje unije tržišta kapitala EU
T1  - Fostering of the EU capital markets union
EP  - 635
IS  - 4
SP  - 605
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22401A
UR  - conv_2368
ER  - 
@article{
author = "Jevremović-Petrović, Tatjana",
year = "2022",
abstract = "U centru pažnje ovog rada je ideja formiranja i jačanja unije tržišta kapitala EU. Reč je o jednom ambicioznom političkom, ekonomskom i pravnom projektu EU. Ova ideja, usmerena na formiranje jedinstvenog evropskog tržišta kapitala, se do sada realizovala u brojnim pravnim reformama i drugim aktivnostima i merama. Izvršene su značajne izmene pravnog okvira finansijskih tržišta, naročito tržišta kapitala, te nema važnije teme u ovoj oblasti koja je zaobiđena. Cilj rada je da upozna domaću stručnu javnost sa idejom stvaranja unije tržišta kapitala EU. Rad pruža celovitu sliku razloga koji su doveli do reforme tržišta kapitala i prikazuje kako je ona do sada sprovedena. Rad ukazuje i na dalje reforme koje se mogu očekivati. Na taj način se pruža mogućnost domaćoj javnosti da sagleda ideju unije tržišta kapitala EU, kako bi sa više razumevanja mogla da prati reforme koje se sprovode u oblasti tržišta kapitala u Republici Srbiji., In this paper the author presents an overview of the idea of forming and strengthening the capital markets union (CMU) - an ambitious political, economic and legal project of the EU. This idea, aimed at the formation of a single European capital market, has so far been implemented through numerous legal reforms and other activities and measures. Significant changes were made to the current legal framework of financial markets, especially capital markets, and no important topic in this area has been bypassed. The paper aims to familiarize domestic public with the idea of creating the EU CMU. It also provides a comprehensive view of the reasons that led to reform and its implementation in the EU so far, as well as expected further reforms. The domestic public is given the opportunity to look at the EU CMU idea in order to follow reforms in the Republic of Serbia with greater understanding.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Uspostavljanje i jačanje unije tržišta kapitala EU, Fostering of the EU capital markets union",
pages = "635-605",
number = "4",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22401A",
url = "conv_2368"
}
Jevremović-Petrović, T.. (2022). Uspostavljanje i jačanje unije tržišta kapitala EU. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(4), 605-635.
https://doi.org/10.55836/PiP_22401A
conv_2368
Jevremović-Petrović T. Uspostavljanje i jačanje unije tržišta kapitala EU. in Pravo i privreda. 2022;60(4):605-635.
doi:10.55836/PiP_22401A
conv_2368 .
Jevremović-Petrović, Tatjana, "Uspostavljanje i jačanje unije tržišta kapitala EU" in Pravo i privreda, 60, no. 4 (2022):605-635,
https://doi.org/10.55836/PiP_22401A .,
conv_2368 .

Proaktivan pristup prema zaposlenima društveno odgovorne kompanije i poreska politika u Republici Srbiji

Ilić-Popov, Gordana

(Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Ilić-Popov, Gordana
PY  - 2022
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/1357
AB  - Poslodavac je dužan da poštuje ustavom i zakonom garantovana prava zaposlenih, dok od njegove poslovne strategije i finansijskih mogućnosti zavisi da li će zaposlenima, osim zarade, da pruži i neke dodatne pogodnosti. Slaba komunikacija između zaposlenih, nizak stepen tolerancije i dr. stvaraju lošu radnu atmosferu, što se nepovoljno odražava na poslovanje kompanije. U radu autorka polazi od hipoteze da bi društveno odgovorna kompanija mogla da obezbedi veće konkurentne prednosti ukoliko razvija proaktivan pristup prema zaposlenima, organizujući, između ostalog, zajedničke sportske i rekreativne aktivnosti koje doprinose očuvanju zdravlja zaposlenih, unapređenju međuljudskih odnosa i uspostavljanju tešnje veze između poslodavca i zaposlenih. To je naročito važno u uslovima kada je dvogodišnja pandemija izazvana virusom COVID-19 dovela do pretežno virtuelnih kontakata, izolacije i otuđenja ljudi. Kompromisno prevazilaženje različitosti u mišljenjima i socijalna kohezija povećavaju profitabilnost kompanije. Država je pokazala spremnost da poreskim merama podstakne kompanije na aktivnosti interne društvene odgovornosti, koje posebno imaju za cilj preventivnu zaštitu zdravlja zaposlenih.
AB  - The employer is obliged to respect employees' rights guaranteed by the Constitution and the laws, whereas he can provide the employees with some benefits in addition to the salary which depends on his business strategy and financial capabilities. Poor communication among employees, low level of tolerance etc. create a bad working atmosphere, which adversely affects the company's business. In the paper the author starts from the hypothesis that a socially responsible company could provide greater competitive advantages if it develops a proactive approach to the employees organizing, among others, joint sports and recreational activities that contribute to preserving their health, improving interpersonal relations and establishing closer ties between the employer and the employees. Th is is especially important under the situation when the two years' pandemic caused by the COVID-19 virus has led to predominantly virtual contacts, isolation and alienation. Both compromise as a way to overcome different opinions and social cohesion increase the company's profitability. The state has shown readiness to encourage by tax measures the companies to implement the activities of the internal social responsibility which are particularly aimed at the preventive protection of the employees' health.
PB  - Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd
T2  - Pravo i privreda
T1  - Proaktivan pristup prema zaposlenima društveno odgovorne kompanije i poreska politika u Republici Srbiji
T1  - Social responsible company's proactive approach towards employees and tax policy in the Republic of Serbia
EP  - 239
IS  - 2
SP  - 224
VL  - 60
DO  - 10.55836/PiP_22202A
UR  - conv_2360
ER  - 
@article{
author = "Ilić-Popov, Gordana",
year = "2022",
abstract = "Poslodavac je dužan da poštuje ustavom i zakonom garantovana prava zaposlenih, dok od njegove poslovne strategije i finansijskih mogućnosti zavisi da li će zaposlenima, osim zarade, da pruži i neke dodatne pogodnosti. Slaba komunikacija između zaposlenih, nizak stepen tolerancije i dr. stvaraju lošu radnu atmosferu, što se nepovoljno odražava na poslovanje kompanije. U radu autorka polazi od hipoteze da bi društveno odgovorna kompanija mogla da obezbedi veće konkurentne prednosti ukoliko razvija proaktivan pristup prema zaposlenima, organizujući, između ostalog, zajedničke sportske i rekreativne aktivnosti koje doprinose očuvanju zdravlja zaposlenih, unapređenju međuljudskih odnosa i uspostavljanju tešnje veze između poslodavca i zaposlenih. To je naročito važno u uslovima kada je dvogodišnja pandemija izazvana virusom COVID-19 dovela do pretežno virtuelnih kontakata, izolacije i otuđenja ljudi. Kompromisno prevazilaženje različitosti u mišljenjima i socijalna kohezija povećavaju profitabilnost kompanije. Država je pokazala spremnost da poreskim merama podstakne kompanije na aktivnosti interne društvene odgovornosti, koje posebno imaju za cilj preventivnu zaštitu zdravlja zaposlenih., The employer is obliged to respect employees' rights guaranteed by the Constitution and the laws, whereas he can provide the employees with some benefits in addition to the salary which depends on his business strategy and financial capabilities. Poor communication among employees, low level of tolerance etc. create a bad working atmosphere, which adversely affects the company's business. In the paper the author starts from the hypothesis that a socially responsible company could provide greater competitive advantages if it develops a proactive approach to the employees organizing, among others, joint sports and recreational activities that contribute to preserving their health, improving interpersonal relations and establishing closer ties between the employer and the employees. Th is is especially important under the situation when the two years' pandemic caused by the COVID-19 virus has led to predominantly virtual contacts, isolation and alienation. Both compromise as a way to overcome different opinions and social cohesion increase the company's profitability. The state has shown readiness to encourage by tax measures the companies to implement the activities of the internal social responsibility which are particularly aimed at the preventive protection of the employees' health.",
publisher = "Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd",
journal = "Pravo i privreda",
title = "Proaktivan pristup prema zaposlenima društveno odgovorne kompanije i poreska politika u Republici Srbiji, Social responsible company's proactive approach towards employees and tax policy in the Republic of Serbia",
pages = "239-224",
number = "2",
volume = "60",
doi = "10.55836/PiP_22202A",
url = "conv_2360"
}
Ilić-Popov, G.. (2022). Proaktivan pristup prema zaposlenima društveno odgovorne kompanije i poreska politika u Republici Srbiji. in Pravo i privreda
Udruženje pravnika u privredi Srbije, Beograd., 60(2), 224-239.
https://doi.org/10.55836/PiP_22202A
conv_2360
Ilić-Popov G. Proaktivan pristup prema zaposlenima društveno odgovorne kompanije i poreska politika u Republici Srbiji. in Pravo i privreda. 2022;60(2):224-239.
doi:10.55836/PiP_22202A
conv_2360 .
Ilić-Popov, Gordana, "Proaktivan pristup prema zaposlenima društveno odgovorne kompanije i poreska politika u Republici Srbiji" in Pravo i privreda, 60, no. 2 (2022):224-239,
https://doi.org/10.55836/PiP_22202A .,
conv_2360 .