Popović, Dušan V.

Link to this page

Authority KeyName Variants
08283de1-3486-45d4-906b-be53c56e2a8d
  • Popović, Dušan V. (3)
Projects

Author's Bibliography

Pravni režim digitalizacije primeraka autorskih dela u pravu Srbije i pravu Evropske unije

Popović, Dušan V.

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje, 2018)

TY  - CHAP
AU  - Popović, Dušan V.
PY  - 2018
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/2265
AB  - Пошто дигитализација примерака ауторских дела подразу-
мева вршење радње умножавања дела, јасно је да је за њено
предузимање потребна сагласност носилаца ауторског права,
будући да је овлашћење на умножавање дела једно од њихових
искључивих имовинскоправних овлашћења. Дигитализација се, по
правилу, предузима како би се дигитализовани примерак дела учинио
доступним јавности путем интернета, чиме се, поред овлашћења на
умножавање, врши и овлашћење на интерактивно чињење доступ-
ним примерака ауторских дела. У раду се процес дигитализације са-
гледава из угла заинтересованог корисника који ове радње предузи-
ма без сагласности носиоца ауторског или сродног права, најчешће
због тога што је носилац права непознат или недоступан. Најпре
се анализирају ограничења ауторског права у позитивном праву
Србије релевантна за поступак дигитализације, да би потом биле
анализиране одредбе Директиве ЕУ о „делима сирочади“, са којом
домаћи Закон о ауторском праву и сродним правима још увек није
усклађен. У наставку рада разматрају се одредбе Предлога дирек-
тиве ЕУ о ауторском праву на јединственом дигиталном тржишту.
С тим у вези, анализира се ограничење права у сврху претраживања
текста и података („рударење текста“), ограничење права у
сврху дигитализације дела од стране институција које се старају
о културној баштини, као и правни режим дигитализације тзв.
дела која нису у промету. У закључку се пружају одређене смерни-
це домаћем законодавцу, како би се домаћи ауторскоправни оквир у
потпуности ускладио са правом Европске уније.
AB  - The process of digitisation of copyrighted works and subject-matter
of related rights implies the act of reproduction, which may be undertaken
only with the consent of the copyright holder. As a rule, digitisation is
carried out in order to make the digitised copies of the work available online, which corresponds to the exercise of the right of communication to
the public, another exclusive right of the copyright holder. In the present
paper, the process of digitisation is being analysed from the perspective
of a party interested in digitising copyrighted works without the consent
of the copyright holder, usually because the latter is not known or cannot
be located. The paper begins with the analysis of the copyright exceptions
and limitations laid down by the Serbian Copyright Act. In the following
chapter, the author analyses the EU Directive on orphan works, and
emphasizes that the Serbian Copyright Act has not yet been harmonised
with the provisions of the said Directive. The subsequent chapter deals
with the Proposal for a Directive on copyright in the digital single market,
and especially with the use of out-of-commerce works, the copyright
exceptions and limitations related to text and data mining, as well as the
exceptions and limitations related to the preservation of cultural heritage.
In the final chapter, the author formulates several guidelines to the Serbian
legislator aiming at achieving the full harmonization of the Serbian
Copyright Act with EU law.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније – 2018
T1  - Pravni režim digitalizacije primeraka autorskih dela u pravu Srbije i pravu Evropske unije
T1  - Правни режим дигитализације примерака ауторских дела у праву Србије и праву Европске уније
EP  - 260
SP  - 243
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2265
ER  - 
@inbook{
author = "Popović, Dušan V.",
year = "2018",
abstract = "Пошто дигитализација примерака ауторских дела подразу-
мева вршење радње умножавања дела, јасно је да је за њено
предузимање потребна сагласност носилаца ауторског права,
будући да је овлашћење на умножавање дела једно од њихових
искључивих имовинскоправних овлашћења. Дигитализација се, по
правилу, предузима како би се дигитализовани примерак дела учинио
доступним јавности путем интернета, чиме се, поред овлашћења на
умножавање, врши и овлашћење на интерактивно чињење доступ-
ним примерака ауторских дела. У раду се процес дигитализације са-
гледава из угла заинтересованог корисника који ове радње предузи-
ма без сагласности носиоца ауторског или сродног права, најчешће
због тога што је носилац права непознат или недоступан. Најпре
се анализирају ограничења ауторског права у позитивном праву
Србије релевантна за поступак дигитализације, да би потом биле
анализиране одредбе Директиве ЕУ о „делима сирочади“, са којом
домаћи Закон о ауторском праву и сродним правима још увек није
усклађен. У наставку рада разматрају се одредбе Предлога дирек-
тиве ЕУ о ауторском праву на јединственом дигиталном тржишту.
С тим у вези, анализира се ограничење права у сврху претраживања
текста и података („рударење текста“), ограничење права у
сврху дигитализације дела од стране институција које се старају
о културној баштини, као и правни режим дигитализације тзв.
дела која нису у промету. У закључку се пружају одређене смерни-
це домаћем законодавцу, како би се домаћи ауторскоправни оквир у
потпуности ускладио са правом Европске уније., The process of digitisation of copyrighted works and subject-matter
of related rights implies the act of reproduction, which may be undertaken
only with the consent of the copyright holder. As a rule, digitisation is
carried out in order to make the digitised copies of the work available online, which corresponds to the exercise of the right of communication to
the public, another exclusive right of the copyright holder. In the present
paper, the process of digitisation is being analysed from the perspective
of a party interested in digitising copyrighted works without the consent
of the copyright holder, usually because the latter is not known or cannot
be located. The paper begins with the analysis of the copyright exceptions
and limitations laid down by the Serbian Copyright Act. In the following
chapter, the author analyses the EU Directive on orphan works, and
emphasizes that the Serbian Copyright Act has not yet been harmonised
with the provisions of the said Directive. The subsequent chapter deals
with the Proposal for a Directive on copyright in the digital single market,
and especially with the use of out-of-commerce works, the copyright
exceptions and limitations related to text and data mining, as well as the
exceptions and limitations related to the preservation of cultural heritage.
In the final chapter, the author formulates several guidelines to the Serbian
legislator aiming at achieving the full harmonization of the Serbian
Copyright Act with EU law.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније – 2018",
booktitle = "Pravni režim digitalizacije primeraka autorskih dela u pravu Srbije i pravu Evropske unije, Правни режим дигитализације примерака ауторских дела у праву Србије и праву Европске уније",
pages = "260-243",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2265"
}
Popović, D. V.. (2018). Pravni režim digitalizacije primeraka autorskih dela u pravu Srbije i pravu Evropske unije. in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније – 2018
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje., 243-260.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2265
Popović DV. Pravni režim digitalizacije primeraka autorskih dela u pravu Srbije i pravu Evropske unije. in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније – 2018. 2018;:243-260.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2265 .
Popović, Dušan V., "Pravni režim digitalizacije primeraka autorskih dela u pravu Srbije i pravu Evropske unije" in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније – 2018 (2018):243-260,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2265 .

Tehnički standardi i zabrana zloupotrebe dominantnog položaja

Popović, Dušan V.

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje, 2017)

TY  - CHAP
AU  - Popović, Dušan V.
PY  - 2017
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/2236
AB  - У случају када технички стандард обухвата заштићену те-
хнологију, коришћење стандарда је условљено стицањем лиценце
од носиоца патента или другог права интелектуалне својине. Како
би се избегло да се субјективно право интелектуалне својине јави
као препрека ширењу и усавршавању техничког стандарда прибе-
гава се примени RAND (разумних и недискриминаторних) услова
лиценцирања. Непридржавање RAND услова може, под одређеним
условима, представљати радњу злоупотребе доминантног поло-
жаја у облику наметања неправичних (прекомерних) цена или
ценовне дискриминације. Сматрамо, међутим, да би тела за за-
штиту конкуренције морала да уваже два важна аргумента која
могу „оправдати“ наизглед прекомерни износ лиценцне накнаде.
Најпре, тржишта заштићене технологије и тржишта производа
у којима је та технологија опредмећена су изузетно динамична.
Доминантан положај који заузимају носиоци права интелектуалне
својине може у врло кратком временском року престати да по-
стоји. Такође, примена правила о заштити конкуренције не би
требало да води урушавању темељних принципа на којима почива
право интелектуалне својине. Конкретно, носиоцима права ин-
телектуалне својине мора се омогућити да кроз посредно или
непосредно привредно искоришћавање свог заштићеног добра по-
врате инвестицију у развој одређене технологије. Стога би про-
писе о заштити конкуренције требало применити превасходно у
случају када понашање носилаца права интелектуалне својине, чије
интелектуално добро је обухваћено техничким стандардом, води
искључивању конкуренције на тржишту.
AB  - In case a technical standard comprises an IP-protected technology,
the standard implementation is subject to prior acquisition of a license
from patent owner or owner of another IP right. In order to avoid
such IP right becoming an obstacle to dissemination and development of
a technical standard, the licensing of an IP-protected technology is usually
being conducted under RAND (reasonable and non-discriminatory)
terms. The licensing practices contrary to RAND terms may, in certain
cases, be qualified as an abuse of a dominant position, either in form
of exploitative pricing or in form of price discrimination. While assessing
such behaviour, the competition authorities should, in our view, consider
two important arguments that may „justify“ the imposition of high
royalty rates. First, high-technology markets, both upstream and downstream,
are highly complex and dynamic. A dominant position occupied
by an owner of IP-protected technology may cease abruptly since market
shares may change quickly within a short period of time. Second, the enforcement
of competition rules should not jeopardize the basic principles
underlining the system of intellectual property protection. The IP owners
must be allowed to recoup the investment by commercialising their
products directly or indirectly. Reducing systematically previously agreed
royalties could seriously harm the ability of innovators to fund their research
and development activities. Therefore, competition rules should
be enforced primarily in cases of exclusionary behaviour of IP owners,
whose technology is part of a technical standard.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2017
T1  - Tehnički standardi i zabrana zloupotrebe dominantnog položaja
T1  - Технички стандарди и забрана злоупотребе доминантног положаја
EP  - 324
SP  - 305
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2236
ER  - 
@inbook{
author = "Popović, Dušan V.",
year = "2017",
abstract = "У случају када технички стандард обухвата заштићену те-
хнологију, коришћење стандарда је условљено стицањем лиценце
од носиоца патента или другог права интелектуалне својине. Како
би се избегло да се субјективно право интелектуалне својине јави
као препрека ширењу и усавршавању техничког стандарда прибе-
гава се примени RAND (разумних и недискриминаторних) услова
лиценцирања. Непридржавање RAND услова може, под одређеним
условима, представљати радњу злоупотребе доминантног поло-
жаја у облику наметања неправичних (прекомерних) цена или
ценовне дискриминације. Сматрамо, међутим, да би тела за за-
штиту конкуренције морала да уваже два важна аргумента која
могу „оправдати“ наизглед прекомерни износ лиценцне накнаде.
Најпре, тржишта заштићене технологије и тржишта производа
у којима је та технологија опредмећена су изузетно динамична.
Доминантан положај који заузимају носиоци права интелектуалне
својине може у врло кратком временском року престати да по-
стоји. Такође, примена правила о заштити конкуренције не би
требало да води урушавању темељних принципа на којима почива
право интелектуалне својине. Конкретно, носиоцима права ин-
телектуалне својине мора се омогућити да кроз посредно или
непосредно привредно искоришћавање свог заштићеног добра по-
врате инвестицију у развој одређене технологије. Стога би про-
писе о заштити конкуренције требало применити превасходно у
случају када понашање носилаца права интелектуалне својине, чије
интелектуално добро је обухваћено техничким стандардом, води
искључивању конкуренције на тржишту., In case a technical standard comprises an IP-protected technology,
the standard implementation is subject to prior acquisition of a license
from patent owner or owner of another IP right. In order to avoid
such IP right becoming an obstacle to dissemination and development of
a technical standard, the licensing of an IP-protected technology is usually
being conducted under RAND (reasonable and non-discriminatory)
terms. The licensing practices contrary to RAND terms may, in certain
cases, be qualified as an abuse of a dominant position, either in form
of exploitative pricing or in form of price discrimination. While assessing
such behaviour, the competition authorities should, in our view, consider
two important arguments that may „justify“ the imposition of high
royalty rates. First, high-technology markets, both upstream and downstream,
are highly complex and dynamic. A dominant position occupied
by an owner of IP-protected technology may cease abruptly since market
shares may change quickly within a short period of time. Second, the enforcement
of competition rules should not jeopardize the basic principles
underlining the system of intellectual property protection. The IP owners
must be allowed to recoup the investment by commercialising their
products directly or indirectly. Reducing systematically previously agreed
royalties could seriously harm the ability of innovators to fund their research
and development activities. Therefore, competition rules should
be enforced primarily in cases of exclusionary behaviour of IP owners,
whose technology is part of a technical standard.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2017",
booktitle = "Tehnički standardi i zabrana zloupotrebe dominantnog položaja, Технички стандарди и забрана злоупотребе доминантног положаја",
pages = "324-305",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2236"
}
Popović, D. V.. (2017). Tehnički standardi i zabrana zloupotrebe dominantnog položaja. in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2017
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje., 305-324.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2236
Popović DV. Tehnički standardi i zabrana zloupotrebe dominantnog položaja. in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2017. 2017;:305-324.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2236 .
Popović, Dušan V., "Tehnički standardi i zabrana zloupotrebe dominantnog položaja" in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2017 (2017):305-324,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2236 .

Novi žigovni propisi Evropske unije: nekoliko smernica domaćem zakonodavcu

Popović, Dušan V.

(Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje, 2016)

TY  - CHAP
AU  - Popović, Dušan V.
PY  - 2016
UR  - https://ralf.ius.bg.ac.rs/handle/123456789/2208
AB  - Крајем 2015. године усвојени су нови жиговни прописи Европ-
ске уније, чиме је окончан вишегодишњи процес свеобухватне рефор-
ме која је обухватила како правила о стицању, важењу и престан-
ку жига Европске уније, тако и одредбе којима се хармонизују на-
ционална права жига држава чланица Уније. Предмет овог чланка
није подробна анализа свих одредаба новоусвојених прописа ЕУ. Рад
је, уместо тога, ограничен на анализу само оних питања која, по
мишљењу аутора, својим значајем заслужују да најпре буду пред-
мет интересовања стручне и научне јавности. Анализиране су
новоусвојене одредбе којима се олакшава регистрација нетрадицио-
налних ознака, затим правила у вези са робом у транзиту и, најзад,
одредбе којима се омогућава да се у већој мери него до сада уваже ин-
тереси слободе уметничког изражавања. Оно што додатно повезује
ове теме јесте чињеница да су све три биле предмет регулисања и
Уредбе о жигу ЕУ и Директиве о хармонизацији националног пра-
ва жига држава чланца ЕУ. Након анализе новоусвојених правила
Уније као и разлога за њихово усвајање, аутор испитује усклађеност
домаћих прописа о заштити ознака са релевантним прописима ЕУ.
AB  - At the end of 2015, the European Union adopted its “Trademark
Reform Package” which marked the conclusion of a comprehensive reform
of EU trademark rules initiated in 2009. The reform comprised
the adoption of the EU Trademark Regulation and the EU Trademark
Directive; therefore, the legislative intervention referred to the acquisition,
validity and termination of both – EU trademark rights and national
trademark rights. The present paper shall not analyse all the amended
rules in detail. Instead, the author chose three significant elements of the
trademark reform which are assessed thoroughly – abrogation of requirement for graphical representation of trademarks, new rules relating to
the goods in transit, and new reference to the freedom of expression in
the preamble of the Directive and Regulation. Following the analysis of
the three aspects of EU Trademark Law Reform, the author assessed the
degree of harmonization of sources of trademark law in Serbia with that
of the EU.
PB  - Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje
T2  - Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2016
T1  - Novi žigovni propisi Evropske unije: nekoliko smernica domaćem zakonodavcu
T1  - Нови жиговни прописи Европске уније: неколико смерница домаћем законодавцу
EP  - 218
SP  - 199
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2208
ER  - 
@inbook{
author = "Popović, Dušan V.",
year = "2016",
abstract = "Крајем 2015. године усвојени су нови жиговни прописи Европ-
ске уније, чиме је окончан вишегодишњи процес свеобухватне рефор-
ме која је обухватила како правила о стицању, важењу и престан-
ку жига Европске уније, тако и одредбе којима се хармонизују на-
ционална права жига држава чланица Уније. Предмет овог чланка
није подробна анализа свих одредаба новоусвојених прописа ЕУ. Рад
је, уместо тога, ограничен на анализу само оних питања која, по
мишљењу аутора, својим значајем заслужују да најпре буду пред-
мет интересовања стручне и научне јавности. Анализиране су
новоусвојене одредбе којима се олакшава регистрација нетрадицио-
налних ознака, затим правила у вези са робом у транзиту и, најзад,
одредбе којима се омогућава да се у већој мери него до сада уваже ин-
тереси слободе уметничког изражавања. Оно што додатно повезује
ове теме јесте чињеница да су све три биле предмет регулисања и
Уредбе о жигу ЕУ и Директиве о хармонизацији националног пра-
ва жига држава чланца ЕУ. Након анализе новоусвојених правила
Уније као и разлога за њихово усвајање, аутор испитује усклађеност
домаћих прописа о заштити ознака са релевантним прописима ЕУ., At the end of 2015, the European Union adopted its “Trademark
Reform Package” which marked the conclusion of a comprehensive reform
of EU trademark rules initiated in 2009. The reform comprised
the adoption of the EU Trademark Regulation and the EU Trademark
Directive; therefore, the legislative intervention referred to the acquisition,
validity and termination of both – EU trademark rights and national
trademark rights. The present paper shall not analyse all the amended
rules in detail. Instead, the author chose three significant elements of the
trademark reform which are assessed thoroughly – abrogation of requirement for graphical representation of trademarks, new rules relating to
the goods in transit, and new reference to the freedom of expression in
the preamble of the Directive and Regulation. Following the analysis of
the three aspects of EU Trademark Law Reform, the author assessed the
degree of harmonization of sources of trademark law in Serbia with that
of the EU.",
publisher = "Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje",
journal = "Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2016",
booktitle = "Novi žigovni propisi Evropske unije: nekoliko smernica domaćem zakonodavcu, Нови жиговни прописи Европске уније: неколико смерница домаћем законодавцу",
pages = "218-199",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2208"
}
Popović, D. V.. (2016). Novi žigovni propisi Evropske unije: nekoliko smernica domaćem zakonodavcu. in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2016
Beograd : Pravni fakultet Univerziteta u Beogradu, Centar za izdavaštvo i informisanje., 199-218.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2208
Popović DV. Novi žigovni propisi Evropske unije: nekoliko smernica domaćem zakonodavcu. in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2016. 2016;:199-218.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2208 .
Popović, Dušan V., "Novi žigovni propisi Evropske unije: nekoliko smernica domaćem zakonodavcu" in Усклађивање пословног права Србије са правом Европске уније - 2016 (2016):199-218,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_ralf_2208 .